1 Současná právní úprava ochrany ozonové vrstvy a klimatu v ČR RNDr. Karel Brodský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Povinnosti provozovatelů zařízení s F-plyny
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Nástroje územního plánování
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Koncepce odborného vzdělávání a certifikace dospělých v oboru CHZ a TČ v České republice ( EPEE 2008 ) Ing. Ivan Zahrádka, Svaz CHKT, Praha 9, tel.:
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
LEGÁLNÍ METROLOGIE Je to část metrologie, vztahující se k jednotkám, metodám a měřidlům z hlediska předepsaných technických a právních náležitostí, jejím.
Úspory energie a regenerace
Právní úprava ochrany lesa
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce a připravované legislativní změny.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Vodohospodářské aktuality
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Česká inspekce životního prostředí
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Paragrafované znění II
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Aktuální informace z odpadového hospodářství
Paragrafované znění II
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků II
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Transkript prezentace:

1 Současná právní úprava ochrany ozonové vrstvy a klimatu v ČR RNDr. Karel Brodský

2 O B S A H 1. Úvod 2. Právní úprava ochrany klimatu a ozonové vrstvy platná do Právní úprava ochrany klimatu platná od Zákon č. 72/2012 Sb. o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech Vyhláška č. 257/2012 Sb. o předcházení emisím látek, které poškozují ozonovou vrstvu, a fluorovaných skleníkových plynů 4. Závěr

3 1. Úvod Klimatické změny = vášně a spory (> 25 let) Klimaskeptici X Alarmisti Björn Lomborg Al Gore Václav Klaus Martin Bursík Miroslav Kutílek Ladislav Metelka Ivan Brezina Jan Hollan Václav Cílek Radim Tolasz

4 celé debaty okolo klimatických změn se v rámci ČR zúčastňuje zatím pouze několik desítek osob. exkurz do současné problematiky právní úpravy ochrany ozonové vrstvy Země a klimatu v ČR, neboť v letošním roce došlo k jejím poměrně zásadním změnám, byly vydány nové zákony:  o ochraně ovzduší, a  o látkách poškozujících ozónovou vrstvu a o fluorovaných skleníkových plynech (F-plynech).

5 2. Právní úprava ochrany klimatu a ozonové vrstvy platná do Hlavě III Hlavě IV původně v Hlavě III (ochrana ozonové vrstvy Země, ust. §§ 23 – 33) a Hlavě IV (ochrana klimatického systému Země, ust. §§ ), resp. Hlava VI, ust. § 39 (Opatření k nápravě při zacházení s regulovanými látkami) a v Přílohách 4 – 10 zákona č. 86/2002 Sb. (zákon o ochraně ovzduší) zákon byl za dobu své platnosti (cca 10 let) celkem 33x změněn (novelizován) a konečná podoba ochrany klimatu byla zredukována:

6 HLAVU III – OCHRANU OZONOVÉ VRSTVY ZEMĚ A KLIMATICKÉHO SYSTÉMU ZEMĚ, ust. §§ 23 – 34 Přílohu 9 (Údaje z výpisu celní evidence poskytované ministerstvu celním úřadem) Zákon č. 86/2002 Sb. byl zrušen a nahrazen s platností od novým zákonem č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší. K této základní právní úpravě ochrany ozonové vrstvy a klimatického systému Země dále přistupují další právní předpisy:

7 nástroj ke snížení emisí v zemích EUv rámci systému evropského obchodování s emisními povolenkamiZákon č. 695/2004 Sb. o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů. Zákon platí doposud. Zákon slouží jako legislativní nástroj ke snížení emisí v zemích EU v rámci systému evropského obchodování s emisními povolenkami Vyhláška platí dosudVyhláška č. 12/2009 Sb. o stanovení postupu zjišťování, vykazování a ověřování množství emisí skleníkových plynů a formuláře žádosti o vydání povolení k emisím skleníkových plynů. Vyhláška platí dosud Vyhláška bylazrušena novým zákonem č. 201/2012 Sbo ochraně ovzdušíVyhláška č. 279/2009 Sb. o předcházení emisím regulovaných látek a fluorovaných skleníkových plynů. Vyhláška byla s účinností od zrušena novým zákonem č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší.

