ÉMILE ZOLA ZABIJÁK I. Zařaďte ukázky v pracovním listu k literárním směrům a zdůvodněte své rozhodnutí NATURALISMUS REALISMUS ROMANTISMUS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Metodický list: Vyjmenovaná slova po „B, L, M“ - shrnutí Jazykové vzdělávání Jazyk: český Věk: 3. ročník ZŠ Anotace: Tato prezentace slouží k procvičování.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 13 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Slovní úlohy o společné práci
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Bůh je moje jistota..
Poměr.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mgr. Petr Soukal VY_32_INOVACE_5A_20_A_MARSHALL LITERÁRNÍ AUTOŘI 7.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Poměr v základním tvaru.
Téma (název prezentace)
Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Vykazování postupu nebo stavu
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
DUM II. / 13. smysly Bc. Zdeněk Klíma.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Slovní úlohy o společné práci
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Československá republika-demokratický stát
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Humor je koření života.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

ÉMILE ZOLA ZABIJÁK

I. Zařaďte ukázky v pracovním listu k literárním směrům a zdůvodněte své rozhodnutí NATURALISMUS REALISMUS ROMANTISMUS

II. Převeďte úryvek z naturalismu do realismu Mladá žena se znovu rozplakala. Křikem a dupáním Lantiera, který ve vzteku převracel židle, se nakonec probudili oba chlapci. Posadili se polonazí na posteli a drobnýma ručkama si přečesávali vlasy, když slyšeli, jak matka pláče, začali také ukrutně vřeštět a z očí, ještě zalepených spánkem, se jim koulely slzy. „Aha, tak už zase začíná muzika!“ rozkřikl se vztekle Lantier. „Povídám vám, buďte zticha, nebo se zase seberu a půjdu! A tentokrát už zmizím doopravdy … Tak nebudete zticha? Maucta! Jdu zas tam, odkud jsem přišel.“

III. Napište, jak by situaci popsal autor romantik „Ba ne, pane Coupeau, já musím myslet na vážný věci. Víte, lehkomyslnost k ničemu dobrýmu nevede. Mám doma dva krky na živení, a ty toho něco spořádají! Jak myslíte, že bych tu svou domácnost uživila, kdybych mařila čas pletkami s mužskými? … A pak, víte, jak jsem teď přišla do neštěstí, tak jsem dostala ponaučení na celej život. Na mužský mě přešla chuť a hned tak zas ňákýmu nenaletím.“

IV. Naturalismus – základní prvky - Člověk je produktem dědičnosti, prostředí a doby. Vysvětlete jednotlivé části na příkladech z románu. - Člověk je jako nemyslící tvor zcela ovládaný svými biologickými instinkty.Také uveďte příklady z románu. - Charakteristický je popis do detailů. Uveďte alespoň 5 příkladů, čeho se týká detailní popis. - Charakteristický je popis až do nechutných detailů. Napište co nejvíce takových příkladů (ovšem opravdu nechutných)

V. PŘIŘAĎTE CHARAKTERISTIKU K POSTAVĚ Z ROMÁNU MATKA COUPEAUOVÁ, LANTIER, GERVAISA, LORILLEUXOVI, GOUJET, NANA, COUPEAU a) Člověk vychytralý, inteligentní, dokáže se vetřít, manipulátor b) Člověk pracovitý, ohleduplný, skromný, obětavý, nedokáže se prosadit c) Člověk úspěšný v zaměstnání, závistivý, podlý, nepřející, intrikán d) Člověk cílevědomý, vůdčí typ, realistický, vzteklý, neuznává autority, samostatný e) Člověk pracovitý, cílevědomý, obětavý, nechá se ovlivnit, nedokáže se vzepřít, ztrácí svou hrdost f) Člověk tichý, poddajný, někdy zlý, někdy vděčný, nevidí realitu g) Člověk pracovitý i líný, zdvořilý, rodinný typ, slaboch, ovlivnitelný, zbabělý

VI. Vysvětlete vztahy mezi těmito postavami Gervaisa + Coupeau Gervaisa + Nana Gervaisa + Lantier Lantier + Coupeau Gervaisa + Goujet Lorilleuxovi + matka Coupeau Gervaisa + Lorilleuxovi Coupeau + Nana Gervaisa + matka Coupeauová

VII. Odpovězte na otázky k textům v pracovním listu 1) V čem je rozdíl proti dnešku? 2) Proč o ukázce můžeme říci, že představuje mluvu ulice? Vypište tyto výrazy. 3) Vysvětlete kontrast, prvky naturalismu, pocity Lalie a Gervaisy. 4) Jak se změnilo myšlení manželů Coupeauových? (Jak dlouho nezaplatili nájem?) 5) Vysvětlete, jak už Coupeau hluboce klesl?

VIII. NA ZÁKLADĚ POZORNÉHO POSLECHU SI POZNAMENEJTE, KOLIK OBCHODŮ A FIREM A JAKÉ SE NACHÁZELY VE ZLATNICKÉ ULICI (Obrázky slouží pouze k ilustraci! Nemusí souviset s textem.)

