Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Seminář pro knihovníky, Olomouc 4.listopad 2015 Pedagogické minimum pro knihovníky aneb Jak vést lekce (informačního vzdělávání)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Lucie Rohlíková Západočeská univerzita v Plzni
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Jak se stát dobrým právníkem?
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Jak se stát dobrým právníkem?
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Didaktické metody Androdidaktika.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP.
Pedagogické minimum pro knihovníky – kritické myšlení a jeho metody Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU 4. listopad 2015 Seminář – Vědecká knihovna.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Obecná didaktika ÚVOD.
Projekt Impuls / Seminář
Měření rychlosti zvuku
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Konstruktivismus Zora Syslová.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Práva dítěte Výchova k občanství
VIKBA32 Informační vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Seminář pro knihovníky, Olomouc 4.listopad 2015 Pedagogické minimum pro knihovníky aneb Jak vést lekce (informačního vzdělávání)

Témata šitá lekcím v knihovnách na míru

Široce pojatá práce s informacemi Elektronické informační zdroje Cesta vyhledávání informací Hodnocení informace Kritická práce s textem založená na kritickém čtení Dílny čtení Dílny psaní Bezpečný pohyb na internetu Sociální sítě Nové technologie ve škole – čtečky, tablety Čtenářská gramotnost, mediální gramotnost, dokumentová gramotnost Příklady témat vhodných pro lekce IV

Otázky k reflexi Podle čeho poznáte, že se Vám při práci s dětmi i dalšími cílovými skupinami vašeho vzdělávání: 1. daří? 2. nedaří? Co cítíte? Co děláte? Co si myslíte?

Jak být „dobrým“ učícím knihovníkem?

Kde má knihovník-lektor „navrch“?

Jaké otázky je dobré položit (a získat na ně odpovědi), než si začnete plánovat lekci informačního vzdělávání?

Co vím o skupině, která má přijít na lekci? Co vím o klimatu instituce, z níž skupina pochází (škola, firma…)? Znám zaměření školy a priority např. v ŠVP? Komunikoval/a jsem předem s „vedoucím“ dané studijní skupiny? Jaký je? Znám záměry účastníků, které je přivedly na moji lekci? Vím, jak mám metodicky pracovat s danou skupinou účastníků? Znám cíl, kterého má být prostřednictvím mé lekce v naší knihovně dosaženo? Důležité otázky před …

J. Piaget Transmisivnost Konstruktivismus Odklon od memorování faktů a přejímání hotových poznatků k podpoře individuálního přístupu a rozvoji klíčových kompetencí Základní metodická východiska konstruktivismu: činnostní pojetí výuky, zkušenostní učení v reálném kontextu, sebereflexe Důraz na sociální rozměr vzdělávání (utváření vlastních názorů v konfrontaci a interakci s názory ostatních) Kompromis - konstruktivistická část (aktivizace, úkol), transmisivní (výkladová) část výuky Pedagogická východiska

Trend a hodnota současného vzdělávání = učení zaměřené na žáka (kohokoli vzdělávaného) Mění se role vyučujícího (lektor) a učícího se (žák, účastník kurzu) - poznávací procesy zahrnují vyšší míru aktivity žáků (účastníků kurzu) Pedagogická východiska

Je neutrální = nepřispívá vlastními myšlenkami, nekomentuje cizí myšlenky Zodpovídá za proces edukace Navrhuje postup a pravidla Zajišťuje to, že všichni pracují na stejném tématu, stejným způsobem a ve stejnou dobu Vytváří podmínky pro vzájemné porozumění + shrnuje dosavadní výsledky Podněcuje aktivitu žáků / účastníků lekce Usměrňuje problémové žáky Dovede do cíle lekce učební skupinu navzdory všem úskalím v komunikaci, motivaci i nedorozuměním Lektor jako facilitátor

Lektor a jeho styl vedení lekce

Kdy a jak motivovat účastníky lekce? Úvod lekce – práce s úvodním očekáváním Co od této lekce (od tohoto tématu) očekáváte? Co byste se mohli/chtěli dozvědět? Co byste se mohli/chtěli naučit? Závěr lekce – návrat k očekávání, účastníci sami hodnotí a odpovídají na otázky z úvodu lekce Otázka na potřebu udělat něco jinak, aby mohli získat z výuky v lekci více Motivace

Chválit, oceňovat, chválit

Sdělování zpětné vazby

edukace metoda C metoda A metoda B Organiza č ní forma Podmínky Vztah forma – metoda - edukace

Formy vzdělávání v knihovnách a jak je využít k dobru věci Formy vzdělávání v knihovnách a jak je využít k dobru věci

Systematický teoretický výklad tématu / problému Ucelená, strukturovaná, jasná, aktuální NE monolog ANO dialog lektora se žáky / studenty Dialog – podmínkou je kladení otázek, diskuse, společné řešení problému Předpokladem kvalitní výklad lektora a řízení dialogu/umění vést dialog Lektorova pedagogická i odborná erudice, zájem o žáky / účastníky kurzu, zájem o jejich učení Měla by průběžně obsahovat aktivity Přednáška

Přenést proces učení na účastníky: Doplňují „bílé“ místo v textu nebo schématu Uspořádají rozházenou strukturu (slov, vět, tvrzení…) – chaos změní v systém Odhalují a opravují úmyslnou chybu/chyby v textu, schématu, zadání úlohy apod. Vyřazují ze schématu tématu údaje, které tam nepatří… Vybírají z několika navržených řešení to správné a výběr zdůvodní Odhalují princip předloženého schématu Identifikují problém a zformulují řešení Jak „problematizovat“ výklad přednášky?

