Speciální pedagogika Obecná speciální pedagogika
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Definice, vymezení oboru Speciální pedagogika je orientována na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti, na celkový osobnostní rozvoj zdravotně a sociálně znevýhodněných osob, a na řešení výzkumných problémů v tomto oboru.
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Klasifikace, speciální obory Psychopedie-pedagogika osob s mentálním postižením Somatopedie-pedagogika osob s tělesným postižením chronickým a dlouhodobým onemocněním Logopedie-pedagogika osob s narušenou komunikační schopností Surdopedie-pedagogika osob se sluchovým postižením
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Klasifikace, speciální obory Oftalmopedie-pedagogika osob se zrakovým postižením Specifické poruchy učení nebo chování Edukace jedinců s více vadami, kombinovaným postižením
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Historie péče o osoby s postižením Represivní přístup - zneužívání,zotročování Charitativní přístup - ochranitelství, pomoc Humanistický přístup - vědecké poznání, komplexní péče,specializace Rehabilitační přístup - propojení léčby s výchovou Preventivně-integrační přístup Inkluzivní přístup - přirozené začleňování do společnosti
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Vývoj terminologie Název oboru –Defektologie, nápravná pedagogika, léčebná pedagogika Označení osob –Defektní, invalidní –Handicap –Člověk s postižením (people first), čl. bez postižení – opak? –Disabilita, člověk s disabilitou –Otherly abled (odlišně schopný), diverse abled (různým způsobem schopný) Označení konkrétních postižení –Mrzák, hluchý, slepý, debil…
Disabilita disabilita je souhrnným zastřešujícím pojmem pro omezení fungování na úrovni těla, aktivit člověka a jeho zapojení do společnosti, které vzniká, když se člověk se svou zdravotní kondicí střetává s bariérami fyzického, informačního, postojového, kulturního a jiného prostředí Význam pojmu odkazuje na podpůrné nebo omezující vlivy prostředí.
Mezinárodní klasifikace IDH, IAP Participation spoluúčast jaké sociální role ne/může zastávat Handicap znevýhodnění Activity aktivita v čem změna člověka ne/omezuje Disability omezení Impairment poškození funkční změna na úrovni orgánu,systému Impairment poškození Znění 1998Znění 1980
Mezinárodní klasifikace ICF klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví
Tělesné funkce (Body Funktions) b Tělesné struktury (Body Structures) s Aktivity a participace (Activities and Participions) d Faktory prostředí (Enviromental Factor) e
Osoby se zdravotním postižením podle Úmluvy o právech osob se ZP (článek 1) Osoby se zdravotním postižením zahrnují osoby mající dlouhodobé fyzické, duševní, mentální nebo smyslové postižení, které v interakci s různými překážkami může bránit jejich plnému a účinnému zapojení do společnosti na rovnoprávném základě s ostatními. Jednotlivé definice zdravotního postižení se mezi sebou v různých dokumentech více či méně liší v závislosti na účelu dokumentu.
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Metody speciální pedagogiky Reedukace - postupy, kterými se zmírňuje nebo odstraňuje vada či porucha Kompenzace - porušená, ztracená, nevyvinutá nebo zaniklá funkce je nahrazena funkcí jinou Rehabilitace - postupy, jejichž pomocí se upravují společenské vztahy
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Komprehenzivní rehabilitace představuje koordinovanou snahu znovu zařadit člověka postiženého na zdraví následkem nemoci, úrazu nebo vrozené vady do aktivního života. Jde o celospolečenský proces, na kterém se podílí více rezortů a oborů (ucelená rehabilitace). Podle OSN je kvalita úrovně rehabilitace kritériem kulturní úrovně společnosti.
