VYUŽITÍ ELEKTRONOVÉ MIKROSKOPIE A RTUŤOVÉ POROZIMETRIE PŘI STUDIU STAVEBNÍCH MATERIÁLŮ Moderní analytické měřicí metody RNDr. Pavel Rovnaník, Ph. D. SUPMAT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrická kamna 2.
SUPMAT - Podpora vzd ě lávání pracovník ů center pokro č ilých stavebních materiál ů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/ INFRAČERVENÁ SPEKTROSKOPIE.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
1 Program Druhy pálených tašek Technologie výroby pálených tašek Metodika zkoušení a vlastnosti pálených tašek Porovnání kvality tašek SUPMAT – Podpora.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-13 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII ZAPOJOVÁNÍ STABILIZÁTORŮ.
Srovnání sodných a vápenatých sorbentů pro suché čištění spalin ze zařízení na energetické využití odpadu Boleslav Zach, Michael Pohořelý, Michal Šyc,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Obrazová mezifrekvence televizních.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky MEIII Dekodéry pro.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII- 6.1 ZAPOJENÍ VF ELII-
Základy automatického řízení 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Vlastnosti stavebních materiálů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Technologie – Měření a orýsování
Optické vlastnosti zlatých nanočástic
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
zpracovaný v rámci projektu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
„Svět se skládá z atomů“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-04
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Období: leden až květen 2012
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Mikropočítač
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
PČ_141_Dřevo_Dlabání dřeva
DUM - Digitální Učební Materiál
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Obor: Elektrikář slaboprod Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.
Ing. Tereza Pavlů, Ph.D Bc. Jan Pešta
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dolomitické vápno a stabilizace popílků
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Modifikace popílků na adsorbenty pro záchyt CO2
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

VYUŽITÍ ELEKTRONOVÉ MIKROSKOPIE A RTUŤOVÉ POROZIMETRIE PŘI STUDIU STAVEBNÍCH MATERIÁLŮ Moderní analytické měřicí metody RNDr. Pavel Rovnaník, Ph. D. SUPMAT – Podpora vzdělávání pracovníků center pokročilých stavebních materiálů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Skenovací elektronová mikroskopie (SEM) Optická mikroskopie nenáročné na přípravu vzorku max. rozlišení 200 nm, zvětšení 1000× (závisí na λ) malá hloubka ostrosti

Skenovací elektronová mikroskopie (SEM) Skenovací elektronová mikroskopie náročnější příprava vzorku vlnová délka elektronu závisí na jeho hybnosti, a tedy urychlovacím napětí rozlišení cca 10 nm (max. 0,4 nm), max × velká hloubka ostrosti 0,010 nm při 15 kV

Příprava vzorku Klasická metoda snímkování nutnost zbavení vzorku absorbovaných těkavých kapalin (snímání ve vysokém vakuu ≈ 10 −4 Pa) vzorek musí být vodivý – u nevodivých vzorků se na povrch napařuje vrstva uhlíku nebo se naprašuje inertní kov (Cu, Ag, Au) Environmentální metoda (ESEM) vzorek není nutné upravovat možnost snímat i vlhké vzorky – studium hydratačních procesů in situ (snímání při normálním tlaku 100 kPa)

Hydratace cementu 3 hodiny10 hodin

Druhy signálů získaných z SEM sekundární elektrony (SE) odražené elektrony (BackScattered Electrons – BSE) Augerovy elektrony (AE) RTG fluorescenční záření

Schéma elektronového mikroskopu

Klasické zobrazení (SE mode) primární paprsek skenuje povrch vzorku o velikosti 5–100 nm čb obraz – kontrastní, závisí na topografii povrchu a prvkovém složení čím drsnější povrch, tím kontrastnější a ostřejší obraz – topografický kontrast urychlující napětí – obvykle 15 až 25 kV – vyšší napětí  lepší kontrast, ale zhoršení kvality vlivem nabíjení povrchu a možná destrukce vzorku pro citlivé vzorky (např. plasty) se používá napětí 5 kV

Klasické zobrazení (SE mode) hloubka ostrosti – závisí na numerické apertuře NA = n sin θ n … index lomu el. paprsek má velmi malou aperturu  extrémně velká hloubka ostrosti u velmi velkých zvětšení se hloubka ostrosti zhoršuje

Zobrazení odražených elektronů (BSE mode) odražené elektrony mají vyšší energii čb obraz – kontrast v závislosti na elektronové hustotě prvku čím těžší prvek, tím světlejší obraz možnost mapování poměru různých složek (např. minerálů) v ploše vzorku

