OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů v počátečním vzdělávání Ústav pro informace ve vzdělávání
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Cíl projektu Realizovat a využít v ČR mezinárodní výzkumy OECD a IEA zaměřené na zjišťování funkční gramotnosti dospívajících: PIRLS&TIMSS 2011 (IEA) - Mezinárodní výzkum zaměřený na dovednosti žáků 4. ročníku ZŠ ICCS 2009 (IEA) - Mezinárodní výzkum zaměřený na občanskou nauku a výchovu k občanství PISA 2012 (OECD) – Mezinárodní výzkum zaměřený na dovednosti patnáctiletých žáků VVV – Využití výsledků výzkumu
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 1: PIRLS&TIMSS Sledované oblasti Hlavní informace o výzkumu Výzkumné otázky Další informace Zjištění TIMSS 2007 Čtenářská gramotnost Matematika Přírodověda Žáci 4. ročníku ZŠ Testy pro žáky Dotazníky pro žáky, učitele, ředitele škol a rodiče Úroveň dovedností a vědomostí Mezinárodní srovnání Vývoj v čase Co ovlivňuje výsledky Rodinné zázemí Postoje žáků Školní prostředí Průběh výuky
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Vývoj v čase (I) – 4. ročník, matematika Rok 1995Rok 2007 Singapur590Hongkong607 Japonsko567Singapur599 Hongkong557Japonsko568 Nizozemsko549Anglie541 Česká republika541Lotyšsko537 Rakousko531Nizozemsko535 Maďarsko521USA529 USA518Austrálie516 Lotyšsko499Maďarsko510 Austrálie495Rakousko505 Skotsko493Slovinsko502 Anglie484Skotsko494 Norsko476Nový Zéland492 Nový Zéland469Česká republika486 Slovinsko462Norsko473 Írán387Írán402 Průměr509Průměr519
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Vývoj v čase (II) – 4. ročník, přírodověda Rok 1995 Japonsko553 USA542 Rakousko538 Česká republika532 Nizozemsko530 Anglie528 Singapur523 Austrálie521 Skotsko514 Hongkong508 Maďarsko508 Nový Zéland505 Norsko504 Lotyšsko486 Slovinsko464 Írán380 Průměr509 Rok 2007 Singapur587 Hongkong554 Japonsko548 Anglie542 Lotyšsko542 USA539 Maďarsko536 Austrálie527 Rakousko526 Nizozemsko523 Slovinsko518 Česká republika515 Nový Zéland504 Skotsko500 Norsko477 Írán436 Průměr523
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Vývoj v čase (III) – 8. ročník, matematika Rok 1995 Singapur609 Korejská republika581 Japonsko581 Hongkong569 Česká republika546 Maďarsko527 Bulharsko527 Rusko524 Anglie498 USA492 Rumunsko474 Litva472 Kypr468 Írán418 Průměr520 Rok 1999 Singapur604 Korejská republika587 Hongkong582 Japonsko579 Maďarsko532 Rusko526 Česká republika520 Bulharsko511 USA502 Anglie496 Litva482 Kypr476 Rumunsko472 Írán422 Průměr521 Rok 2007 Korejská republika597 Singapur593 Hongkong572 Japonsko570 Maďarsko517 Anglie513 Rusko512 USA508 Litva506 Česká republika504 Kypr465 Bulharsko464 Rumunsko461 Írán403 Průměr513
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Vývoj v čase (IV) – 8. ročník, přírodní vědy Rok 1995 Singapur580 Česká republika555 Japonsko554 Korejská republika546 Maďarsko537 Anglie533 Rusko523 USA513 Hongkong510 Rumunsko471 Litva464 Írán463 Kypr452 Průměr515 Rok 1999 Singapur568 Maďarsko552 Japonsko550 Korejská republika549 Česká republika539 Anglie538 Hongkong530 Rusko529 USA515 Litva488 Rumunsko472 Kypr460 Írán448 Průměr518 Rok 2007 Singapur567 Japonsko554 Korejská republika553 Anglie541 Česká republika539 Maďarsko539 Hongkong530 Rusko530 USA520 Litva519 Rumunsko462 Írán459 Kypr452 Průměr520
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 1: PIRLS&TIMSS Význam aktivity Aktuální stav ve třech klíčových oblastech vzdělávání Podklady pro rozhodování o systémových změnách Inspirace pro školy Podklady pro učitele
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Harmonogram a náklady Aktivita 1: PIRLS&TIMSS Náklady v mil. Kč Časové rozvržení Příprava výzkumu32009 Provedení pilotáže3,42010 Provedení hlavního šetření5,32011 Zpracování dat a zveřejnění výsledků 5,
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 2: ICCS Sledované oblasti Hlavní informace o výzkumu Výzkumné otázky Doprovodné informace Žáci 8. ročníku ZŠ Testy pro žáky Dotazníky pro žáky, učitele a ředitele škol Občanská nauka Demokratické hodnoty Postoje k menšinám Úroveň znalostí a občanských dovedností Mezinárodní srovnání Srovnání v čase Vliv rodiny a školy Rodinné zázemí Postoje žáků Vztah k Evropě a EU Školní klima
