Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka oddělení politiky a strategií životního prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Advertisements

Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Akční plán pro Moravskoslezský kraj na rok 2011
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Příprava nové dopravní politiky ČR
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Čtyři významné průmyslové podniky věnovaly kraji 10 mil
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Operační program Životní prostředí
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Aktivní přístup kraje z hlediska ochrany ovzduší , Clarion Congress Hotel Ostrava náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Akční plán města Hlinska Ing. Michal Rohlena 5. konference K126 – Udržitelnost ve výstavbě
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
Projektový záměr Inovace Státní Imisní Sítě a nástrojů hodnocení kvality ovzduší (ISIS) Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav
(Eko)inovace z pohledu MŽP Hustopeče Mgr. Jaroslav Kepka oddělení politiky a strategií životního prostředí.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Hodnocení životního prostředí ČR v kontextu The European Environment: State and Outlook 2015 Tereza Ponocná CENIA, česká informační agentura životního.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
zelená linka: Dočerpání OPŽP & představení nového OPŽP Seminář OPŽP pro potenciální žadatele.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Vyhlášené výzvy operačních programů pro kraj a jeho příspěvkové organizace.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Kotlíkové dotace v Olomouckém kraji Bc. Pavel Šoltys, DiS
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Nový zákon o ochraně ovzduší
Operační program životní prostředí
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
„Take a Breath! – Adaptation Actions to reduce adverse health impacts of air pollution“ „Nadechni se! – Aktivity směřující ke zmírnění zdravotních dopadů.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora čisté mobility z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP Ostrava,
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Národní program snižování emisí České republiky
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka oddělení politiky a strategií životního prostředí

Obsah: 1) Vysvětlení pojmu čisté mobility z pohledu MŽP - Proč podporovat čistou mobilitu? 1) Problematika emisí 2) Strategické dokumenty MŽP 3) Podpora čisté mobility - OPŽP 2007 – 2013, OPŽP 2014 – Národní programy ŽP - Inovativní finanční nástroje - Smart Cities, Evropský týden mobility 5)Obnovení RVUR 4) Propagace čisté mobility - Nový logotyp

Proč podporovat čistou mobilitu  Širší pojetí na rozdíl od NAP ČM + veřejná doprava, nemotorová doprava, podpora bike&car-sharingu apod.  Zlepšení kvality ovzduší (PAU - Benzoapyren, PM10, PM2,5, CO 2, No x,… ) → zlepšení kvality života  Snížení hladiny hluku  Řešení problému mobility ve městech  Zmírnění závislosti na fosilních palivech  Urychlení vývoje environmentálně šetrnějších technologií – podpora VaVaI – TAČR (Beta, Epsilon)  Zvýšení konkurenceschopnosti automobilového průmyslu

Emise CO 2 vs. Prachové částice a polycyklické aromatické uhlovodíky (benzoapyern)  Emise CO 2 na rozdíl od prachových částic a polycyklických aromatických uhlovodíků nejsou ve venkovním prostředí smrtelně nebezpečné  Zvýšené koncentrace jemných prachových částic PM 2.5 představují zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění  Dle WHO zvýšené koncentrace BaP prokazatelně poškozují genetický materiál, nepříznivě ovlivňují vývoj plodu v těhotenství, způsobují respirační onemocnění, kardiovaskulární onemocnění a cukrovky 2.typu u dospělých.

Negativní trend u PM 10 a PM 2.5 a BaP  výměra oblastí s nedodrženým ročním i denním imisním limitem pro částice PM 10 a PM 2.5 rostoucí trend.  výměra oblastí s nedodrženým imisním limitem pro BaP má dokonce výrazně rostoucí trend. V oblastech s nedodrženým imisním limitem pro BaP žilo v období 2007 – 2013 průměrně více než 53 % obyvatel!

Imisní limity Doprava - výrazný podíl na překračování imisních limitů (PM 2,5, NO x, benzoapyren) ve městech PM2,5 – r.2013benzoapyren – r.2013 NO x – r.2013

Vliv silniční dopravy na emise  Sektor „silniční doprava“ představuje cca 19 % emisí oxidů dusíku, cca 14 % emisí VOC (těkavé org. látky), cca 9 % emisí primárních částic PM 10, cca 10 % emisí primárních částic PM 2.5 a cca 7 % emisí BaP  Sektor „lokální vytápění domácností“ představuje téměř 41 % emisí primárních částic PM 10, více než 59 % emisí primárních částic PM 2.5 a téměř 90 % emisí BaP  Jedná se o plošná čísla, např. u BaP v Praze je největším emitentem doprava a v MSK (průmysl+emise z PL)

Čistá mobilita a národní strategie MŽP Státní politika životního prostředí (2012)  Cíl: Plnit emisní stropy platné od roku 2010 a snížení emisí v návaznosti na závazky ČR  Opatření: Snížit do roku 2020 emise NOx, VOC a PM2,5 z dopravy zvýšením podílu alternativních pohonů.  dosáhnout v roce % podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě  Zajistit pokračování stávajících a přípravu nových programů zaměřených na snižování emisí skleníkových plynů.

