DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ října 2013
DYSLEXIE - specifická porucha čtení, která se projevuje neschopností naučit se číst pomocí běžně užívaných výukových metod, přestože inteligence dítěte není snížena - patří mezi nejčastější formu specifických poruch učení - může být buď vrozená nebo získaná poškozením mozku - obtížemi, které vyžadují odbornou pomoc, trpí 1-2% dětí, v poměru asi deset chlapců ku čtyřem dívkám
PŘÍČINY DYSLEXIE dědičnost, dyslektik má 50% pravděpodobnost, že jeho dítě bude mít také dyslexii změny ve stavbě a funkci centrální nervové soustavy, které vzniknou v době těhotenství nebo při porodu nedostatečná spolupráce levé a pravé mozkové hemisféry, k nácviku čtení je nutná spolupráce obou hemisfér uvedené příčiny se mohou kombinovat
TYPY DYSLEXIE specifické poruchy čtení mohou být různého stupně a různé závažnosti – mohou být relativně lehké, těžší a velmi těžké Bakker (1984) rozlišuje dva typy podle lateralizace mozkových hemisfér méně poškozena P. hemisféra – děti čtou velmi pomalu, v textu se vrací, příliš nechybují, ale nestačí sledovat obsah, nevědí, co čtou L. hemisférový typ – děti čtou vcelku rychle, ale se značnou chybovostí, mají nedostatečnou prostorově percepční orientaci přibližně u 40 % dětí nelze jeden z typů přesně určit.
DIAGNOSTIKA DYSLEXIE první rizikové projevy - opožděný vývoj řeči, obtížné vyjadřování, malá slovní zásoba pokud má dítě problém rozeznat písmena nebo zná abecedu, ale nedokáže písmena poskládat do slabik a slov nebo má potíže se čtením, nerozezná množství nebo vidí čísla zrcadlově (např. 82 místo 28), nastupuje odborná diagnostika v PPP sleduje se úroveň čtení – rychlost, chybovost, porozumění úroveň písemného projevu, řečového projevu případné oslabení zrakového a sluchového vnímání
NEJČASTĚJŠÍ CHYBY DYSLEKTIKŮ přidávání či vypouštění písmen ve slově zaměňování jednotlivých písmen ve slově zrcadlové nebo obrácené psaní písmen zaměňování akusticky podobně znějících písmen ( v-f ) domýšlení konce slov nebo celých textů
NÁPRAVA denně s dítětem číst, v době, kdy dítě není unavené, je v dobré pohodě raději vícekrát denně po kratších úsecích respektovat tempo čtení, za chyby nekritizovat barevně podtrhávat či vybarvovat písmena a slova, která působí obtíže čtené si ukazovat prstem, případně využívat „čtecí okénko“ číst nahlas společně popř. střídavě s dítětem pro nácvik pochopení obsahu, po přečtení o textu mluvit
ZDROJE ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005, 167 s. ISBN JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. 2. upr. vyd. Praha: D H, 2008, 64 s., [8.] s. barev. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN Dyslexie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: