Fungování systému politických stran a hnutí Vymezení rámce existence a financování politických stran.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Politika v ČR Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Naplňuje přitom pravomoci dané Ústavou ČR a některými běžnými zákony.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Státní organizace.
TEST 7. POLITOLOGIE
Příjmy z kapitálového majetku
Politická geografie Volební systém ČR
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jednoduché účetnictví
Vklad Obchodní zákoník definuje vklad jako peněžní prostředky nebo jiné penězi ocenitelné hodnoty, které se společník zavazuje vložit do základního kapitálu.
Název vzdělávacího materiálu
31 Základní typy zdravotnických systémů
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Zákonodárná moc Klepněte a vložte poznámky. PRÁVO.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název projektu: Moderní škola
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Sousedský efekt v senátních volbách
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
POLITICKÝ PLURALISMUS
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Obsah veřejných rozpočtů III
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
DUM - Digitální Učební Materiál
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Fungování systému politických stran a hnutí Vymezení rámce existence a financování politických stran

Teze přednášky

Politické strany a hnutí v ČR

Politické strany a hnutí v ČR

Politické strany a hnutí v ČR KSČM: 56763, KDU-ČSL: 33500, ODS: 25892, TOP 09: 4125, SZ: 1500, VV: 813, LIDEM: vznikla v květnu, počty nejsou dostupné

Politické strany a hnutí v ČR

Politické strany a hnutí v ČR /domaci.aspx?c=A120504_185856_domaci_hv

Politické strany a hnutí v ČR

Politické strany a hnutí v ČR

Politické strany a hnutí v ČR

Politické strany a hnutí v ČR sf/i/volby_do_senatu_pcr

Politické strany a hnutí v ČR

ZÁKLADNÍ POJMY Definice politických stran Principy existence politických stan a hnutí Principy financování politických stran a hnutí

DEFINICE POLITICKÝCH STRAN Základní pojmy

Definice politických stran Nemají veřejnoprávní statut Nejsou institucemi veřejné moci, ale jsou partnery státu Právnické korporace soukromého práva

Jsou tedy politické strany pouze soukromými spolky? Definice politických stran

Ne ! Existuje jistý statut veřejnosti Existuje jistý statut veřejnosti. Dochází k určitému „zveřejnoprávnění“ politických stran. Definice politických stran

Politické stany plní určité úkoly naplňující veřejný zájem. Slouží k zprostředkování účasti občanů na politickém životě společnosti Transformují vůli lidu ve vůli státní Definice politických stran

PRINCIPY EXISTENCE POLITICKÝCH STRAN Základní pojmy

Principy existence politických stran Zajištění svobodné soutěže politických stran, uznání veřejného významu a privilegovaného postavení (I.) Zajištění funkčnosti zákonodárného sboru (II.) Omezení nežádoucího vlivu politických stran na stát (III.)

Principy existence politických stran Zajištění svobodné soutěže politických stran (I.) a zajištění funkčnosti zákonodárného sboru (II.) je v praxi dosahováno prostřednictvím principů: a)účelné integrace b)přirozené diferenciace

Principy existence politických stran Dosažení účelné integrace nebo přirozené diferenciace na trhu politických stran a hnutí je dosahováno prostřednictvím: a)integračních stimulů b)diferenciačních (dezintegračních) stimulů.

Principy existence politických stran Integrační a diferenciační (dezintegrační) stimuly mohou být následující: a)volební kauce, b)omezovací (uzavírací) volební klauzule, c)omezení úhrady volebních nákladů, d)velikost volebních obvodů.

PRINCIPY FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Základní pojmy

Principy financování politických stran Principrovnosti (I.) Princip rovnosti (I.) (ve vztahu k jednotlivým politickým subjektům navzájem) Principsvobody (II.) Princip svobody (II.) (ve vztahu politických subjektů a státu) Principtransparentnosti (III.) Princip /veřejnosti/ transparentnosti (III.) (ve vztahu politických subjektů ke společnosti).

