Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Advertisements

Zkušebnictví a kontrola jakosti
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Presentation Title.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
6 Nejčastější neshody při uplatňování ISO 9001
Změny požadavků podle nové normy
Školení zaměstnanců Kvalita, environment a BOZP
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Hodnocení škol a školských zařízení
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
1 Etika, ISO 9001 a systémy managementu Ing. Miroslav Jedlička – ČSJ Ing. Petr Koten - ČSJ listopad 2014.
Systémy environmentálního managementu
Management kontinuity činností organizace
Sdružení poradců Požadavky ISO/DIS 14001:2014 Sdružení poradců
Integrovaný systém managementu v Nemocnici Břeclav, p. o.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Systémy managementu jakosti
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Audit systému jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
MANAGEMENT BOZP ANEB JAK SE TO ŘÍDÍ ?.
Systém managementu jakosti
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
BMT Medical Technology s.r.o. Ing. Lenka Žďárská
Konkrétní změny v české verzi CAF 2013 oproti CAF CZ 2009 Pavel Kajml Unie zaměstnavatelských svazů ČR.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Podklady ke školení Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Systémy řízení jakosti
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Management systému řízení kvality
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Akreditace (nebo být akreditovaný)
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
Požadavky ISO/DIS 9001:2014 a ISO/DIS 14001:2014
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Ing. Vladimír Görner, CSc., MBA únor 2012
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
PRAHA 17/10/07 Přínos pro laboratoře pružná reakce na vývoj v oboru, požadavky kliniků, pacientů čas finance flexibilita – týká se systému managementu.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Flexibilní rozsah akreditace – fyzikálně chemické analýzy Eva Břízová, Pavel Kořínek Seminář ČIA Flexibilní rozsah akreditace laboratoří Brno 11. října.
Ing. Zdeněk Blažek AGROTECH Firma AGROTECH je komplexním dodavatelem zboží a služeb v oblasti označování zboží. Dodáváme samolepící etikety, termotransferové.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Systém managementu jakosti
Systém managementu jakosti 3
Procesní řízení (management)
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Stav a činnost IM a KLI pro dozorovou návštěvu ČIA
Transkript prezentace:

Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.

Hlavní důvod zavedení změn ISO/IEC 17025: Zkušební a kalibrační laboratoře, které byly ve shodě s normou ČSN EN ISO/IEC 17025:2001 byly rovněž svou činností ve shodě s ISO 9001:1994 nebo ISO 9002:1994. Normy ISO 9001:1994 a ISO 9002:1994 byly nahrazeny normou ISO 9001:2000. Z výše uvedeného vyplývá nutnost nezbytných úprav ISO/IEC ČIA 2005 / 1

slovní spojení „systém jakosti“ se v textu nahrazuje slovním spojením „systém managementu“, slovní spojení „systém managementu laboratoře“ se nahrazuje slovním spojením „systém managementu“, slovní spojení „řízení dokumentace“ se nahrazuje slovním spojením „řízení dokumentů“, slovní spojení „výkonné vedení laboratoře“ se nahrazuje slovním spojením „vrcholové vedení laboratoře“. Slovní změny, které se v českém překladu normy projeví: ČIA 2005 / 2

Slovní změny, které se v českém překladu přímo neprojeví: jedná se například o slovo „client“, které se nahrazuje slovem „customer“, slovo „nonconformity“ se nahrazuje spojením „non-conformance“, v české verzi normy nemají tyto změny význam. ČIA 2005 / 3

4.1.5 Laboratoř musí: a) mít vedoucí a techniky (odborné pracovníky), kteří, bez ohledu na jiné povinnosti (nebylo), mají pravomoc a zdroje potřebné k plnění svých povinností, včetně uplatňování, udržování a zlepšování systému managementu (nové) a k identifikování výskytu odchylek od systému managementu nebo od postupů pro provádění zkoušek nebo kalibrací a k zavádění opatření vedoucích k prevenci nebo minimalizaci takových odchylek (viz též 5.2), Změny na požadavky normy – 4.1 Organizace ČIA 2005 / Laboratoř musí: k) zajistit, aby si osoby (dříve pracovníci) pracující v laboratoři byly vědomy důležitosti svých činností a toho, jak se podílejí na dosahování cílů systému managementu. (vložen nový bod odstavce)

ČIA 2005 / 5 Změna požadavku normy – 4.1 Organizace Vrcholové vedení musí zajistit, aby byly v rámci laboratoře zavedeny odpovídající procesy komunikace a aby komunikace napomáhala efektivnosti systému managementu. (nový odstavec normy)