8 Vyhláška č. 287/2010 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v oblasti letectví. Právní předpisy nižší právní sílyPrávní předpisy nižší právní síly (resortní předpisy, metodické pokyny, návody a sdělení ap.). Za zmínku snad stojí pouze dokumenty MŽP „Národní program na zmírnění dopadů změny klimatu v České republice“strategický dokument „Národní program na zmírnění dopadů změny klimatu v České republice“ (= strategický dokument z hlediska ochrany klimatu v ČR), schválen usnesením vlády ČR č. 187 ze dne 3. března 2004, vč. Vyhodnocení z r „Politika ochrany klimatu v ČR“, „Politika ochrany klimatu v ČR“, zpracovaný jako návrh že strany MŽP (snad někdy v letech )

9 Podle těchto dokumentů se ČR zavázala snížit emise skleníkových plynů, produkovaných v ČR o 20 % oproti r (Požadavek EU = 8 %, stav k = 29 % - požadavek je s rezervou plněn) V současnosti probíhá příprava nové koncepce ochrany klimatu, která by měla být předložena vládě ČR ke schválení do konce roku Oba dokumenty, jakož i další informace o politice, strategii ochrany a vlastní problematice ochrany klimatu lze nalézt na webových stránkách MŽP Jiné dokumenty neuvádím, neboť dokumenty této kategorie nejsou právně závazné.

10 3. Právní úprava ochrany klimatu platná od Zásadní změnouZásadní změnou k uvedenému datu v problematice ochrany ozonové vrstvy a klimatu v ČR její vyčlenění ze zákona o ochraně ovzduší a vydání samostatného zákona, upravujícího uvedenou problematiku Nový zákon č. 73/2012 Sb. v podstatě neobsahuje žádné věcné změny a převážně přejímá obsah poslední novely dnes již neplatného zákona č. 86/2002 Sb.

11 Nová právní úprava ochrany ovzduší a ozonové vrstvy a klimatického systému Země Zákon č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší Zákon č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší Zákon č. 73/2012 Sb. o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech

12 Právní úprava ČR tak reaguje na legislativu EU, konkrétně navazuje na Nařízení ES č. 1005/2009 o regulovaných látkách a Nařízení ES č. 842/2006 o některých F-plynech, vč. příslušných navazujících evropských předpisů. Zákon č. 72/2012 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. září 2012.

Zákon č. 72/2012 Sb. o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech. kompletní náhradu právní úpravy  Zákon představuje kompletní náhradu právní úpravy, která byla obsažena v hlavě III poslední platné novely zákona č. 86/2002 Sb. návrat  tzn. návrat do stavu před platností zák. č. 86/2002 Sb., kdy vedle sebe existovaly zákon č. 309/1991 Sb. (zákon o ochraně ovzduší) a zákon č. 86/1995 Sb. o ochraně ozonové vrstvy Země.

14 § 1 – Předmět úpravy Zákon navazuje na přímo použitelné předpisy EU a upravuje práva a povinnosti osob a působnost správních úřadů při ochraně ozonové vrstvy Země a klimatického systému Země před nepříznivými účinky regulovaných látek podle článku 3 odst. 4 nařízení č. 1005/2009 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, v platném znění (R-látky), a fluorovaných skleníkových plynů (F-plyny) Přímo použitelné předpisy EU, jsou zejména: –Nařízení Evropského parlementu a Rady (ES) č. 1005/2009 ze dne 16. září 2010 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, v platném znění

15 –Nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 842/2006 ze dne 17. května 2006 o některých fluorovaných skleníkových plynech, a navazující příslušná nařízení Evropské komise (EK), jejichž přesná citace je uvedena v zákoně u § 1 nadřazenaZmíněná Nařízení EU jsou v rámci zemí EU legislativně nadřazena nad národní legislativu, mezi kterou patří i zde popisovaný zákon. Ten je doplňující právní normou.

16 § 2 – Základní pojmy Provozovatel = osoba skutečně zajišťující technický provoz zařízení, které obsahuje F- plyny; není-li známa nebo neexistuje, považuje se za provozovatele vlastník takového zařízení, Recyklace výrobků = zpracování vyřazených výrobků za účelem znovuzískání regulovaných látek nebo fluorovaných skleníkových plynů a materiálového využití. Poznámka: Definice provozovatele se vztahuje pouze k provozu zařízení s F-plyny.

