Hodnocení středních škol Českou školní inspekcí PhDr. Irena Borkovcová, MBA ředitelka Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 10. listopadu 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Asociace aktivních škol
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Hodnocení škol a školských zařízení
Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice RNDr. Bc. Pavel Faltýsek Praha,
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
1 Porada s pracovníky útvarů školství úřadů obcí s rozšířenou působností Krajský úřad Libereckého kraje 21. srpen 2009 Česká školní inspekce ve školním.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
2007 Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol ve dnech 17. – 19. října 2007  Hlavní úkoly ČŠI ve školním roce 2007/2008  Dotazy k ISO,
Programy podpory technického vzdělávání v Jihomoravském kraji.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Evaluace v mateřských školách
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Liberecký inspektorát ČŠI
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Setkání kariérových poradců
Transkript prezentace:

Hodnocení středních škol Českou školní inspekcí PhDr. Irena Borkovcová, MBA ředitelka Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 10. listopadu 2014

Obsah:  Počty škol - školní rok 2013/2014:  Hodnotící škála  Jihomoravský kraj - výsledky hodnocení SŠ, porovnání s výsledky hodnocení SŠ v rámci ČR  Podmínky vzdělávání (pozitiva, negativa)  Průběh vzdělávání (pozitiva, negativa):  Výsledky vzdělávání (pozitiva, negativa):  Elektronické systémy ČŠI Hodnocení středních škol Českou školní inspekcí Jihomoravský inspektorát ČŠI

Při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb vychází Česká školní inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených školským zákonem, přičemž základním kritériem hodnocení je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti žáka a dosahování cílů vzdělávání ze strany škol. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání - www. csicr.cr Školní rok 2013/2014: Institucionální hodnocení ve středních školách (hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání) : 27 škol : 15 SOŠ, 12 gymnázií (dle zřizovatelů: 16 zřizuje Jihomoravský kraj, 1 obec, 9 soukromý subjekt) Hodnocení středních škol Českou školní inspekcí Jihomoravský inspektorát ČŠI

Hodnotící škála Pro účely hodnotící činnosti je stanovena jako základ pro hodnocení čtyřstupňová hodnotící škála: a) Krizový stav odpovídající výmazu ze školského rejstříku. Činnost školy není v souladu se školským zákonem, je ohrožena bezpečnost a zdraví účastníků vzdělávání nebo zaměstnanců školy, škola nemá personální, materiální nebo finanční předpoklady pro činnost podle školského zákona. Právnická osoba vykonávající činnost školy úmyslně uvedla nepravdivé údaje v povinných výkazech. b) Rizikový stav s možností nápravy v dané lhůtě. V posuzované oblasti jednoznačně převažuje negativní stav, při probíhajících činnostech dochází k porušování právních předpisů, nedodržování školního vzdělávacího programu (schválených učebních dokumentů), plánování a řízení kvality a trvalého rozvoje dané oblasti nejsou účinné nebo je nelze prokázat, vyskytují se závažné nedostatky. Systém vnitřní kontroly a vlastního hodnocení je nedostatečný, neúplný nebo neúčinný. c) Požadovaný stav. V posuzované oblasti převažuje běžný (standardní) funkční stav, činnosti probíhají v souladu s právními předpisy, školním vzdělávacím programem (schválenými učebními dokumenty), k jejich porušení dochází výjimečně. Zjištěné nedostatky jsou převážně zanedbatelné a je možné je odstranit ve velmi krátké lhůtě nebo v průběhu inspekční činnosti na místě. Systém vnitřní kontroly a vlastního hodnocení je dostatečný a úplný. d) Nadstandardní stav. V hodnoceném kritériu jednoznačně převažuje výborný stav, činnosti probíhají v souladu s právními předpisy, školním vzdělávacím programem (schválenými učebními dokumenty). Škola má funkční systém vnitřní kontroly a vlastního hodnocení na všech úrovních. Je úspěšná v projektech národních i mezinárodních (např. rozvojové programy, projekty ESF). V případě dílčích nedostatků škola průběžně přijímá opatření a daří se je realizovat. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání - www. csicr.cr Jihomoravský inspektorát ČŠI

Hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání dle kritérií pro školní rok 2013/2014 –SŠ - JMK Jihomoravský inspektorát ČŠI Jihomoravský kraj - Kriteriální rámec - 27 hodnocených SŠ 15 SOŠ, 12 Četnost dosažené úrovně hodnocení (v %) Rovný přístup ke vzdělávání 0,011,188,90,0 2. Školní vzdělávací programy (vzdělávací programy) 0,014,885,20,0 3. Řízení školy 0,014,881,53,7 4. Personální podmínky 0,03,796,30,0 5. Materiální předpoklady 0,0 100,00,0 6. Finanční předpoklady 0,03,796,30,0 7. Efektivní organizace vzdělávání 0,014,885,20,0 8. Účinná podpora rozvoje osobnosti žáků 0,03,796,30,0 9. Partnerství 0,0 85,214,8 10. Účinná podpora rozvoje funkčních gramotností žáků 0,0 100,00,0 11. Systematické hodnocení individuálních a skupinových výsledků vzdělávání 0,0 100,00,0 12. Systémové hodnocení celkových výsledků vzdělávání školy 0,0 100,00,0 1 = krizový stav 2 = rizikový stav 3 = požadovaný stav 4 = nadstandardní stav 1 = krizový stav 2 = rizikový stav 3 = požadovaný stav 4 = nadstandardní stav

Hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání dle kritérií pro školní rok 2013/2014 –SŠ - JMK Kriteriální rámec - rozdíl Jihomoravský kraj a Česká republika Četnost dosažené úrovně hodnocení (v %) – požadovaný stav ČRJMKRozdíl 1.Rovný přístup ke vzdělávání 95,888,9- 6,9 2.Školní vzdělávací programy (vzdělávací programy) 85,2 0 3.Řízení školy 90,185,2- 4,9 4.Personální podmínky 95,996,30,4 5.Materiální předpoklady 95,9100,04,1 6.Finanční předpoklady 97,196,3-0,8 7.Efektivní organizace vzdělávání 91,385,2-6,1 8.Účinná podpora rozvoje osobnosti žáků 98,396,3-2 9.Partnerství 99,2100,00,8 10.Účinná podpora rozvoje funkčních gramotností žáků 98,8100,01,2 11.Systematické hodnocení individuál. a skupin. výsledků vzděl. 99,2100,00,8 12.Systémové hodnocení celk. výsledků vzdělávání školy 98,7100,01,3

Podmínky vzdělávání (pozitiva, negativa): trvalá modernizace materiálních podmínek pro výuku, v odborných školách většinou velmi dobré podmínky pro praktické vyučování (OV, praxe) jak prostorové tak technologické a materiální zapojení škol do projektové činnosti (zahraniční spolupráce) tvorba vlastních učebních a metodických materiálů (v odborném vzdělávání) zvyšující se míra kvalifikovanosti pedagogických pracovníků (na gymnáziích téměř stoprocentní), další vzdělávání pedagogických pracovníků je organizováno v souladu s potřebami školy spolupráce se sociálními partnery podporující naplňování ŠVP a kvalitu odborného vzdělávání v případě SOŠ získávání finančních prostředků i z jiných zdrojů (sponzoři, doplňková činnost) -častým jevem je nefunkční komunikace v subjektech, které vznikly sloučením několika škol Jihomoravský inspektorát ČŠI

Průběh vzdělávání (pozitiva, negativa): zvyšující se efektivita využití existujících materiálních podmínek ve výuce, zvyšuje se četnost využívání moderních technologií, a to nejen ve výuce ICT rostoucí kvalita výuky odborného výcviku v SOŠ dobré propojení teorie s praxí (u odborných škol) aktivní zapojení žáků do projektových činností včetně zahraničních stáží (výměnné pobyty, stáže, praktické vyučování, mobilita žáků a vyučujících), pozitivní vliv na kvalitu poskytovaného vzdělávání a na další uplatnění žáků. - převaha klasických metod a forem výuky na gymnáziích, méně uplatňovaná skupinová a kooperativní výuka a využívání inovativních metod ve vzdělávání v porovnání se SOŠ (v rámci teoretické i praktické výuky je v mnohem větší míře) ? - podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (neznalost konkrétních potřeb žáků a možných způsobů jejich podpory, metod a forem práce) Jihomoravský inspektorát ČŠI

Výsledky vzdělávání (pozitiva, negativa): školy výsledky vzdělávání důsledně sledují zpravidla dobrá připravenost žáků v oblasti profesních dovedností. počet žáků gymnázií neúspěšných v průběhu studia je nízký, úspěšnost v přijetí na VŠ vysoká (?) velmi dobré výsledky žáků v oborových soutěžích - rozdílná úroveň dosahovaných výsledků mezi jednotlivými obory při ukončování vzdělávání (MZ, ZZ). -vysoká absence žáků ve výuce ve středních odborných školách, případně záškoláctví negativně ovlivňují celkové výsledky vzdělávání. (Školám se zpravidla nedaří ani na základě pravidel stanovených ve školním řádu eliminovat tento jev.) Jihomoravský inspektorát ČŠI

iEPIS DATA – modul pro elektronický sběr dat iEPIS DATA – modul pro elektronický sběr dat je hlavním informačním systémem ČŠI pro sběr a vyhodnocení dat nejen z inspekční a kontrolní činnosti. Pomocí tohoto systému budou realizována také inspekční elektronická zjišťování a další agendy. iSET – modul pro školní a domácí testováníiSET – modul pro školní a domácí testování je aplikací navazující na systém pro národní zjišťování výsledků vzdělávání žáků, která je k dispozici školám. Aplikace umožňuje školám a široké veřejnosti využít testy a úlohy zpřístupněné Českou školní inspekcí nebo zadat a využít testy a úlohy vlastní. iEPIS ŠVP – modul pro práci se ŠVP bude sloužit k vytváření, editaci a úpravám ŠVP na základě příslušných RVP a jejich revizí. Umožňuje zakládání ŠVP a jeho úpravy s provazbou na odpovídající kapitoly RVP, automatizovanou kontrolu učebních plánů a vnitřních vazeb ŠVP s využitím interaktivních nápověd formou metodických poznámek a příkladů dobré praxe. iPortál – portál školy je webový portál, který bude umožňuje školám veřejně publikovat zvolené informace (vybavení školy, zaměření, zájmová činnost aj.). Zároveň bude tyto informace poskytovat rodičům (resp. celé široké veřejnosti), kterým také umožní vyhledávat školy dle těchto publikovaných údajů. Systém školám dále nabídne intuitivní redakční systém pro vytvoření vlastní webové prezentace školy. iHelpdesk je systém, pomocí něhož bude poskytována uživatelská podpora uživatelům výše uvedených systémů a jejich modulů.iEPIS ŠVP – modul pro práci se ŠVP iPortál – portál školy iHelpdesk Elektronické systémy ČŠI

Děkuji za pozornost