Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY OSV KÚ JMK
Dodatek č. 1 k Pravidlům schváleno ZJMK dne usnesení č. 2053/15/Z21
Provedené změny Způsob podání žádostí o finanční podporu (kapitola III.) Priority JMK Věcná kritéria hodnocení žádosti (kapitola VI.) Mechanismus výpočtu finanční podpory (kapitola VII.) Spolufinancování služby z úrovně ÚSC (kapitola VII.I) Výklad pojmů (hodina přímé péče/osobohodina, intervence, kontakty)
Způsob podání žádosti o finanční podporu (kapitola III.) Finanční podpora pro rok 2016 se poskytuje žadatelům na základě žádosti. Žádost o finanční podporu poskytovanou dle § 101a zákona o sociálních službách musí být podána výlučně prostřednictvím počítačového programu (software) pro podávání žádostí o dotace, který zajišťuje MPSV (§ 104 odst. 6 zákona o sociálních službách). Podání žádosti o finanční podporu poskytovanou dle § 105 zákona o sociálních službách bude upřesněno ve vyhlášeném řízení o přiznání finanční podpory pro rok 2016.
Priority JMK a) chráněné bydlení s převažující cílovou skupinou osob se zdravotním postižením V souladu se Střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb v JMK na období 2015 – 2017 se za cílovou skupinu osob se zdravotním postižením považují tyto podskupiny: osoby s tělesným postižením, osoby se smyslovým postižením, osoby s mentálním postižením a kombinovaným postižením, osoby s poruchami autistického spektra, osoby s duševním onemocněním (s psychiatrickou diagnózou), osoby s chronickým onemocněním.
Věcná kritéria hodnocení žádosti (kapitola VI.) Kritérium 3 – Personální zajištění sociální služby Ukazatel výkonnosti služby na 1 úvazek přímé péče bez zdrav. pracovníků ANO – 3 body ANO s výhradou (tj. odchylka do 5 %) – 2 body Téměř NE (tj. odchylka do 10 %) – 1 bod NE (tj. odchylka víc jak 10 %) – 0 bodů Poměr rozsahu přímé péče služby k nepřímé péči ANO – 3 body ANO s výhradou (tj. odchylka do 4 procentních bodů) – 2 body Téměř NE (tj. odchylka do 8 procentních bodů) – 1 bod NE (tj. odchylka víc jak 8 procentních bodů) – 0 bodů
Věcná kritéria hodnocení žádosti (kapitola VI.) Kritérium 4 – Kalkulace nákladů a výnosů – zdrojů financování soc. služby Zda je vysvětlen meziroční nárůst/pokles celkové výše plánovaných nákladů sociální služby NENÍ nárůst/pokles (tj. odchylka do 5 %) – 3 body ANO – 3 body ANO s výhradou – 2 body Téměř NE – 1 bod NE – 0 bodů Poměr personálních a provozních nákladů služby ANO – 3 body ANO s výhradou (tj. odchylka do 3 procentních bodů) – 2 body Téměř NE (tj. odchylka do 6 procentních bodů) – 1 bod NE (tj. odchylka víc jak 6 procentních bodů) – 0 bodů Nerelevantní – uvede se NR
Mechanismus výpočtu finanční podpory (kapitola VII.) Vyrovnávací platba je celková výše prostředků z veřejných rozpočtů, kterou konkrétní služba potřebuje k dokrytí svých provozních a osobních nákladů. Je vypočtena jako rozdíl nákladů a výnosů, které příjemci prokazatelně vzniknou v souvislosti s poskytováním základních druhů a forem sociálních služeb v rozsahu stanoveném základními činnostmi v rámci výkonu veřejné služby. Zákon o sociálních službách definuje financování sociálních služeb, jako financování vícezdrojové. Jednou z forem vyrovnávací platby je tedy i finanční podpora, poskytovaná v souladu s ustanovením § 101a a § 105 zákona o sociálních službách.
Mechanismus výpočtu finanční podpory (kapitola VII.) Finanční podpora bude stanovena na základě reálných ukazatelů, uvedených v žádosti. Výše vyrovnávací platby se tedy stanoví jako rozdíl mezi skutečnými náklady a výnosy, které příjemci v souvislosti s poskytováním základních druhů a forem sociálních služeb v rozsahu stanoveném základními činnostmi, v rámci výkonu veřejné služby prokazatelně vzniknou, maximálně však do výše částky vypočtené pro jednotlivou sociální službu dle kalkulačních vzorců, uvedených v oddílech A až D této kapitoly, viz níže. Současně platí, že finanční podpora může být poskytnuta vždy maximálně do výše požadavku, uvedeného v žádosti.
Spolufinancování služby z úrovně ÚSC (kapitola VII.I) Spolufinancování služby z úrovně ÚSC je realizováno vždy, bez ohledu na to, zda se při výpočtu finanční podpory vychází z reálných či maximálních optimalizovaných nákladů. V praxi mohou nastat tyto varianty: a) reálné náklady služby uvedené v žádosti jsou nižší, než maximální optimalizované náklady dle kalkulačních vzorců v oddílech A až D => spolufinancování se počítá z reálných nákladů b) reálné náklady služby uvedené v žádosti jsou vyšší, než maximální optimalizované náklady dle kalkulačních vzorců v oddílech A až D => spolufinancování se počítá z maximálních optimalizovaných nákladů
Spolufinancování služby z úrovně ÚSC (kapitola VII.I)
Děkujeme za pozornost