17 Nový zákon v podstatě nepřináší žádné nové povinnosti v ochraně klimatu a ozonové vrsty Země, jsou do něj zakomponovány části, které doposud řešil zákon č. 86/2002 Sb. obsahuje tak ustanovení týkající se R-látek: podmínky zneškodnění a znovuzískání regulovaných látek (§ 3, zneškodnit nejpozději do 3 měsíců od okamžiku nabytí nebo předat certifikované osobě, zápis o předání uchovat nejméně 5 let) podmínky provozu zařízení obsahující regulované látky (§ 4), povinnost označování výrobků nebo zařízení obsahující R-látky (§ 5)

18 placení poplatků za výrobu a dovoz R-látek a výrobků, které je obsahují (§ 6) – sazba = 400,- Kč/kg R-látky certifikace osob (§ 10) – pouze certifikovaná osoba může vykonávat servis, kontrolu těsnosti zařízení a systémů s R-látkami, recyklaci, znovuzískávání, regeneraci a zneškodňování R-látek a skladování halonů pro potřeby jejich kritického použití v oblasti F-plynů: povinnost označování a certifikace osob provádějících údržbu servis zařízení aj. činnosti podobně jako u R-látek (§§ 7 a 10)

19 subjektů, které zajišťují: dále navazuje na některá nařízení Evropské komise týkající se subjektů, které zajišťují: kvalifikaci osob „hodnotící subjekt“ kvalifikaci osob provádějících instalaci, servis, zkoušky těsnosti stacionárních zařízení – tzv. „hodnotící subjekt“ - § 8 „atestační subjekt“ kvalifikaci pracovníků provádějících znovuzískání fluorovaných skleníkových plynů z klimatizačních systémů některých motorových vozidel – tzv. „atestační subjekt“ - § 9 „zkoušejících“ subjektů zákon stanoví obsah žádosti pro povolení činnosti těchto „zkoušejících“ subjektů, které vydává MŽP (§§ 8 a 9)

20 § 11 – Podávání zpráv (náležitosti, obsah a podmínky) týká se F-plynů v případě získání, předání, zneškodnění – více než 100 kg, uvedení poprvé na trh na území ČR, znovuzíská, recykluje, regeneruje nebo zneškodní (R-látky) halony v příp. skladování a vlastnictví systému PO nebo hasicího přístroje s halony podávání zpráv prostřednictvím ISPOP do za uplynulý kalendářní rok

21 §§ 12 a 13 – Uznání kvalifikace a seznam certifikovaných osob postup a podmínky uznávání odborné kvalifikace osob ze zemí EU MŽP vede a uveřejňuje seznam certifikovaných osob způsobem umožňujícím dálkový přístup § 14 – Opatření k nápravě ukládá výhradně ČIŽP, rozhodnutí o uložení NO nemá odkladný účinek

22 Sankční opatření (§§ 15 – 20) sankcí v obou oblastechZákon rovněž upravuje část týkající se sankcí v obou oblastech (R-látky, F-plyny), kterou podrobněji a přehledněji člení na: přestupkypřestupky (na úrovni fyzických osob) – § 15 výše pokuty za přestupek dle povahy věci od ,- Kč (vlastní hasicí přístroj s halony a nepodá o něm zprávu !!!) do ,- Kč správní deliktysprávní delikty (na úrovni právnických osob a fyzických osob podnikajících) - § , výše pokuty dle povahy v rozmezí od ,- Kč do ,- Kč pokuty vybírá a vymáhá ČIŽP, příjem z pokut je příjmem SFŽP ČR

23 Výkon státní správy (§§ 21 – 25) Státní správu v oblasti ochrany klimatu a ozonové vrstvy Země v ČR vykonávají (dle povahy věci a kompetencí mezi jednotlivými resorty): ministerstvo (MŽP) - § 22 ČIŽP - § 23 ČOI - § 24 celní správa (celní úřady) - § 25

24 § 26 – Odebírání vzorků a zajištění věci výhradně ČIŽP za účelem zjištění totožnosti a zajištění R-látek a F-plynů a výrobků nebo zařízení s jejich obsahem případné námitky kontrolovaných osob nemají odkladný účinek § 27 – Přechodná ustanovení upozornění na odst. (1): do Osoba, která přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona nabyla regulované látky, jejichž použití je v rozporu s přímo použitelným předpisem EU (nařízení EU č. 1005/2009), je povinna zajistit zneškodnění těchto látek nejpozději do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona (tj. do )

