Fungování systému politických stran a hnutí Vymezení rámce existence a financování politických stran
Teze přednášky
Politické strany a hnutí v ČR
Politické strany a hnutí v ČR
Politické strany a hnutí v ČR KSČM: 56763, KDU-ČSL: 33500, ODS: 25892, TOP 09: 4125, SZ: 1500, VV: 813, LIDEM: vznikla v květnu, počty nejsou dostupné
Politické strany a hnutí v ČR
Politické strany a hnutí v ČR /domaci.aspx?c=A120504_185856_domaci_hv
Politické strany a hnutí v ČR
Politické strany a hnutí v ČR
Politické strany a hnutí v ČR
Politické strany a hnutí v ČR sf/i/volby_do_senatu_pcr
Politické strany a hnutí v ČR
ZÁKLADNÍ POJMY Definice politických stran Principy existence politických stan a hnutí Principy financování politických stran a hnutí
DEFINICE POLITICKÝCH STRAN Základní pojmy
Definice politických stran Nemají veřejnoprávní statut Nejsou institucemi veřejné moci, ale jsou partnery státu Právnické korporace soukromého práva
Jsou tedy politické strany pouze soukromými spolky? Definice politických stran
Ne ! Existuje jistý statut veřejnosti Existuje jistý statut veřejnosti. Dochází k určitému „zveřejnoprávnění“ politických stran. Definice politických stran
Politické stany plní určité úkoly naplňující veřejný zájem. Slouží k zprostředkování účasti občanů na politickém životě společnosti Transformují vůli lidu ve vůli státní Definice politických stran
PRINCIPY EXISTENCE POLITICKÝCH STRAN Základní pojmy
Principy existence politických stran Zajištění svobodné soutěže politických stran, uznání veřejného významu a privilegovaného postavení (I.) Zajištění funkčnosti zákonodárného sboru (II.) Omezení nežádoucího vlivu politických stran na stát (III.)
Principy existence politických stran Zajištění svobodné soutěže politických stran (I.) a zajištění funkčnosti zákonodárného sboru (II.) je v praxi dosahováno prostřednictvím principů: a)účelné integrace b)přirozené diferenciace
Principy existence politických stran Dosažení účelné integrace nebo přirozené diferenciace na trhu politických stran a hnutí je dosahováno prostřednictvím: a)integračních stimulů b)diferenciačních (dezintegračních) stimulů.
Principy existence politických stran Integrační a diferenciační (dezintegrační) stimuly mohou být následující: a)volební kauce, b)omezovací (uzavírací) volební klauzule, c)omezení úhrady volebních nákladů, d)velikost volebních obvodů.
PRINCIPY FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Základní pojmy
Principy financování politických stran Principrovnosti (I.) Princip rovnosti (I.) (ve vztahu k jednotlivým politickým subjektům navzájem) Principsvobody (II.) Princip svobody (II.) (ve vztahu politických subjektů a státu) Principtransparentnosti (III.) Princip /veřejnosti/ transparentnosti (III.) (ve vztahu politických subjektů ke společnosti).
MODELY FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Část II
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ „COST OF DEMOCRACY“ Modely financování Příspěvkový Dotační Smíšený Ex-post Grantový Alternativní USA, Velka Británie, Irsko, Nizozemí, Portugalsko Belgie Německo a Francie
ZDROJE FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Část III
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ „COST OF DEMOCRACY“ Zdroje financování Soukromé Veřejné PříméNepřímé Příspěvky Dary ostatní Podnikání Regionální Státní
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ „COST OF DEMOCRACY“
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY
Tendence ve financování politických stran Komercializace výdajů Etatizace příjmů Kapitalizace příjmové struktury
Metody obcházení regulace financování politických stran Rozdělní daru Darování peněz prostřednictvím think- thanks Darování peněz prostřednictvím nadací Darování peněz prostřednictvím poradenských služeb Půjčky politické straně Uhrazení propagačních a reklamních služeb
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Část IV
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Ústavní a zákonné zakotvení existence PSH Ústava ČR zak. č. 1/1993 Sb., čl.5 Listina základních práv a svobod; zákon č. 2/1993 Sb., Hlava II, čl.20,22 Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v pol. stranách a hnutích Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Hospodaření politických stran a politických hnutí Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v pol. stranách a hnutích §17, 17a, 18, 19, 19a. Ručí celým svým majetkem Nesmí mít majetek v zahraničí Nesmí podnikat vlastním jménem Nesmí přijmout bezúplatné plnění od vymezeného okruhu osob Musí každoročně předkládat PS Parlamentu ČR Výroční finanční zprávu
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Financování politických stran a politických hnutí Zdroje financování Soukromé Veřejné PříméNepřímé Regionální Státní NE PříméNepřímé
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Soukromé zdroje financování Soukromé zdroje financování –Přímé –Nepřímé Veřejné zdroje financování Veřejné zdroje financování –Přímé –Nepřímé
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Soukromé zdroje financování Soukromé zdroje financování –Přímé a)členské příspěvky, b)dary a dědictví, c)příjmy z pronájmu a prodeje movitého a nemovitého majetku, d)úroky z vkladů, e)příjmy vznikající z účasti na podnikání jiných právnických osob, f)příjmy z pořádání tombol, kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích a politických akcí, g)půjčky a úvěry. –Nepřímé a)nefinanční dary politickým stranám – např. skrytá reklama v médiích, poskytování služeb či hmotných statků za cenu nižší než obvyklou.