Čistá mobilita a národní strategie MŽP Národní program snižování emisí (2007)  Obměna vozového parku podnikatelských subjektů - novela zákona o dani silniční (2009)- osvobození vozidel od silniční daně:  mají elektrický pohon  mají hybridní pohon  LPG, CNG, ethanolu 85  Spotřební daň – zvýhodnění CNG, bionafty, bioethanolu  Zákon o ochraně ovzduší (2012), zavedení NEZ (nízkoemisní zóny)

Čistá mobilita a národní strategie MŽP Program zlepšování kvality ovzduší (2012)  Aktualizace každé 2 roky. Opatření jsou tvořena na krajské úrovni Střednědobá strategie zlepšení kvality ovzduší 2. Q  Zahrnuje také aktualizaci NPSE a PZKO – podpora většího využití veřejné dopravy – integrované dopravní systémy; – podpora Park&Ride, Bike and car-sharing – cyklistická doprava – zpřísnění podmínek STK (filtry pevných částic) – změna z.(MD) Národní akční plán čisté mobility  Provázanost všech vznikajících strategií

OPŽP  Všech 8 žádostí bylo schváleno, a to v celkové výši: - cca 1,4 mld. Kč dotace EU - cca 2,4 mld. Kč celkových nákladů.  Všech 8 projektů má již vydáno Rozhodnutí o poskytnutí dotace a jsou ve fázi realizace.  Realizací 8 projektů MSK(5), UK(2) a aglomerace Brno (1) se plánuje podpořit celkem: autobusů na CNG, - 4 plnící stanice. Podpora nákupu CNG autobusů:

OPŽP  V rámci OPŽP není s tímto tématem počítáno.  Oblast podpory alternativní dopravy přešla do OPD (MD), IROP (MMR), OPPIK (MPO) a OP Praha pól růstu.  OPŽP se zaměří na podporu stacionárních zdrojů znečištění (kotlíky).  MŽP - Zaplnění bílých míst z národních prostředků  Soft – propagace, vzdělávání, osvěta ČM  Řeší se možná podpora nákupu vozidel s alt.pohonem pro státní správu, podnikatele či fyzické osoby

Stávající národní programy ŽP  Nízkoemisní zóny (NEZ) – Program na podporu obcí při zavádění NEZ  Program na podporu osvěty témat v oblasti čisté mobility (pro 26 statutárních měst-soutěž projektů) - témata: zavádění a komunikace SUMP, e- mobilita, CNG, veřejná doprava, nemotorová doprava, car-sharing, bike-sharing), propojení s ETM - příjemce: NNO, město, kraj.

Budoucí Národní program ŽP  Podobná podoba jako u OPŽP – 7 PO  5. prioritní osa: životní prostředí ve městech a obcích  Cíle: zlepšení ŽP a kvality života v obcích, podpora udržitelného rozvoje měst, naplňování- klimaticko-energetických cílů.  Podoblast 1 – implementace systémových nástrojů – inteligentní města a obce v ČR (Smart Cities)  Podoblast 2 – Udržitelná městská doprava a mobilita (čistá mobilita, hluk)

Inovativní finanční nástroje - výzva a příležitost – I.  Možné propojení evropských a národních zdrojů  Možný vstup soukromého kapitálu  Možná kombinace dotace a bezúročné/nízkoúročné půjčky – zvlášť výhodné v oblastech s vysokou návratností - zateplování, výměna kotlíků, čistá mobilita  Výrazný multiplikační efekt  Žádná časová omezení jako u ZÚ nebo OP  Pilotní projekt MŽP v MSK v roce 2015-kotlíky

Inovativní finanční nástroje – výzva a příležitost – II.  Možná dotační podpora automobilů na alternativní pohon výměnou za starý ekologicky zpracovaný automobil.  Ideální opatření k propojení podpory vozidel na alternativní pohon s obnovou zastaralého vozového parku v ČR.  Zatím probíhá prvotní fáze příprav propojení IFN a čisté mobility z NP.

Smart Cities  Vzniká Metodika konceptu inteligentních měst na úrovni ČR – 1.Q 2015  Návaznost na Sdělení komise C(2012) 4701 Smart Cities and Comunities.  Energetická účinnost, snížení spotřeby zdrojů a snížení emisí a skleníkových plynů v oblastech energetika, doprava a ICT  Běží výzva SCC (12/2013-5/2015)  Indikátory např.: mobilita a místní přeprava cestujících, kvalita ovzduší, hluk apod.)

Evropský týden mobility (ETM)  Iniciativa Evropské komise EU  MŽP národní koordinátor ETM v ČR  14. ročník téma: vyhlášení 4/  V roce 2014 se zapojilo téměř 30 měst  Mezi nimi také města, které jsou velmi aktivní v rámci Místní Agendy 21 (Chrudim, Vsetín, Litoměřice, Kopřivnice)  Organizování akcí - program dopravní bezpečnosti, ukázky elektromobilů a automobilů s pohonem CNG, cyklojízdy, závody na koloběžkách apod.  DEN BEZ AUT (22.9.) a MHD zdarma (Karlovy Vary, Chrudim, Jihlava)  Více na: /cz/news_etm

Obnovení RVUR  Podpora čisté mobility na úrovni ÚV  Vznik výboru pro udržitelnou dopravu – ustaveny 3 pracovní skupiny  1) Pracovní skupina pro snižování zdravotně rizikových emisí z dopravy, pro internalizaci externích škod a pro podporu čisté mobility se zaměřením na CNG, elektromobilitu a nemotorovou dopravu.  2) Pracovní skupina pro otázky udržitelné mobility ve městech a aglomeracích.  3) Pracovní skupina pro udržitelnou mobilitu zboží.  Zástupci ÚV, resortů (MŽP, MD, MPO, MMR), akademičtí experti, zástupci významných asociací, NNO apod.

Nové jednotící logo „ČISTÉ MOBILITY“

Děkuji za pozornost Mgr. Jaroslav Kepka