25 § 28 – Účinnost Zákon vyšel ve Sbírce zákonů ČR, částka 28 dne nabývá účinnosti dnem 1. září 2012 Příloha k zákonu Údaje z výpisu celní evidence poskytované ministerstvu celním úřadem

Vyhláška č. 257/2012 Sb. o předcházení emisím látek, které poškozují ozonovou vrstvu, a fluorovaných skleníkových plynů vydána k provedení některých ustanovení zákona o RL (§ 4 odst. 3, § 10 odst. 11 a § 11 odst. 4 zákona č. 73/2012 Sb.) § 1 – Předmět úpravy v návaznosti na přímo použitelné předpisy EU (Nařízení EU č. 1005/2009 a 842/2006) stanoví vzor evidenční knihy zařízení, vzory pro podávání zpráv,

27 postupy pro činnosti uvedené v § 10 odst. 1 a 2 zákona s výjimkou postupů spočívajících v kontrole těsnosti chladicích nebo klimatizačních zařízení anebo systémů požární ochrany, obsahujících F-plyny, a rozsah požadovaných znalostí ke znovuzískávání, regeneraci nebo zneškodňování látek, které poškozují ozonovou vrstvu (R-látky)

28 §§ 3 a 4 – Vzory evidenční knihy zařízení a vzory zpráv vzor evidenční knihy zařízeníodkaz na provedení příslušných určujících ustanovení zákona (§ 4 odst. 2) a přílohu k vyhlášce – vzor evidenční knihy zařízení (§ 2, Příloha č. 1 k vyhlášce) vzory pro podávání zprávdtto (§ 11 odst. 1 a 2 zákona) – vzory pro podávání zpráv (§ 3, Příloha č. 2 a 3 k vyhlášce)

29 § 4 – Postupy pro nakládání s regulovanými látkami, fluorovanými skleníkovými plyny nebo zařízeními obsahujícími tyto látky odkazy na Přílohy č. 4 a 5 k vyhlášce (při znovuzískávání R-látek a F-plynů při recyklaci výrobků domácího chlazení, při recyklaci jiných chladicích zařízení než výrobků domácího chlazení, jakož i postup a způsob kontroly a evidence těchto látek) Postupy znovuzískávání regulovaných látek a fluorovaných skleníkových plynů při recyklaci výrobků určených k požární ochraně, postup a způsob kontroly a evidence těchto látek jsou uvedeny v Příloze č. 5 k této vyhlášce.

30 § 5 – Postupy pro kontrolu těsnosti chladicích okruhů zařízení obsahujících R-látky § 6 – Postupy pro kontrolu těsnosti systému požární ochrany obsahujícího R-látky § 7 – Rozsah požadovaných znalostí ke znovuzískávání, regeneraci nebo zneškodňování R- látek § 9 - Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2012, s výjimkou ustanovení § 7 odst. 2, které nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2013.

31 Příloha č. 1 – Vzor evidenční knihy zařízení Příloha č. 2 – Vzor zprávy o halonech, systémech PO a hasicích přístrojích s halony podle § 11 odst. 2 zákona Příloha č. 3 – Vzor zprávy o F-plynech získaných nebo předaných z nebo do jiného členského státu EU, o zneškodnění F-plynů, uvedení na trh, znovuzískání, recyklaci, regeneraci a zneškodnění R-látek podle § 11 odst. 1 zákona Příloha č. 4 – Postup znovuzískávání R-látek a F-plynů z chladicích zařízení Příloha č. 5 – Postup znovuzískávání R-látek a F-plynů při recyklaci výrobků určených k PO

32 4. Závěr údaje, týkajících se ochrany klimatu a ozónové vrstvy v ČR: Opatření pro omezení emisí R-látek v rámci EU vycházejí z Montrealského protokolu, o látkách porušujících ozonovou vrstvu. Opatření pro omezení emisí F-plynů vycházejí z Kjótského protokolu, zaměřeného na ochranu klimatu Hlavními antropogenními skleníkovými plyny spadajícími pod mezinárodní kontrolu jsou: oxid uhličitý, metan, oxid dusný, částečně a zcela fluorované uhlovodíky a fluorid sírový.