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Veřejné zdroje financování Veřejné zdroje financování –Přímé a)příspěvek na běžnou činnost politických stran b)Příspěvek na úhradu volebních nákladů –Nepřímé a)Úhrada výloh parlamentní činnosti b)Poskytnutí prostředků na pronájem prostor pro poslance a senátory c)Podpora při volební kampani d)Daňové zvýhodnění darů e)Daňové zvýhodnění kandidátů politických strana a hnutí
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Systém financování politických stran a volebních kampaní umožňuje přímé poskytování státních příspěvků, a to jak v souvislosti s volební kampaní, tak i na běžnou činnost politických stran. příspěvek na běžnou činnost politických stran Podle § 20 zákona o politických stranách a hnutích přímý státní příspěvek na běžnou činnost politických stran zahrnuje: a)stálý příspěvek - všechny politické strany a hnutí (nebo koalice politických stran/hnutí), které získaly ve volbách do Poslanecké sněmovny nejméně 3 % hlasů, mohou získat 6 milionů Kč6 milionů Kč (přibližně EUR) ročně, a Kč Kč (přibližně EUR) ročně za každých dalších i započatých 0,1 % hlasů nad 5 % hlasů (až do maximální výše 1 milionu Kč – přibližně EUR); b)příspěvek na mandát straně a hnutí, na jejichž kandidátní listině byl poslanec, senátor, člen zastupitelstva kraje nebo člen zastupitelstva hlavního města Prahy zvolen, náleží příspěvek ve výši: Kč (přibližně EUR) ročně na mandát člena parlamentu (poslance nebo senátora) – v roce 2010 změna; Kč (přibližně EUR) ročně na člena zastupitelstva kraje nebo zastupitelstva hlavního města Prahy – v roce 2010 změna.
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Kromě příspěvku na financování běžné činnosti politických stran je poskytován přímý státní příspěvek na výdaje spojené s volební kampaní do Poslanecké sněmovny (nikoliv do Senátu) a do Evropského parlamentu. Politickým stranám, hnutím a koalicím, které získaly nejméně 1,5 procenta z celkového počtu platných hlasů do Poslanecké sněmovny, je za každý odevzdaný hlas ze státního rozpočtu uhrazeno 100 Kč, tj. přibližně 4 EUR (§ 85 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky). Co se týče voleb do Evropského parlamentu, pak politické straně, politickému hnutí nebo koalici, která ve volbách získala nejméně 1 % z celkového počtu platných hlasů, je za každý odevzdaný hlas uhrazeno ze státního rozpočtu 30 Kč, což je přibližně 1,2 EUR.
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Úhrada výloh parlamentní činnosti
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Aktuální stav a tendence v systému PSH Neprůhlednost systému Hrozba zadlužení stran a hnutí Neexistence sankcí pří nedodržení legislativních povinností Vzrůstající nedůvěra v politický systém jako celek – pokles možnosti soukromých zdrojů
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Srovnání příjmů a výdajů vybraných PSH
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR
Příspěvky politickým stranám a hnutím rok 2010
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Příspěvky politickým stranám a hnutím rok 2010
EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Volební výdaje politických stran a hnutí rok 2009 a 2010
Aféry politických stran? Svět USA – „Watergate“ Nixon ( ) Německo – CDU - Helmut Kohl – „Černá jízda“ (2000) Velká Británie - Labouristé a Tony Blair – Formula One (1997) Velká Británie – poslanecké náhrady (2009) Doma Poslanecké náhrady (2009) Černé duše (2005 – 2008) Stranické „daně“ KSČM „Sarajevský atentát“ ODS ( ) Sponzoring nadací, Bamberská aféra, Benzínové čerpací karty ( ) ČSSD Panenské ostrovy ODA (1998).. to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!
Aféry politických stran? 8. května - List The Daily Telegraph otiskl článek s politicky citlivými detaily o poslaneckých náhradách, které v posledních letech uplatňovali členové labouristického kabinetu, včetně premiéra Gordona Browna. 12. května - Vůdce konzervativců Cameron řekl, že přední konzervativní poslanci vrátí tisíce liber sporných nákladů a napříště budou moci předkládat pouze účty za bydlení a provoz druhého bydliště, ale ne například za nábytek. 18. května - Vůdce konzervativců David Cameron vyzval k okamžitému vypsání předčasných voleb. Skupina poslanců připravila návrh na vyslovení nedůvěry labouristickému předsedovi Dolní sněmovny Michaelu Martinovi, který podle nich krizi špatně zvládl. Martin při vystoupení ve sněmovně vyjádřil nad aférou "hluboké politování". 19. května - Zpravodajská stanice BBC oznámila, že Michael Martin kvůli skandálu s náhradami odstoupí... to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!
Aféry politických stran?.. to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!
Aféry politických stran?.. to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!
Místo závěru P. Mair, W. Müller a F. Platzer popisují stav krize politických stran. Jde o stav, kdy ve společnosti začíná převládat mínění, že „všichni politici jsou darebáci. Vytrácí se tak smysl voleb: vystřídat jednu vládní skupinu druhou.” V důsledku toho dramaticky klesá volební účast. Ti, kteří se voleb přece jen účastní, se vymezují negativně, neboť tu či onu stranu volí jako menší zlo. Největším nebezpečím pro demokracii nejen v Česku jsou zkorumpované politické elity zorganizované v disciplinovaných stranách, jímž sekunduje všeobecná apatie většinové konzumně orientované společnosti.