MODELY FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Část II

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ „COST OF DEMOCRACY“ Modely financování Příspěvkový Dotační Smíšený Ex-post Grantový Alternativní USA, Velka Británie, Irsko, Nizozemí, Portugalsko Belgie Německo a Francie

ZDROJE FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Část III

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ „COST OF DEMOCRACY“ Zdroje financování Soukromé Veřejné PříméNepřímé Příspěvky Dary ostatní Podnikání Regionální Státní

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ „COST OF DEMOCRACY“

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY

FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN A HNUTÍ KLADY A ZÁPORY

Tendence ve financování politických stran Komercializace výdajů Etatizace příjmů Kapitalizace příjmové struktury

Metody obcházení regulace financování politických stran Rozdělní daru Darování peněz prostřednictvím think- thanks Darování peněz prostřednictvím nadací Darování peněz prostřednictvím poradenských služeb Půjčky politické straně Uhrazení propagačních a reklamních služeb

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Část IV

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Ústavní a zákonné zakotvení existence PSH Ústava ČR zak. č. 1/1993 Sb., čl.5 Listina základních práv a svobod; zákon č. 2/1993 Sb., Hlava II, čl.20,22 Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v pol. stranách a hnutích Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Hospodaření politických stran a politických hnutí Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v pol. stranách a hnutích §17, 17a, 18, 19, 19a. Ručí celým svým majetkem Nesmí mít majetek v zahraničí Nesmí podnikat vlastním jménem Nesmí přijmout bezúplatné plnění od vymezeného okruhu osob Musí každoročně předkládat PS Parlamentu ČR Výroční finanční zprávu

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Financování politických stran a politických hnutí Zdroje financování Soukromé Veřejné PříméNepřímé Regionální Státní NE PříméNepřímé

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Soukromé zdroje financování Soukromé zdroje financování –Přímé –Nepřímé Veřejné zdroje financování Veřejné zdroje financování –Přímé –Nepřímé

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Soukromé zdroje financování Soukromé zdroje financování –Přímé a)členské příspěvky, b)dary a dědictví, c)příjmy z pronájmu a prodeje movitého a nemovitého majetku, d)úroky z vkladů, e)příjmy vznikající z účasti na podnikání jiných právnických osob, f)příjmy z pořádání tombol, kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích a politických akcí, g)půjčky a úvěry. –Nepřímé a)nefinanční dary politickým stranám – např. skrytá reklama v médiích, poskytování služeb či hmotných statků za cenu nižší než obvyklou.

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Veřejné zdroje financování Veřejné zdroje financování –Přímé a)příspěvek na běžnou činnost politických stran b)Příspěvek na úhradu volebních nákladů –Nepřímé a)Úhrada výloh parlamentní činnosti b)Poskytnutí prostředků na pronájem prostor pro poslance a senátory c)Podpora při volební kampani d)Daňové zvýhodnění darů e)Daňové zvýhodnění kandidátů politických strana a hnutí

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Systém financování politických stran a volebních kampaní umožňuje přímé poskytování státních příspěvků, a to jak v souvislosti s volební kampaní, tak i na běžnou činnost politických stran. příspěvek na běžnou činnost politických stran Podle § 20 zákona o politických stranách a hnutích přímý státní příspěvek na běžnou činnost politických stran zahrnuje: a)stálý příspěvek - všechny politické strany a hnutí (nebo koalice politických stran/hnutí), které získaly ve volbách do Poslanecké sněmovny nejméně 3 % hlasů, mohou získat 6 milionů Kč6 milionů Kč (přibližně EUR) ročně, a Kč Kč (přibližně EUR) ročně za každých dalších i započatých 0,1 % hlasů nad 5 % hlasů (až do maximální výše 1 milionu Kč – přibližně EUR); b)příspěvek na mandát straně a hnutí, na jejichž kandidátní listině byl poslanec, senátor, člen zastupitelstva kraje nebo člen zastupitelstva hlavního města Prahy zvolen, náleží příspěvek ve výši: Kč (přibližně EUR) ročně na mandát člena parlamentu (poslance nebo senátora) – v roce 2010 změna; Kč (přibližně EUR) ročně na člena zastupitelstva kraje nebo zastupitelstva hlavního města Prahy – v roce 2010 změna.

