Psychotické poruchy
Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli o schizofrenii ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou ? Jakou prognózu může mít schizofrenie ?
Ztráta orientace ve vlastní osobě i v okolním prostředí Odlišné chápání reality ( i běžných situací) Jedinec je bez náhledu na vlastní chorobu Po odeznění choroby může přetrvávat symtomatický zbytek
Nejvážnější psychotická porucha Postihuje 0,2 – 1% populace Důsledek vzájemného působení dědičných dispozic a vnějších podnětů Poruchy myšlení, vnímání, emotivity a osobnostní integrity Snížená frustrační tolerance Vznik nejčastěji mezi 16. – 25.r. života Neváže se na pohlaví Úkol : Barevně vyznačené termíny vysvětlete
Osobnostní integrita – celistvost osobnosti, kdy veškeré psychické i tělesné funkce probíhají v rovnováze Frustrační tolerance – je to individuální odolnost vůči stresu
Myšlení – inkoherentní, ulpívavé, chybná orientace v realit ě, neadekvátní zpracování informací, bludy, tachypsychismus Ř e č – nesouvislá, komolení slov Vnímání – neadekvátní zpracování informací, halucinace Afektivita – citová otup ě lost, mo ž nost autismu, emo č ní ambivalence, poruchy aktiva č ní úrovn ě Úkol : Barevn ě vyzna č ené termíny vysv ě tlete :
Inkoherentní myšlení – nesouvislé myšlení, jednotlivé myšlenky na sebe nenavazují Tachypsychismus – zrychlené tempo myšlení Halucinace – šalebný vjem, o jehož existenci je jedinec přesvědčen, absence skutečného podnětu pro vznik vjemu Emoční ambivalence – protichůdné emoce ( např. láska – nenávist)
Přecitlivělost, neschopnost prožívat radost, impulzivita Emoční otupělost, uzavřenost až izolace Snížená výkonnost a obtíže v sociálních vztazích Nástup choroby je plynulý, ale může být i náhlý
Paranoidní – patologická podezřívavost vůči okolí, paranoidní bludy Hebefrenní – vznik v období adolescence a rané dospělosti, blokace vytvoření vlastní identity, ozvučené myšlenky, bizardní bludy, zrakové halucinace a nápadnosti v oblékání Katatonní – podstatou jsou nápadnosti v motorice – produktivní forma ( nepřiměřená aktivita a prudké pohyby), stuporózní forma ( útlum pohybové aktivity, vosková hybnost) Simplexní – vznik časný a plíživý, pasivita, apatie a autismus Dětská – vznik před 15.r. života, narušení vývoje identity, poruchy afektivity
Jana z Arku Obrázek č Úkol : Vyhledejte k této osobnosti více informací a seznamte s nimi ostatní žáky.
Na internetu vyhledejte kazuistiku vhodnou k danému tématu Spolu se spolužáky vyhledejte v kazuistice znaky typické pro psychotické poruchy
Choroba je charakterizována ztrátou orientace ve …… …….. i …… ………. Jedinec …… na chorobu náhled. Nejtypičtějšími projevy schizofrenie jsou……… a ………. V období adolescence a rané dospělosti vzniká ……. schizofrenie. Nápadnostmi v motorice a to zejména nepřiměřenou aktivitou a prudkými pohyby se projevuje …….. schizofrenie.
Choroba je charakterizována ztrátou orientace ve vlastní osobě i v okolním prostředí. Jedinec nemá na chorobu náhled. Nejtypičtějšími projevy schizofrenie jsou bludy a halucinace. V období adolescence a rané dospělosti vzniká hebefrenní schizofrenie. Nápadnostmi v motorice a to zejména nepřiměřenou aktivitou a prudkými pohyby se projevuje katatonní schizofrenie.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN Další zdroje : Obrázek č.1 : Joan of Arc. Commons. Wikipedia. Org. [online] [cit ]. Soubor : Joan of arc miniature graded.jpg. Dostupné z www : Dostupné pod licencí public domain
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Psychotické poruchy Anotace: Prezentace se závěrečným kvízem k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Psychotické poruchy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy schizofrenie jako základní psychotické poruchy. Rozlišuje jednotlivé psychotické poruchy. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s psychotickými poruchami. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: schizofrenie, poruchy myšlení, bludy, halucinace, autismus, základní typy schizofrenie, emoční ambivalence Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou úkoly zaměřené na opakování základních termínů obecné psychopatologie a rozbor kazuistiky, kterou vybraný žák vyhledá za domácí úkol na internetu a následující vyučovací hodinu rozebere dle znaků se spolužáky. - Jedno cvičení je zaměřeno na případ schizofrenie – Jany z Arku, vybraný žák vyhledá více informací k této osobnosti a seznámí s nimi ostatní žáky. - Vzávěrečném cvičení si žáci zopakují základní informace z probíraného tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě dostupná.