DUM Č.18 DUM Č.18 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚKÉ STÁTY - EGYPT Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_4_ STAROVĚKÉ STÁTY – EGYPT Téma: Dějiny.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_216_Románské umění_Architektura, malířství, sochařství
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 12– SMARTART V PREZENTACI. Název školy:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mimoevropské literatury
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
TÉMA: Počítačové systémy
Digitální učební materiál
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_18_Vláda Přemyslovců Regina Byrtusová
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
Výtvarné umění starověkého Egypta
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Má země Česká republika.
Život – pohledy na přírodu
Výtvarné umění starověkého Egypta
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Babylonie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DUM Č.18 DUM Č.18 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_IX.6 Název výstupu: VY_32_INOVACE_IX.6 Vzdělávací oblast: Člověk a kultura Vzdělávací oblast: Člověk a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova Vzdělávací obor: Výtvarná výchova Téma: Výtvarné vyjadřování od nejstarších dob- Téma: Výtvarné vyjadřování od nejstarších dob- ilustrace k příběhu z dějin ilustrace k příběhu z dějin Datum: 2011 Datum: 2011 Ročník: druhý stupeň ZŠ Ročník: druhý stupeň ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost –Výtvarná výchova Vzdělávací oblast: Člověk a společnost –Výtvarná výchova Metodický materiál: Určeno pro zkvalitnění výuky a motivaci Metodický materiál: Určeno pro zkvalitnění výuky a motivaci v hodinách výtvarné výchovy, jako v hodinách výtvarné výchovy, jako materiál k hledání stop v dějinách materiál k hledání stop v dějinách výtvarného vyjadřování. výtvarného vyjadřování. Jméno: Mgr. Ludmila Cahová Jméno: Mgr. Ludmila Cahová

Výukový materiál má vést k zamyšlení nad činnostmi člověka v průběhu staletí a jejich dopadem na život dalších generací. Rozvíjí dovednost ilustrovat příběh Anotace

Architektura Stavební materiál: - hliněné na slunci sušené cihly - (památky podlehly zkáze), byly obkládané kamenem, ve spodní části staveb - později glazovaným kachlem Stropy byly dřevěné, tvar staveb - protáhlý. Vysoká technická úroveň - vodovody, kanalizace.

Chrámy: reprezentační budovy panovníků, nádvoří tvořené vysokou podezdívkou z kamenů, tvar staveb - komolý, zkosený jehlan. - Sargonův palác v Chorsábádu, Nabukadnesarův palác Zikuraty - vysoké stupňovité stavby s chrámem na vrcholu, dominanty města.

Bible popisuje příběh o tom, jak asyrský král Nabukadnésarasyrský bojoval proti Médům, až nad nimi zvítězil. Poté se chtěl pomstít západu, který mu v jeho boji nepřispěchal na pomoc. Všichni se mu podvolili, jen Židé nikoli. Ti se naopak opevnili v městě Betulii. Nabukadnésar proti Betulii vyslal vojsko pod vedením Holoferna. Ammónec Achior se jej pokusil varovat,Ammónec že nad Židy bdí jejich Bůh, ale Holofernes ho za trest poslal přímo do Betulie, aby zahynul s tamními obyvateli. Město bylo obklíčeno, obleženo a sevřeno. Zachránila je zbožná žena Judit, která spoléhajíc na Boha se svou služkou vyšla mimo město, nechala se jím zajmout, oklamala ho a usekla mu hlavu. Poté se vrátila do Betulie. Následně bylo asyrské vojsko poraženo a odtáhlo pryč. Kniha končí písní chvály Judit na Boží dobrotu a věrnost. Babylonská věž, svatyně boha Merkura- (podezdívka vysoká 33m,o straně 25m)

 Sochařství a malířství  Sloužilo k oslavě vládců, podřizovalo se náboženskému kultu (představa, že živého člověka může zachránit obraz).  Kultovní sošky bohů – jednoduchá, až primitivní forma duchovnosti se znázorňovala zvětšenýma očima (umělec zatím nezvládl podobu).

 Sošky zvířat – Sumerská nestvůra, sochy a reliéfy k výzdobě chrámů- nejpozoruhodnější památky – figury jsou seřazeny schematicky vedle sebe – náměty – oslava síly bojovníků – Býk s lidskou hlavou, ukázky reliéfů ze stěn paláců, detail bronzové brány  Barevné reliéfy glazovaných obkladaček – Lev z glazovaných cihel, Posvátný býk z Iškařiny brány  Nástěnné malby - náměty i provedení kompozice podobné jako u reliéfů, kresba z tmavých linií – plošné kolorované – fragment z nástěnné malby v paláci v Mari

 Užité umění, keramika a šperky  Dekorativně a stylizovaně malované nádoby –Babylonské pečetidlo, Urudská standarta – předmět ve tvaru skříňky, zdobené mozaikou ze slonoviny, zdobené hudební nástroje.  Průzkumy na území Mezopotámie – teprve v 19. století  1889 objev Babylónu – pokračování v průzkumu ve 20. století  1927 – 1929 – objev královských hrobek v Uru

Ve výukovém materiálu byly použity fotografie a obrázky – /zdroj uveden pod kopiemi/, přednášky dějin umění – z vlastních zdrojů, bylo čerpáno z knihy Dějiny umění Aloise Bauera - bez přímé citace a texty z Bible. Výukové listy byly zhotoveny autorsky v grafickém programu.