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Kromě příspěvku na financování běžné činnosti politických stran je poskytován přímý státní příspěvek na výdaje spojené s volební kampaní do Poslanecké sněmovny (nikoliv do Senátu) a do Evropského parlamentu. Politickým stranám, hnutím a koalicím, které získaly nejméně 1,5 procenta z celkového počtu platných hlasů do Poslanecké sněmovny, je za každý odevzdaný hlas ze státního rozpočtu uhrazeno 100 Kč, tj. přibližně 4 EUR (§ 85 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky). Co se týče voleb do Evropského parlamentu, pak politické straně, politickému hnutí nebo koalici, která ve volbách získala nejméně 1 % z celkového počtu platných hlasů, je za každý odevzdaný hlas uhrazeno ze státního rozpočtu 30 Kč, což je přibližně 1,2 EUR.

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Úhrada výloh parlamentní činnosti

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Aktuální stav a tendence v systému PSH Neprůhlednost systému Hrozba zadlužení stran a hnutí Neexistence sankcí pří nedodržení legislativních povinností Vzrůstající nedůvěra v politický systém jako celek – pokles možnosti soukromých zdrojů

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Srovnání příjmů a výdajů vybraných PSH

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR

Příspěvky politickým stranám a hnutím rok 2010

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Příspěvky politickým stranám a hnutím rok 2010

EXISTENCE A FINANCOVÁNÍ PSH V ČR Volební výdaje politických stran a hnutí rok 2009 a 2010

Aféry politických stran? Svět USA – „Watergate“ Nixon ( ) Německo – CDU - Helmut Kohl – „Černá jízda“ (2000) Velká Británie - Labouristé a Tony Blair – Formula One (1997) Velká Británie – poslanecké náhrady (2009) Doma Poslanecké náhrady (2009) Černé duše (2005 – 2008) Stranické „daně“ KSČM „Sarajevský atentát“ ODS ( ) Sponzoring nadací, Bamberská aféra, Benzínové čerpací karty ( ) ČSSD Panenské ostrovy ODA (1998).. to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!

Aféry politických stran? 8. května - List The Daily Telegraph otiskl článek s politicky citlivými detaily o poslaneckých náhradách, které v posledních letech uplatňovali členové labouristického kabinetu, včetně premiéra Gordona Browna. 12. května - Vůdce konzervativců Cameron řekl, že přední konzervativní poslanci vrátí tisíce liber sporných nákladů a napříště budou moci předkládat pouze účty za bydlení a provoz druhého bydliště, ale ne například za nábytek. 18. května - Vůdce konzervativců David Cameron vyzval k okamžitému vypsání předčasných voleb. Skupina poslanců připravila návrh na vyslovení nedůvěry labouristickému předsedovi Dolní sněmovny Michaelu Martinovi, který podle nich krizi špatně zvládl. Martin při vystoupení ve sněmovně vyjádřil nad aférou "hluboké politování". 19. května - Zpravodajská stanice BBC oznámila, že Michael Martin kvůli skandálu s náhradami odstoupí... to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!

Aféry politických stran?.. to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!

Aféry politických stran?.. to se nám tu stalo poprvé za 10 let!!!

Místo závěru P. Mair, W. Müller a F. Platzer popisují stav krize politických stran. Jde o stav, kdy ve společnosti začíná převládat mínění, že „všichni politici jsou darebáci. Vytrácí se tak smysl voleb: vystřídat jednu vládní skupinu druhou.” V důsledku toho dramaticky klesá volební účast. Ti, kteří se voleb přece jen účastní, se vymezují negativně, neboť tu či onu stranu volí jako menší zlo. Největším nebezpečím pro demokracii nejen v Česku jsou zkorumpované politické elity zorganizované v disciplinovaných stranách, jímž sekunduje všeobecná apatie většinové konzumně orientované společnosti.