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 2: ICCS Význam aktivity Poznatky výzkumu ICCS jsou pro český vzdělávací systém velmi relevantní v těchto oblastech: Monitoring proměny výukových stylů Hodnocení občanské nauky a výchovy k občanství Monitoring postojů k demokratickým principům, menšinám, Evropské unii
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Harmonogram a náklady Aktivita 2: ICCS Náklady v mil. Kč Časové rozvržení Příprava výzkumu 1,28/2008 – 12/2008 Provedení hlavního šetření 1,12/2009 – 3/2009 Zpracování dat a zveřejnění výsledků 1,95/2009 – 12/2010
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 3: PISA Sledované oblasti Hlavní informace o výzkumu Výzkumné otázky Další informace Zjištění 2006 Čtenářská gramotnostMatematická gramotnost Přírodovědná gramotnost Testy pro žáky Dotazníky pro žáky a ředitele škol Šetření v populaci patnáctiletých žáků Úroveň kompetencí patnáctiletých žáků Čeští žáci v mezinárodním kontextu Vývoj od roku 2000 Co ovlivňuje výsledky žáků Osobní charakteristiky žáků Postoje žáků k výuce, škole a učitelům Vzdělávací prostředí
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PISA 2006 – Průměrné výsledky zemí
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PISA – Trendy českých žáků ve čtenářské gramotnosti ZŠ Gymnázium víceleté Gymnázium čtyřleté SOŠ, SOU s maturitou SOŠ, SOU bez maturity ČR průměr
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PISA – Trendy v matematice ZŠ Gymnázium víceleté Gymnázium čtyřleté SOŠ, SOU s maturitou SOŠ, SOU bez maturity ČR průměr
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 3: PISA Význam aktivity Realizace výzkumu PISA umožní srovnat výsledky patnáctiletých žáků (zejména v rámci zemí OECD) v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti v kontextu školního a domácího prostředí žáků. Zjištění budou především pro tvůrce vzdělávací politiky užitečná z následujících hledisek: Analýza trendu - porovnání výsledků v čase (od roku 2000) Mezinárodní srovnání
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Harmonogram a náklady Aktivita 3: PISA Náklady v mil. KčČasové rozvržení Příprava šetření1,32010 Provedení pilotáže1,92011 Provedení hlavního šetření 4,42012 Zpracování dat a zveřejnění výsledků 1,42013
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 4: Využití výsledků výzkumu Zjištění typických chyb v řešení testových úloh českých žáků na základě analýzy materiálu z mezinárodních výzkumů Zpracování analyticko metodických publikací
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Aktivita 4: VVV Význam aktivity Podpora rozvoje pedagogických procesů ve školách. Získání detailních informací o úrovni českých žáků ve zkoumaných oblastech. Využití výstupů projektu koncovými uživateli ve školách
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Harmonogram a náklady Aktivita 4: VVV Časové rozvrženímil. Kč Analýzy výsledků mezinárodního výzkumu a vytipování častých chyb na základě analýz v řešeních testových úloh českých žáků 1/ /
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Proč má projekt Kompetence I šanci uspět? Přinese zjištění (relevantní především pro tvůrce vzdělávací politiky) v následujících oblastech: Analýza vývoje výsledků žáků ČR v čase Mezinárodní srovnání výsledků ČR s jinými zeměmi Porovnání specifik vzdělávacích systémů zúčastněných zemí a inspirace pro případné změny ve vzdělávací politice ČR
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Proč má projekt Kompetence I šanci uspět? Umožní zpracovat metodické materiály pro učitele. Umožní srovnání funkční gramotnosti dětí s dospělou populací (viz Kompetence II)
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Jak bude projekt monitorován? Počet nově vytvořených/inovovaných produktů vedoucích ke zvyšování kvality počátečního vzdělávání (datové soubory – veřejně dostupné pro další analýzy výsledků, publikace s uvolněnými úlohami) Počet nových/inovovaných produktů s celostátním dopadem (národní zprávy, koncepční dokumenty výzkumů - framework)
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Udržitelnost projektu Zajistit, aby aktivity a výstupy podpořené v rámci projektu, byly udržovány ještě 5 let po ukončení financování projektu: Datové soubory a všechny publikace budou dostupné v ÚIV (s možností dálkového přístupu) Realizace dalších cyklů mezinárodních výzkumů – předpokládá se čerpání z prostředků na výzkum a vývoj (v rámci předpokládané Technologické agentury – Rada pro výzkum a vývoj)