Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Asertivita.
Soustava lineárních nerovnic
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UMĚNÍ KOMUNIKACE UMĚNÍ PREZENTACE Horšovský Týn
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Principy, zásady a chyby
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Demokracie a její hodnoty
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
SLOH ‒ úvaha Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Porovnáváme povrch a objem válce a kuželu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zbyněk Tůma. Dostupné z Metodického portálu.
Psychologie zdraví Copingové strategie.
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Dopravní situace 4 křižovatka Růžová – U Parku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Občanská práva a povinnosti
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Pasivní chování Agresivní chování Asertivní chování
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Občanská práva a povinnosti
Soustava lineárních nerovnic
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Práva a svobody a veřejná moc
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Jejich přijímání a vyjádření
Soustava lineárních nerovnic
Otázky pro průběžnou práci
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Právo a spravedlnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Asertivita.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých a záporných čísel
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel.
Transkript prezentace:

Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Asertivita sebeprosazování, nenásilně projevené sebevědomí, troufalost schopnost prosazovat vlastní názor důležitá komunikační dovednost

Andrew Salter (1914–1996) – autor metody asertivního tréninku Cíl – rozpoznat a zastavit manipulativní chování

Asertivní práva Máme právo sami posuzovat své chování a city a být za ně odpovědni. Máme právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující naše chování. Máme právo posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědní za řešení problémů druhých lidí. Máme právo změnit svůj názor. Máme právo říci: "Já nevím."

Asertivní práva Máme právo být nezávislí na dobré vůli ostatních. Máme právo dělat chyby, a být za ně zodpovědní. Máme právo dělat nelogická rozhodnutí. Máme právo říci: "Nerozumím." Máme právo říci: "Je mi to jedno."

Asertivní techniky pokažená gramofonová deska technika, která nás učí vytrvalosti v prosazování svého bez nutnosti připravených argumentů či pocitu zlosti umožňuje ignorovat manipulativní léčky a přitom trvat na svém

Příklad: „Pojď s námi večer, zahulíme.“ „Ne, už mám jiný program.“ „Tak ho změň!“ „Ne, nechci ho měnit, protože s tvým programem nesouhlasím.“ „Ty nejsi kamarád.“ „Ne, nezlob se, kamarádi přece můžeme být pořád. Takhle se přece kamarádství neměří.“

otevřené dveře učí nás přijímat manipulativní kritiku tak, že klidně přiznáme svému kritikovi, že v tom, co říká, může být i něco pravdy umožňuje nám přijímat kritiku klidně, bez úzkosti nebo bránění a zároveň neposkytuje našemu kritikovi žádné posílení

Příklad: „Zase jsi nebyla večer doma! Zkoušela jsem ti zavolat ještě o půl jedné v noci!“ „To je pravda, mami, včera jsem se skutečně vrátila velmi pozdě.“ „Pokud takhle budeš žít i dále, můžeš onemocnět.“ „Máš asi pravdu.“ „Když se dobře nevyspíš, budeš vypadat špatně. A to přece nechceš?“ „To máš asi pravdu, na tom něco je, ale v následujících dnech se budu vracet dost pozdě; mám dohodnutých několik schůzek.“

sebeotevření pomocí sdělování kladných i záporných aspektů naší osobnosti a chování nám tato technika usnadňuje sociální komunikaci umožňuje nám vyjádřit i takové věci, které dříve způsobovaly pocity viny a úzkosti

Příklad: „Sám toho o golfu mnoho nevím, v čem vlastně spočívá?“ „Je velmi i pro mne zajímavých věcí, například golf, ale nějak si na ně nemůžu najít čas; jak vy to děláte?“

volné informace technika, která učí rozpoznávat v konverzaci prvky pro našeho partnera zajímavé a důležité a současně nabízet volné (nevyžádané) informace o sobě snižuje plachost při rozhovoru

negativní aserce technika, která nás učí přijímat naše chyby a omyly, aniž bychom se museli omlouvat souhlasíme s kritikou našich skutečných negativ umožňuje nám posouzení vlastního chování bez obrany, úzkosti nebo popírání chyb snižuje zlost a agresivitu našeho kritika

Příklad: „Na Tebe není žádné spolehnutí, chodíš pozdě! „Ano, máš pravdu, někdy chodím později… Jak jsi se dnes měl?“ „S vaším počítačovým programem nejsem spokojen.“ „Máte pravdu, mně se taky nelíbí… Zkusme se však zaměřit na jiné jeho přednosti, než je vzhled.“

negativní dotazování technika, která vede k aktivní podpoře kritiky používá získané informace (jsou-li užitečné) nebo je vyčerpává (jsou-li manipulativní) kritik je veden k větší asertivitě a menší závislosti na manipulaci

selektivní ignorování technika, která nám pomáhá vyrovnat se s kritikou na kritiku příliš nereagujeme, ale dáváme najevo, že jsme ji slyšeli (např. „Myslím, že ti rozumím“), k jádru věci se však nevyjadřujeme umožňuje nám vyhnout se “alergickým“ reakcím a opakované obecné kritice vede kritizujícího k větší asertivitě

přijatelný kompromis pokud není v sázce naše úcta, je vhodné v rámci sebeprosazení nabídnout pro obě strany přijatelný kompromis

Příklad(neasertivní): S: „Nechci ti radit, ale měla by ses víc starat o domácnost.“ T.: „Nechceš radit, tak neraď! Zameť si před vlastním prahem. Kritizovat umí každý.“

Příklad (asertivní): S: „Nechci ti radit, ale měla by ses víc starat o domácnost.“ T: „Jsem ráda, že jsi to zmínil, potřebovali bychom vymalovat, a na to já sama nestačím.“ S: „No, malovali jsme před třemi roky…“ T: „Přiznávám, že poslední dobou mám určité rezervy, ale když společně vymalujeme, celý byt do zútulní…“

Naučme se pochválit pochvala je lepší než kritika nebudeme chválit za každou cenu, pochvala ztratí význam pochvala v pravou chvíli potěší

Naučme se přijímat chválu nebudeme bagatelizovat „to nic není“, „ale ne“ za pochvalu stačí poděkovat

Naučme se kritizovat tam, kde je to vhodné kritika musí být konstruktivní a obsahovat: co se mi nelíbí jaké pocity z toho mám jaké navrhuji řešení

Naučme se přijímat kritiku zhodnotíme, zda je kritika oprávněná chybu připustíme a přijmeme opatření do budoucna

Naučme se čelit afektivnímu útoku použijeme techniku „otevřených dveří“ řešení problému odložíme na později

Naučme se odmítnout neoprávněný požadavek naučme se říkat nechci použijeme techniku „gramofonové desky“

Skupinový úkol Vyberte jednu z asertivních technik a zpracujte modelovou situaci pro použití techniky, popřípadě více technik.

Použité zdroje NOVÁK, Tomáš a Věra CAPPONI. Asertivně do života. Praha: Grada, 1994, 157 s. ISBN DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN C3%BDch_dve%C5%99%C3%AD C3%BDch_dve%C5%99%C3%AD NOVÁK, Tomáš. Asertivita v manželství a v rodině. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 100 s. Psychologie pro každého. ISBN