4.2.2 V příručce kvality (jakosti) (na názvu tohoto dokumentu nezáleží) musí být stanovena politika systému managementu laboratoře vztahující se ke kvalitě, včetně prohlášení o politice kvality. Musí být stanoveny souhrnné cíle, které musí být přezkoumávány, v průběhu přezkoumání systému managementu. Prohlášení o politice kvality musí být vydáno z pravomoci vrcholového vedení (nejvýše postaveného vedoucího pracovníka). Toto prohlášení musí zahrnovat alespoň: Změny požadavků normy – 4.2 Systém managementu (4.2 Systém jakosti) a) osobní angažovanost a aktivitu managementu laboratoře (závazek vedení laboratoře) ke správné odborné praxi a ke kvalitě (jakosti) zkoušení a kalibrace služeb poskytovaných zákazníkům, c) vyjádření účelu systému managementu z pohledu kvality (účel systému jakosti) e) závazek managementu laboratoře k souladu s touto mezinárodní normou a závazek k trvalému zlepšování efektivnosti systému managementu. (závazek vedení laboratoře být v souladu s touto mezinárodní normou) ČIA 2005 / 6

4.2.3 Vrcholové vedení musí poskytovat důkazy angažovanosti v rozvoji a uplatňování systému managementu a k trvalému zlepšování jeho efektivnosti. (Nový odstavec normy – původně: Příručka jakosti musí zahrnovat … dále ) Vrcholové vedení musí oznámit v organizaci důležitost plnění požadavků zákazníka stejně jako požadavků zákonných a předpisových. (Nový odstavec normy – původně: V příručce jakosti musí být…dále ) Příručka kvality musí zahrnovat nebo se odkazovat na podpůrné postupy, včetně technických postupů. Příručka kvality musí nastínit strukturu dokumentace, která je v systému managementu používána V příručce kvality musí být stanoveny úlohy a odpovědnosti technického managementu a manažera kvality, včetně jejich odpovědností za zajišťování souladu s touto mezinárodní normou Pokud jsou plánovány nebo zaváděny změny systému managementu, pak musí vrcholové vedení zajistit, aby věrohodnost systému managementu byla zachována. (nový odstavec normy) ČIA 2005 / 7 Změny požadavků normy Systém managementu (4.2 Systém jakosti)

4.7.2 Laboratoř musí usilovat o zpětnou vazbu od svých přímých zákazníků a to v pozitivním i negativním smyslu. Zpětná vazba má být využívána a analyzována za účelem zlepšování systému managementu, zkušebních a kalibračních činností a služeb zákazníkům. (nový požadavek normy) Změny požadavků normy Služba zákazníkovi Poznámka Příklady typů zpětné vazby zahrnují průzkumy zákaznické spokojenosti a přezkoumání protokolů o zkouškách a kalibračních listů/certifikátů ve spolupráci se zákazníky. ČIA 2005 / 8

4.10 Laboratoř musí neustále zlepšovat efektivnost svého systému managementu prostřednictvím využití politiky kvality, cílů kvality, výsledků auditů, analýzy dat, opatření k nápravě, preventivních opatření a přezkoumání systému managementu. (nový požadavek normy – nová kapitola normy) ČIA 2005 / 9 Nový odstavec normy – 4.10 ZLEPŠOVÁNÍ Následné kapitoly revidované normy mají číslování o jednu hodnotu vyšší.

4.12.1Musí být identifikována potřebná zlepšení a potenciální zdroje neshod ať již v oblasti technické nebo v oblasti týkající se systému kvality (jakosti). Pokud jsou identifikovány možnosti zlepšení (nový požadavek vyplývající ze 4.10) nebo pokud je požadováno preventivní opatření, musí být vypracovány, uplatněny a monitorovány plány opatření, aby se snížila pravděpodobnost výskytu takových neshod a aby se využily příležitosti ke zlepšování. ČIA 2005 / 10 Změna požadavku normy Preventivní opatření (dříve 4.11)

5.2.2 Management laboratoře (Vedení laboratoře) musí formulovat cíle týkající se vzdělání, výcviku a dovedností osob pracujících v laboratoři. Laboratoř musí mít politiku a postupy pro identifikování potřeb výcviku a poskytování výcviku osobám pracujícím v laboratoři. Program výcviku musí odpovídat současným a plánovaným úkolům laboratoře. Efektivnost provedeného výcviku musí být vyhodnocována. (nový požadavek odstavce) ČIA 2005 / 11 Změna požadavku normy Osoby pracující v laboratoři (Pracovnící)

5.9.2 Údaje o řízení kvality musí být analyzovány a tam, kde se zjistí, že jsou mimo předem stanovená kritéria, musí být přijata opatření k nápravě příslušného problému a k prevenci toho, aby byly uváděny nesprávné výsledky. (nový požadavek odstavce) ČIA 2005 / 12 Změna požadavku normy Zajišťování kvality výsledků zkoušek (…jakosti…)