 umožňuje zkoumání základních společenstev vybraných lokalit (pole, louky, vody, lesa), pochopení podstatných vzájemných vztahů mezi organismy, poznávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Rostliny našich rybníků 4.ročník
Smíšené a listnaté lesy
Přírodní společenstva
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Život v lese na podzim Mgr. Iveta Honzejková.
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Biotopy ČR.
Domácí zvířata – druhy, chov
BYLINY A KEŘE LESA 14..
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Rostliny rybníka a jeho okolí
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Dřeviny – listnaté stromy
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
PEDOSFÉRA.
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
LESNÍ PATRA.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_417.
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO OKOLÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ
Chráněné rostliny.
Tomáš Mirovský Přírodní společenství Louky.
RYBNÍK JAKO CELEK.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Les-Lesní patra.
STROMY LISTNANTÉ Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/ Vypracovala: Soňa Koukalová ZŠ a MŠ Mladoňovice
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_36_ČS TEMA: Ekosystém okolí lidských.
ŠABLONY 32 VY_32_INOVACE_18_22_ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ EVROPY.
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
CHRÁNĚNÉ ROSTLINY V ČR Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Procházková Datum: 15.
Přírodní společenstva v České republice
LES A JEHO VÝZNAM Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. Č. DUMu: VY_52_INOVACE_448.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Biota ČR - Prezentace s výkladem
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Helena Petrůvová Název: VY_32_INOVACE_20_PRVOUKA_LÉTO.
Přírodní společenstva v České republice: LES
VY_52_INOVACE_64_Lesní a vodní hospodářství
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Les v průběhu roku Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
TÉMA: Listnaté stromy (bez ovocných)
Květinové jarní probuzení VY_32_ INOVACE_01_03
Člověk a krajina – vliv člověka
Chráněné rostliny na Slovácku
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

 umožňuje zkoumání základních společenstev vybraných lokalit (pole, louky, vody, lesa), pochopení podstatných vzájemných vztahů mezi organismy, poznávání živočichů, běžně se vyskytujících rostlin, zemědělských plodin a běžných druhů ovoce charakteristických pro náš kraj. Naučná přírodovědná stezka Mateřské školy Slavonice  podporuje přirozené vzdělávání, které se tak stává více názorným a srozumitelným.  napomáhá rozvíjet osobnost dítěte a jeho kompetence, které podporují pozitivní vztah k přírodě, k prostředí, ve kterém žijeme, ke krásné okolní přírodě.

 dává také všem svým návštěvníkům možnost příjemně si odpočinou při procházce krásnou přírodou, potěšit se z jejích proměn a rozmanitostí.  přispívá k osvojení poznatků o významu rovnováhy v přírodě a důsledcích jejího porušení, o významu zdravého životního prostředí pro člověka, o hlavních zdrojích znečisťování vody, vzduchu, půdy atd.  dospělým návštěvníkům určitě připomene důležitost přírody a nutnost chránit ji, potřebu vychovávat další generace k odpovědnosti za svoje jednání, za prostředí, ve kterém budeme žít.

Má dvě trasy  Delší trasa nese barvu potoka Je značená modře a je dlouhá asi 3,5 km.  Kratší trasa má barvu šípků Je značená červeně a je dlouhá přibližně 1,5 km.

Je umístěna v místě, kde se sbíhají dvě přístupové cesty od města. Orientační tabule nám pomáhá zorientovat se na naučné stezce, která nás provede různými přírodními lokalitami v blízkosti státní hranice s Rakouskem. Formou piktogramů upozorňuje návštěvníky na zajímavosti a přírodní zákoutí, která určitě stojí za povšimnutí Orientační tabule

Jednotlivá zastavení Pila - místo, kde se zpracovává dřevo. Z nádraží se tato důležitá surovina dopravuje do dalších měst.  Čistička odpadních vod Je zařízení, ve kterém dochází k čištění odpadních vod. Funguje jako předčištění, dočistění probíhá v přirozeném vodním toku - ve Slavonickém potoce. Čističky mají mimořádný význam pro ekologii prostředí - do krajiny se vrací čistá voda.  Pila, nádraží

Z vyvýšeného bodu máme krásný výhled na město a okolní krajinu. Šípkové keře - rostou nejčastěji na okrajích lesů, na mezích, podél cest, na půdách suchých až vyprahlých, vyhovují jim slunná stanoviště. Na mezích je možné sledovat drobné živočichy a hmyz. Na polích můžeme pozorovat růst polních plodin, práci zemědělců.  Výhled do krajiny, šípky, meze, pole

Je tvořená mokřady, zaplavovanými loukami a tokem meandrujícího potoka. Kolem rostou topoly, vlhkomilné dřeviny a luční vlhkomilné rostliny.  Niva