33 Dostupný objem snížení emisí v ČR dosahuje dle MŽP 38 milionů t CO2ekv. Oproti 143 milionům t CO2ekv. předpokládaných emisí v roce 2020 je tedy možné dosáhnout 27 % snížení (resp. 26 % snížení oproti 146 milionům tun CO2ekv. v roce 2005) Splnění cíle 20% snížení emisí skleníkových plynů mezi roky 2005 a 2020 bez započtení jaderné energie je tedy možné dosáhnout, musí být ale realizována všechna dostupná opatření. Splnění cíle je ambiciózní, ale realizovatelné při plném a včasném využití vhodně zvolených nástrojů.

34 Předpokládaný vývoj emisí antropogenních skleníkových plynů Graf vývoje emisí skleníkových plynů v ČR (v Mt CO2 ekv. za rok. Zdroj: MŽP“Politika ochrany klimatu v ČR“. Návrh MŽP

35 EVROPA Emise skleníkových plynů v EU poklesly v roce 2011 o 2,5 %, Pokles emisí provázel mírný růst ekonomiky o 1,5 %. Téměř všechny evropské státy, stejně jako EU jako celek, plní stanovené cíle Kjótského protokolu. Protože první kontrolní období přibližně za 2 měsíce končí, právě vydaná zpráva Evropské agentury pro ŽP je věnována předběžné inventuře emisí skleníkových plynů v EU za rok Zpráva je též významným podkladem pro publikaci EEA (Evropská agentura pro ŽP), která se zabývá plněním závazků Kjótského protokolu zeměmi EU.

36 Za hlavní příčinu pozitivního vývoje emisí je považována mírná zima ve většině zemí EU a tím i nižší spotřeba energie na vytápění domácností. Rovněž pokračující růst spotřeby energie z obnovitelných zdrojů. Nejvyšších relativních poklesů emisí bylo dosaženo v zemích, které mají menší podíly na celkových evropských emisích. Jedná se o Kypr, kde emise poklesly v roce 2011 o 11 % a dále Belgii, Finsko a Dánsko s meziročním poklesem emisí o 8 %. Největší absolutní redukci emisí v roce 2011 dosáhlo Spojené království (o 36 Mt CO2 ekv., tj. o 6 %), Francie (24 Mt, 5 %) a Německo (17 Mt, 2 %). Některé státy však produkci emisí zvýšily (Bulharsko o 11 %, Lotyšsko o 3 % a další). Konsolidovaná inventura emisí skleníkových plynů v EU za rok 2011 bude k dispozici v polovině roku Podrobnější informace k problematice emisí skleníkových plynů a změně klimatu jsou k dispozici na datovém centru EEA, případně na webových stránkách EEA v sekci „Publications“. (Zdroj: CENIA, „Emise skleníkových plynů v Evropě poklesly o 2,5 %“)

37 Hlavní argumenty alarmistů (klimaktivistů) 1. Prdící dinosauři (v druhohorách) dinosauri_ html 2. Prdící stáda skotu (v recentu) 3. Vlivy na ledovce – jsou jedněmi z nejprůkaznějších vlivů globálních změn klimatu 4. Destabilizace a změny oceánských proudů (El Niňo, Golfské proudění) – potenciální, o to závažnější jevy 5. Zdravotní rizika a šíření nemocí – po vlivech na ledovce snad nejprůkaznější negativní jev globálního oteplování Země (v ČR v Krkonoších výskyt klíšťat v n. v. nad m, jedovatá zápřednice, komár anofeles aj.) „Hokejkový efekt“ – odfiltrování dat a použití jen těch která se hodí (Američan Mann)

38 Hlavní argumenty klimaskeptiků 1.Úspora energetických (a tím i finančních) nákladů na vytápění jako snad jediné přímé (ale při rostoucích cenách energií nesmírně důležité) pozitivum na lidstvo 2.Na procesu globálního oteplování se nic nezmění, ani kdyby lidstvo úplně přestalo vypouštět do ovzduší CO2 (prof. Kutílek) 3.Vodní pára je mnohem účinnější skleníkový plyn nežli tolik pronásledovaný CO2 4.Proti sopečným erupcím a s nimi spojenými emisemi skleníkových plynů jsou celosvětové emise všech antropogenních skleníkových plynů bezvýznamné

