ANIMACE škol Šumperk,
Slovníček pojmů „bruselština“ MAS – „místní akční skupina“ IROP – „integrovaný regionální operační program“ OP VVV – „operační program věda, výzkum, vzdělání“ MAP – „místní akční plán vzdělávání“ ORP – „obec s rozšířenou působností“ KAP – „krajský akční plán“ (platí pro střední školy) KLIMA – „Kultura učení – Leadership – Inkluze – Metodická podpora učitele – Aktivizující formy učení“ opatření – „soubor aktivit, které vedou k naplnění priorit unie“ šablony – „nástroj zjednodušeného financování projektů“ systém MS elektronický systém podávání žádostí
Realizační tým MAS Šumperský venkov, z. s. Mgr. Ivana Hanáková – Mgr. Martin Kuchtík – MAS Horní Pomoraví, o. p. s. Mgr. Anna Bartošová – Ing. Hana Pospíšilová
MAP vs. „šablony“ MAP společná koncepce rozvoje regionálního školství propojení jednotlivých typů vzdělávací soustavy vč. neformálního povinný předpoklad k individuálním žádostem škol (ať školy žádají přímo řídící orgán nebo prostřednictvím nějaké organizace) řeší tvrdé i měkké projekty z operačních programů (zj. IROP a OPZ) projekty údajně od léta 2016 (proto nutné schválení prvotního strategického rámce) zpracovává se pro území ORP „šablony“ konkrétní projekty pro MŠ a ZŠ vedené ve školském rejstříku (které vyplnily dotazník) zpracovává si každá škola ve spolupráci s příslušnou MAS od dubna 2016
„šablony“ šablona = aktivita za konkrétně danou finanční částku výzvy od dubna 2016 – leden 2017 délka šablony 12 – 24 měsíců finance – minimálně ,- Kč (+ 2112,- Kč/žák školy) = maximální částka finance – proces schválení max. 5 měsíců zálohová platba ve výši 60% žádaných nákladů nutnost zvážit své potřeby a možnosti (stupeň potřeby podpory, délka pracovního úvazku…) šetření a převod financí mezi šablonami je možná nelze dodatečně vyřadit typ šablony, na kterou se již žádalo
„šablony“ - přehled MŠ + ZŠ Personální podpora (vždy úvazek 0,5; 12 – 24 měsíců) – školní asistent – školní speciální pedagog – školní psycholog – sociální pedagog
„šablony“ - přehled MŠ Personální podpora (vždy úvazek 0,5; 12 – 24 měsíců) – chůva Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů MŠ – individuální / týmový / supervize – sdílení zkušeností prostřednictvím vzájemných návštěv – specifika práce pedagoga s dvouletými dětmi v MŠ Usnadňování přechodu dětí z MŠ do ZŠ – prevence logopedických vad a komunikačních schopností – individualizace vzdělávání v MŠ (DVPP pedagogů) – odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči v MŠ
„šablony“ - přehled ZŠ Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů ZŠ – CLIL ve výuce na ZŠ – DVPP – 20 / 40 / 60 / 80 hodin – zaměření na čtenářskou, matematickou gramotnost, jazyky nebo mentoring – DVPP – 40 / 80 hodin se zaměřením na inkluzi – vzájemná spolupráce pedagogů ZŠ (v rámci jedné školy) – příprava materiálů, nápady… – tandemová výuka na ZŠ (v rámci jedné školy) – výuka ve dvou – sdílení zkušeností pedagogů z různých ZŠ – vzdělávání celého sboru na téma inkluze
„šablony“ - přehled ZŠ Extrakurikulární rozvojové aktivity ZŠ – čtenářský klub (kombinace žáků ohrožených školním neúspěchem) – klub zábavné logiky a rozvoje matematické gramotnosti pro žáky ZŠ (kombinace žáků ohrožených školním neúspěchem) – doučování žáků – spolupráce s rodiči žáků ZŠ
„šablony“ - administrace komunikace s MŠMT pouze elektronicky – žádost i vyúčtování při žádosti minimální počet příloh – většina přímo v systému čestná prohlášení o typu školy skenovat osvědčení, prezenční listiny, smlouvy… v případě kontroly na místě se bude nahlížet do originálů všeho – TK, smlouvy, prezenční listiny, osvědčení, výkazy práce Způsobilými výdaji je: max. výše šablony Je uznán každý takový, kdy je splněný výstup (cena DVPP je levnější než cena šablony… bude upřesňováno)
„šablony“ - administrace způsobilé výdaje od financování přes kraj – zřizovatele – školu realizací projektu se naplňují vždy tři specifické cíle – je třeba procentuální zohlednění v žádosti závazné indikátory: – – podpořené osoby – projekt šetření a převod financí mezi šablonami je možný
„šablony“ „Program OP VVV není primárně zaměřen na podporu dětí, ale na změnu vyučovacího systému, posléze na žáky“
MS Systém pro podávání žádostí – šablon i dalších – individuální registrace Veškerá moc je dána správci projektu (podpis si nechte na škole) doporučujeme, aby byl zvolen i „zástupce“
Místní akční skupiny MAS Šumperský venkov, z. s.; MAS Horní Pomoraví, o. p. s. obce – podnikatelé – neziskové organizace dotace pro regiony, projekty spolupráce nové programovací období
Indikativní seznam šablon pro školy – klíčové aktivity s daným rozpočtem a výstupem MŠ Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů MŠ Podpora ředitelů, pedagogů, sdílení zkušeností Personální podpora MŠ Chůva, speciální pedagog, sociální pedagog Usnadňování přechodu dětí z MŠ do ZŠ Prevence logopedických vad, individualizace, spolupráce s rodiči ZŠ Extrakurikulární rozvojové aktivity Čtenářský klub, kluby zábavné logiky a rozvoje matematické gramotnosti Personální podpora Asistent pedagoga, speciální pedagog, psycholog, sociální pedagog Spolupráce s rodiči Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů ZŠ DVPP, podpora kvality výuky, tandemová výuka, CLIL, sdílení zkušeností
kontakt MAS Šumperský venkov, z. s. Nový Malín 240, Mgr. Jakub Dolníček