Zobrazení odražených elektronů (BSE mode) Částečně zhydratovaná cementová pasta

EDXA (energiově disperzní rentgenofluorescenční analýza) prvková mikroanalýza vznik RTG záření vyražení vnitřních elektronů primárním svazkem urychlených el. přeskok el. z vyšších energetických hladin  vyzáření RTG záření energie dána rozdílem hladin – charakteristické pro každý prvek hmota analyzována z větší hloubky, hruškovitého tvaru o objemu řádově 1–10 µm 3 nutné vyšší napětí ≈ 30 kV detekce prvků – Na až U u detektorů bez Be okénka i lehčí prvky citlivost – od 0,1 %

Rozlišení minerálů se stejnou morfologií ettringit C 6 AŜH 31 thaumasit C 3 SŜĈH 15

Degradovaná zámková dlažba Odloupnutá nášlapná vrstva pokrytá ettringitem

Degradovaná zámková dlažba Krystaly kalcitu v pórech na okraji dlažby (karbonatace)

Aglomeráty křemičitých úletů v betonu

Změna charakteru Ca(OH) 2 v čase a) čerstvá vápenná kaše b) 2 měsíce stará vápenná kaše c) 6 měsíců stará d) 2 roky stará vápenná kaše Ca(OH) 2 – vzniklý reakcí CaO s vodou  má charakter hydrogelu

Krystalizace soli v sanační omítce

Krystalizace CHRL v omítce

Vliv w/c na mikrostrukturu cementové pasty w/c = 1,0w/c = 0,3

Vliv obsahu alkálií na mikrostrukturu popílkového geopolymeru M s = 3,0M s = 1,5 vodní sklo sodné

Vliv teploty výpalu na strukturu vápna měkce pálené vápno (1000 °C)tvrdě pálené vápno (1250 °C)

Vliv vysokých teplot (OPC) Portlandský cement

Vliv vysokých teplot Alkalicky aktivovaná struska

Vliv vysokých teplot Alkalicky aktivovaný popílek

Vliv vysokých teplot Vliv soudržnosti pojiva s kamenivem – AAS s andalusitem

Vliv vysokých teplot Vliv použitého kameniva na stabilitu materiálu při vysokých teplotách

Konverze hlinitanového cementu před konverzí po konverzi transformace CAH 10  C 3 AH 6 C 3 AH 6 termodynamicky stálý menší molární objem pokles pevnosti o 50 %

Rtuťová porozimetrie Mercury Intrusion Porosimetry (MIP) nesmáčivé kapaliny mohou proniknout do póru pouze tehdy, působí-li na ně určitý tlak kapalina povrch smáčíkapalina povrch nesmáčí H2OH2OHg

Technika měření – Micromeritics Poresizer 9310 vysušení vzorku: tepelné sušení vakuové sušení použití chemických vysoušedel lyofilizace velikost vzorku: 1 až 15 cm 3 provozní tlaky: 7 kPa až 207 (415) MPa nízkotlaké pásmo: 7 až 172 kPa vysokotlaké pásmo: 414 kPa až 207 MPa rozsah detekce: 60 µm až 6 (1,8) nm

Výstupy celková porozita (cm 3 /g) celkový povrch pórů (m 2 /g) objemová hmotnost (g/cm 3 ) zjevná hustota matrice (g/cm 3 ) střední velikost pórů teoretický průměr pórů distribuce pórů kumulativní objem pórů distribuční objem pórů diferenční objem pórů kumulativní povrch pórů

Problémy a zjednodušení spojené s MIP vliv přípravy vzorku plnění pórů rtutí výrazně mění pórovou strukturu aproximace na válcové póry zjednodušení při výpočtech efekt úzkého hrdla – zjišťujeme pouze vstupní průměr póru, ne jeho skutečnou velikost nelze postihnout skryté uzavřené póry vliv úhlu smáčení (závisí i na způsobu vysoušení)

Vliv heterogenity vzorku na reprodukovatelnost Beton s kamenivem do 8 mm

Druhy pórů v cementovém tmelu gelové (2 – 10 nm) – součást hydratačních produktů, nepropustné pro průtočnou vodu kapilární (0,01 – 10 µm) – vznikají odpařením přebytečné záměsové vody, závislost na w/c technologické (0,01 – 2 mm) – vznikají uzavřením vzduchu při zpracování, lze ovlivnit technologií ukládání a přídavkem provzdušňovacích přísad

Porozimetrie cementové pasty

Vliv teploty na porozitu cementové pasty

Porovnání MIP a SEM Geopolymer na bázi metakaolinu – velké póry MIP nevidí

Vliv teploty ošetřování Geopolymer na bázi metakaolinu – s rostoucí teplotou méně kompaktní struktura

DĚKUJI ZA POZORNOST