Dejte žákům /účastníkům lekce dostatek ČASU na přemýšlení Připravte JASNÉ zadání + časový limit (Zadejte jako povinné všem studentům SŠ poznamenat si řešení) Vždy zkontrolujte řešení zadané úlohy – např. společně, vyberte několik úloh náhodně apod. Jak „problematizovanou“přednášku organizovat?

Namátkově Hlasováním předem připraveného zadání s možnostmi a/b/c Zadáním krátké písemné reflexe všem, lístky s odpověďmi studenti /účastníci lekce dají na hromádku a některý z nich je rychle přečte a odpovědi vyhodnotí a představí Jak rychle získat odpověď na zadanou otázku?

Forma výuky, při níž účastníci vyvíjení vlastní aktivitu s cílem: osvojit si či prohloubit vědomosti, osvojit si či prohloubit dovednosti, získat zkušenost a nabýt také určitých postojů Lekce / Seminář

Kritickému myšlení Argumentaci Kooperaci Interpretaci faktů Osvojení techniky řešení problémů Užívání jazykových prostředků přiměřeně vzhledem ke komunikační situaci Rozvíjení komunikačních dovedností Co se účastníci v lekci IV učí?

Jak posílíme srozumitelnost naší lekce?

Jak na logickou stavbu vysvětlovaného vzdělávacího obsahu?

Správná otázka má být: Věcně správná Jazykově správná Konkrétní Ne příliš obecná Měla by aktivizovat myšlení studentů Položena ve správnou chvíli Položena na správném místě ve sledu otázek Být prostředkem individuálního přístupu ke studentům Měla by podněcovat studenty/účastníky k přemýšlení Otázky ve vzdělávacím obsahu lekcí

Otázka: Jak dlouho vydrží pozornost účastníka lekce při souvislém výkladu? a.) minut b.) minut c.) minut

Myšlení vyššího ř ádu HODNOCENÍ Co si myslíte o...? Podle č eho usuzujete...? Z jakého d ů vodu považujete...za...? SYNTÉZA Jak bychom mohli p ř isp ě t...? Jak vy ř ešit...? Jak lze dosp ě t k...? ANALÝZA Jaké jsou č ásti č i znaky...? Jak lze roz č lenit...? Jaké jsou d ů kazy pro...? Myšlení nižšího ř ádu APLIKACE Jaké jsou další p ř íklady...? POROZUM Ě NÍ Co znamená...? Jak lze vysv ě tlit...? Pro č...? ZNALOST Kdo? Co? Kdy? Kde? Jak? Bloomova taxonomie a typologie otázek

Prostorové uspořádání Otázky k rozproudění diskuse: Jedna otázka, kterou postupně odpoví všichni – otázka musí být krátká! Příklady otázek: Jak byste tuto situaci řešil Vy? Co vás osobně na tomto tématu zaujalo nejvíce? Mohl by každý z vás ostatním popsat náplň své práce? Knihovník-lektor v roli „Ďáblova advokáta“ Lektor nebo žák píše během diskuse poznámky na flipchart … Žáci se na poznámky odvolávají, podněcuje to jejich názory a další diskusi a účast v ní Diskuse a jak ji podpořit

Tipy pro efektivní vzdělávání (nejen) v knihovnách

Uspořádání (forma) lekce IV

Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů

Úrovně cílů ve vzdělávání z úhlu pohledu lektora

Důvěřujte svým schopnostem Nebojte se dělat chyby Nebojte se přiznat chyby Nikdy neočekávejte stoprocentní výkon Radujte se z toho, co jste (se) naučili a co pozitivního máte před sebou Dělejte pozitivní motivující gesta ve výuce (odměny) Vyprávějte občas anekdoty Vneste do lekcí emoce Plánujte výuku Veďte si o své lektorské praxi záznamník Tipy pro začínající i zkušené lektory

Masarykova univerzita Brno Kabinet informačních studií a knihovnictví FF (KISK) Studentské projekty – např. Knihovna Na Křižovatce Kam jít na radu

Zdroje pro témata - výběr / /,

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Portál, 2010, 152 s. Školství (organizace). ISBN PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Překlad Jiří Foltýn. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: Věda o edukačních procesech. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009, 481 s. ISBN PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN VOGEL, Walter. Jak se učí učitelé?: tipy a triky pro každodenní život učitelů. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 111 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN Zdroje - výběr

V případě dotazů a připomínek mě prosím kontaktujte na Kabinet informačních studií a knihovnictví Masarykova univerzita Brno kisk.phil.muni.cz Děkuji vám za pozornost