Kaštan - velmi hojně rozšířený listnatý strom, který se vyskytuje po celé Evropě. Stromy působí majestátně díky mohutné koruně, pevnému a rovnému kmeni. Dub – mohutný listnatý strom, domácí dřevina, dlouhověká (dožívá se i 400 – 500 let). Je odjakživa symbolem síly, dlouhověkosti a odolnosti.  Kaštany, duby

Využití strání, které nejsou vhodné pro polní kultury, prvek který dotváří krajinu. Starší ovocné stromy mají pozitivní vliv pro velké množství ptáků, hmyzu i dalších živočichů. Velmi zajímavou složkou ovocných sadů je květnatá louka, která hostí bohatá společenstva hmyzu. Včely mají velký význam pro opylení kulturních i divokých rostlin. Bez včel bychom na zahradě neměli ovoce, zemědělci by neměli dostatečnou úrodu, vyhynuly by spousty vzácných planě rostoucích rostlin, krajina by radikálně změnila svůj ráz.  Sad ovocných dřevin  Včely

Žijí zde vodní živočichové, hmyz a rostliny vázané na vodu, přirozené meandry zpomalují průtok vody a regulují jarní přívaly vody z přilehlých strání. Mokřady zadržují vodu v krajině. V mělkých vodách se daří orobinci, v okolí rostou lípy a vlhkomilné dřeviny - vrby, olše, topoly. Jarní aspekt mokřadu – doba kvetení přibližně polovina dubna. Ve vlhkých křovinách nás zjara upoutají např. nápadně zbarvené květy plicníku.  Potok  Mokřady

Přikrmování zvěře patří v zimním období k činnostem myslivců. Správné přikrmování má významný vliv nejen pro zvěř, ale i celý ekosystém - díky přikrmování se snižují škody působené zvěří.  Meze Zarostlé, divoké, poskytují útočiště pro množství ptáků a drobného zvířectva.  Krmelec a zásyp pro bažanty

Zajímavé podzemní stavení, rozvětvené chodby. Jezevec je ohroženým druhem z živočišné říše. Skalnatý kopec – část skály je vidět, matečná hornina žula. V těchto místech můžeme také sledovat, jak se rostliny vážou na určitý podklad - kořeny borovice se udrží na skále stejně jako nízká tráva. V případě částečného obnažení horniny můžeme po čase pozorovat opětovné postupné zarůstání.  Jezevčí nora  Skalka

Zdroj vody pro zvěř, jako poutní místo (osvěžení), je třeba o ni pečovat, dbát o čistotu vody. Při odbočce k rybníku je skupina krásných starých lip - součást původní aleje, kolem rostou i další listnaté stromy - javor, dub, topol (stáří některých stromů je let).  Studánka

Jde o klasický rybník, bez pevného okraje. Jejich porosty vytvářejí domov pro řadu živočichů počínaje drobným hmyzem až po některé druhy ptáků a savců. Vodní rostliny přispívají k okysličování vody. Jejich ponořené části skýtají úkryt rybímu potěru.  Rybník

Zbytky starého sadu (stáří stromů zhruba let) - možnost sledovat ovocné stromy po celý rok. Na jaře rozkvétají, v létě a na podzim jsou ověšeny barevnými plody a barevným listím, v zimě jsou koruny stromů pokryté jíním a sněhem. Vedle starého sadu je kompost - významný jako znovuvyužití biologického odpadu ze zahrádek (uzavřený koloběh živin). Ohrada s ovcemi - chov ovcí býval v Čechách značně rozšířen od nepaměti. Užitek - vlna, maso a mléko. Jednou z funkcí chovu ovcí je údržba krajiny - travnatých porostů.  Zahrady a ovce

Lesy jsou „plícemi krajiny“ - čistí vzduch, zachytávají prach atd. Jsou zdrojem důležité suroviny - dřeva. Les pouze ze smrků není přirozený, naše české lesy by měly být smíšené (smrk v přirozené monokultuře roste pouze na horách, v nadmořské výšce nad 1000 m.n.m.).  Smrkový les

Šípky, trnky, hlohy, ptačí zob - významné místo pro hnízdění drobného zpěvného ptactva, úkryt drobných zvířat, ale i srnek a divočáků. Bydliště „přírodních“ ochránců krajiny - ptáci pojídají hmyzí škůdce, dravci hlodavce apod. „Lišejníkové město“ – ukazuje na čistotu ovzduší  Remízky

Můžeme sledovat rozdíl mezi zemědělskou a „přirozenou“ krajinou.  Pila Zpracování kmenového surového dřeva.  Výhled do krajiny z nejvyššího bodu silnice