IX. VYSVĚTLETE CITÁTY A POJMENUJTE POUŽITÝ JAZYKOVÝ PROSTŘEDEK PERZONIFIKACE, IRONIE, METAFORA, METONYMIE, SYNEKDOCHA, OXYMORÓN, PROTIKLAD 1) „Zlepšit si náladu po té žabí polévce, kterou mu svatý Petr vychrstl za krk.“ (2) 2) „Poslechněte, pane vrchní, nelezl tenhle králík nejdřív po střeše? “ 3) „Byla jako posedlá do dvojsmyslných výroků a necudných narážek. “ 4) „Byla šeredná jako chuďasova zadnice.“ 5) „Máte tu příjemné teplíčko, to by vzkřísilo i mrtvého, jak to příjemně lechtá kůži. “ 6) „Schovala si pomstu do kapsy a přikryla ji kapesníčkem.“ 7) „Byl tam hřbitov lahví.“ 8) „Snila o tom, že se jednou upije k smrti, až na to bude mít, dorazí se kořalkou a bude mít pokoj.“ 9) „Ano, Coupeaua jí opravdu přebrala ženská, a ta ženská se jmenuje Zubatá, poslední přítelkyně ochlastů.“ (2)

X. DOPLŇUJÍCÍ OTÁZKY NA POZORNOST A K PŘEMÝŠLENÍ (pořadí otázek bude losováno) 1) Jak se jmenoval otec Gervaisy? 2) Co je v knize nejdetailněji popisováno? 3) O které skutečné historické osobnosti se v díle lidé baví? 4) V knize ženy radí Gervaise, co má dělat, aby se narodil kluk. Znáte nějaké dnešní „recepty“? 5) „Zajímalo ji, jak je ta krajka připevněna stovkami špendlíků...“ O jaký druh krajky jde? 6) „Ale Augustina, zlá a poťouchlá jako každý ošklivý ubožák, po němž se kdekdo sveze, se jí pomstila.“ Platí to? Vysvětlete. 7) Kdo všechno viděl Coupeaua padat ze střechy? 8) „A dlouhý polibek, který si dali na ústa uprostřed vší té špíny, byl jako první krok v pomalém zabředání celého jejího života do špíny a úpadku.“ Vysvětlete. 9) Jaké druhy masa jedli na hostině? 10) V knize se stále hovoří o opíjení se a opilcích. Vymyslete co nejvíce synonym na tuto činnost a lidi. 11) „Ať si jezoviti říkají, co chtějí, ta šťáva z vinné révy je přece jenom výtečný vynález.“ Kdo jsou „jezoviti“ a co s tím mají společného?

12) „Víno čistí krev, posiluje po práci a lenochům vlévá oheň do těla. I když ten zatracený nápoj člověku sem tam vyvede nějakou čertovinu.“ Jaký člověk to asi říká? Proč totéž neříkají o pivu? 13)„My máme větší srandu ze života. Ať jde všechno nóbl panstvo k čertu.“ Vysvětlete. 14)„Když už člověk nemůže dělat, tak si má lehnout a chcípnout.“ Platí to? O jakém literárním směru věta svědčí a proč? 15) Odhadněte, na kolika stránkách se popisuje hostina? 16) Které části knihy popisují událost opravdu do nejnechutnějších detailů? 17) Co bylo poslední kapkou, že se Gervaisa rozhodla jít s Lantierem do postele? 18) Jak se lidé chovali k Gervaise, když se roznesly pomluvy, že v noci chodí za Lantierem? 19) Vysvětlete jednání paní Goujetové 20) „Jednou se jí v noci zdálo, že stojí na okraji studně: Coupeau ji tam srážel pěstí, kdežto Lantier ji lechtal na zádech, aby tam rychleji skočila. A přesně takový byl teď její život. Ale pak ji zas napadlo, že ji mohlo potkat ještě něco horšího. Je nakonec lepší mít 2 muže než třeba přijít o obě ruce.“ Vysvětlete ten sen. 21) Proč se Coupeau postupně měnil? (od začátku) 22) Jak konkrétně se projevovala bída u Coupeauových? 23) Jak Bijard konkrétně týral dceru Lalii? A jak na to reagovala ona?

24) Popište prostředí květinářství, kde se učila Nana 25) Jak rychle po prvním pobytu v blázinci začal Coupeau zase pít? 26) Co všechno jedla Gervaisa v době největší bídy?

Děkuji za pozornost a doporučuji přečíst si další mé knihy Váš

Daly.jpg Zola, Émile. Nana. Z franc. orig. přel. Miloslav Jirda. 1. vyd. Praha : Melantrich, s. Zola, Émile. Zabiják. Přeložil Luděk Kárl. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, s. ISBN Použité zdroje

To nejlepší z české poezie 19. století. Praha: Levné knihy, Balzac, Honoré de. Otec Goriot. Z franc. orig. přel. Božena Zimová. 2. vyd. Praha : Odeon, s. Klub čtenářů.