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Druhy rehabilitace Léčebná - medikamenty, operace, rehabilitace, ergoterapie Výchovně-vzdělávací - všeobecné a odborné vzdělávání, výchovné poradenství Pracovní - možnosti zaměstnávání, rozvoj specifických schopností - tranzitní programy, tréninkové programy… Sociální - bydlení, doprava, volný čas…
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Integrace přístupy a způsoby zapojení osob s postižením, se zvláštními potřebami do majoritní společnosti (vzdělávání, zaměstnávání, volnočasové aktivity) Jedná se o proces, hledáme možnosti integrace Ve smyslu „byl vydělen a je začleňován zpět do hlavního proudu“
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Podmínky integrace ve školním prostředí/zaměstnávání Legislativa Odstranění bariér Nižší počet žáků ve třídě/úprava pracovního místa Informace pro okolí (ostatní děti a rodiče/spolupracovníci) Přístup rodičů dítěte s postižením Vzdělání učitelů/zaměstnavatelů, nadřízených…) Asistent pedagoga/pracovní konzultant Pomůcky pro učení, pro práci Finanční náročnost Speciálně pedagogické centrum/Národní fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Inkluze Stav společnosti - rozumí odlišnostem a akceptuje je, lidé s postižením se mohou zapojovat do všech činností jako lidé bez postižení (možnost vzdělávat se, žít, pracovat…. v přirozeném prostředí) Adekvátní pomoc a podpora jen v situacích, kdy je to nutné Pokud chci, mám možnost, ale nemusím Rovné příležitosti
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Styly rodinné výchovy dítěte s postižením Protekcionistická výchova - nadměrná péče, nedostatečná kompetence Perfekcionistická výchova - nepřiměřené nároky, snaha o překonání handicapu Realistická výchova - motivace k dosahování maximálních hranic rozvoje, respektování omezení
Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Formy služeb Pobytové Ambulantní Terénní
Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Druhy služeb Sociální poradenství –Základní –Odborné Služby sociální péče Služby sociální prevence + vymezení základních činností při poskytování služeb
Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Služby sociální péče „napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost, s cílem umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti, a v případech, kdy toto vylučuje jejich stav, zajistit jim důstojné prostředí a zacházení. Každý má právo na poskytování služeb sociální péče v nejméně omezujícím prostředí.“ (par. 38)
26 Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Služby sociální péče pro osoby s mentálním postižením Osobní asistence Pečovatelská služba Podpora samostatného bydlení Chráněné bydlení Odlehčovací (respitní) služby Centra denních služeb Denní a týdenní stacionáře Průvodcovské a předčitatelské služby Domov pro osoby se ZP
Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Služby sociální prevence „ napomáhají zabránit sociálnímu vyloučení osob, které jsou tímto ohroženy pro krizovou sociální situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně znevýhodňující prostředí a ohrožení práv a oprávněných zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby. Cílem je napomáhat osobám k překonání jejich nepříznivé sociální situace a chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů.“ (par. 53)
Raná péče Tlumočnické služby Sociálně aktivizační služby Sociálně terapeutické dílny Služby sociální prevence pro osoby s mentálním postižením
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami Podle školského zákona 561/2004 platí jen do srpna 2016 –Osoba se zdravotním postižením –Osoba se zdravotním znevýhodněním –Osoba se sociálním znevýhodněním Speciální potřeby zjišťuje školské poradenské zařízení (SPC, PPP) Další podmínky v par. 16 zákona
Zdravotní postižení pro účely 561/2004 Mentální, tělesné, zraqkové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování
Zdravotní znevýhodnění pro účely 561/2004 Zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které potřebují zohlednění při vzdělávání
Sociální znevýhodnění pro 561/2004 Rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy Nařízená ústavní výchova nebo ochranná výchova Postavení azylanta, osoby požívající doplňkové ochrany a účastníka řízení o udělení mezinárodní ochrany na území ČR podle zvláštního právního předpisu
Vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Počet dětí ve třídě Asistent pedagoga Individuální vzdělávací plán
(1) Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. …. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. Podpůrná opatření se dělí do 5 stupňů. Role školských poradenských zařízení Děti se SVP od
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Školy pro děti se ZP Primární integrace/inkluze Existují školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami - nyní MŠ,ZŠ Pro děti s mentálním postižením –Základní škola (praktická) –Základní škola speciální –Praktická škola –Odborné učiliště
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Speciálněpedagogická centra Vykonávají diagnostiku Poskytují poradenství Zajišťují podklady pro integraci dětí Podporují integrované řáky, jejich rodiče a učitele Poskytují metodickou podporu škole
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Legislativa Zákon č. 108/2006 o sociálních službách Zákon č. 561/2004 „školský zákon“, poslední novela 2015 Zákon č. 563/2004 o pedagogických pracovnících Vyhláška č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška č. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
2006/2007Jabok - Speciální pedagogika Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) Augmentativní: podporují již existující, ale pro běžnou komunikaci nedostatečné schopnosti Alternativní: náhrada neexistující mluvené řeči Makaton,facilitace, mimika, gesta, předměty, fotografie, piktogramy, komunikační tabulky, počítače
39 Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Příklady systémů AAK Piktogramy komunikační tabulky komunikační knihy ozvučené tabulky
40 Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Bliss 26 základních grafických prvků Z nich lze vytvořit 2300 symbolů Lidé s postižením většinou ukazují
41 Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS Náhrada i podpora Autismus Výměna obrázku za aktivitu, předmět… Nácvik, motivace, že dostanou to, co chtějí Slovo vyslovit - opakování
42 Jabok – Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8, Praha 2, tel.: , fax: , Makaton Asi 350 znaků, symbolů Znakování klíčových slov ve větě
Dávky pro osoby se zdravotním postižením Zákon 329/2011 o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením Vyhláška MPSV 388/2011 Příspěvek na mobilitu Příspěvek na zvláštní pomůcku Výpůjčka zvláštní pomůcky –Stropní zvedací systém –Schodišťové plošiny –Schodolez