39 6. Oscilace mezi oteplením a ochlazením jsou velkou neznámou. Jsou to hlavně změny sluneční aktivity, které způsobují teplotní výkyvy trvající pár set let (Svensmarkova hypotéza), čili za dlouhé doby chladu nebo tepla může spíše sluneční aktivita nežli cokoli jiného Zjednodušeně: vyšší sluneční aktivita, tudíž silnější sluneční vítr (= intenzívnější řídká plazma) způsobuje zeslabení kosmického záření, což způsobuje málo mraků (vodních par) a Země se dobře ohřívá a naopak při malé sluneční aktivitě je sluneční vítr slabší, nestačí „likvidovat“ kosmické záření, které způsobuje ionizaci v atmosféře; vznikají pak v mnohem větší míře kondenzační jádra na kterých se vysráží vodní páry a rostou mraky; čím víc mraků, tím víc se Země ochlazuje (upraveno dle prof. Kutílka 2008)

40 Subjektivní názor, názor křesťana Nelze popřít, že „se něco děje“ s klimatickým systémem Země, a je možné, „že za tím stojí člověk“; do jaké míry však za tím člověk stojí je velká neznámá (chybí dostatek seriózních podkladů, měření a dat) planeta Země svými „autoregulačními klimatickými podmínkami“ dokáže do jisté (značné ??) míry sama regulovat klimatické změny tak, aby se pohybovaly s určitými výkyvy v přijatelných (únosných) hranicích; tyto „autoregulační klimatické podmínky“ působí samozřejmě s určitým zpožděním jako reakce na změněné podmínky (globální změny klimatu); je pouze otázka aby tyto podmínky (faktory vyvolávající globální změny klimatu) nepřesáhly určité hranice, odkud „není návratu“, čili aby nedošlo ke změnám ireverzibilním …,

41 Jako křesťan a člověk věřící v živého Ježíše pak zastávám názor, že člověk byl Bohem ustanoven za správce Země se vším všudy a jednou se bude Bohu zpovídat z toho, jak Zemi spravoval …

42 Děkuji Vám všem za trpělivost a pozornost

43 A přeji Vám vždy příjemné K L I M A !

44 Použité podklady a literatura 1.Zákon č. 73/2012 Sb. o látkách které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech (Sbírka zákonů ČR, částka 28, ze dne ) 2.Zákon č. 86/2002 Sb. (zákon o ochraně ovzduší), (Sbírka zákonů ČR, částka 38, rozeslána dne ), vč. všech provedených změn 3.Zákon č. 695/2004 Sb. o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů (Sbírka zákonů ČR, částka 235, rozeslána dne ), vč. všech provedených změn 4.Vyhláška č. 257/2012 Sb. o předcházení emisím látek, které poškozují ozonovou vrstvu, a fluorovaných skleníkových plynů (Sbírka zákonů ČR, částka 87, rozeslána dne ) 5.Vyhláška č. 12/2009 Sb. o stanovení postupu zjišťování, vykazování a ověřování množství emisí skleníkových plynů a formuláře žádosti o vydání povolení k emisím skleníkových plynů (Sbírka zákonů ČR, částka 4, rozeslána dne ) 6.Vyhláška č. 287/2010 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v oblasti letectví (Sbírka zákonů ČR, částka 107, rozeslána dne ) 7.Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 842/2006 ze dne 17. května 2006 o některých fluorovaných skleníkových plynech

45 8.Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1005/2009 ze dne 16 září 2009 o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu (přepracované znění) 9.Národní program na zmírnění dopadů změny klimatu v České republice (Strategický dokument MŽP, 2004) 10.Politika ochrany klimatu v České republice (Návrh MŽP ČR, 2008 ?) 11.Mezivládní panel pro změnu klimatu IPCC, Čtvrtá hodnotící zpráva, Změna klimatu 2007: Souhrnná zpráva – shrnutí pro politické představitele (Český překlad: Verze z pro MŽP) 12.Approximated EU GHG inventory: early estimates for 2011, EEA Technical report No 13/ Metelka, Ladislav, Tolasz Radim, Klimatické změny: fakta bez mýtů, UK v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí 2009, ISBN Vědec: Klaus má s globálním oteplováním pravdu, Týden.cz, rozhovor s prof. Miroslavem Kutílkem Brodský, Karel, Globální oteplování aneb Globální změny klimatu naší planety, přednáška věnovaná Obchodní akademii v Janských Lázních a zde studující dceři Janě, Jablonec nad Nisou 2008

46 webové stránky: MINULOSTI.html/ Fotografie: RNDr. Karel Brodský ©