Koncepce rozvoje knihoven na léta 2016 - 2020 s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Sekce veřejných knihoven SKIP 19.11.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

OČIMA ŽEN Projekt OČIMA ŽEN je podpořen z programu „Fondu pro nestátní neziskové organizace“. Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jež je.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Kultura a památková péče v Pardubickém kraji v letech
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Tematické setkání KAP Jihomoravského kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
Sekce pro školy a neziskovky Gabriela Kaločová
Září 2008Mgr. Lenka Schwarzová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Výzva k předkládání žádostí o finanční podporu.
Možnosti čerpání MAS v rámci jednotlivých OPERAČNÍCH PROGRAMŮ MAS STŘEDNÍ POVLTAVÍ z. s.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Tematické setkání KAP Ústeckého kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Dokument KAP MSK - obsah
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Členská schůze MAS Nepomuk,
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Podpora krajského akčního plánování
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Cíle Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Představení projektu.
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Vzdělávání Lokální partnerství Liberec Magistrát města Liberec, 1. březen 2017 Prezentace / akce se koná v rámci projektu "Inkluzivní a kvalitní vzdělávání.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Klíčové aktivity projektu
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
Transkript prezentace:

Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Sekce veřejných knihoven SKIP

Obsah Státní kulturní politika na léta 2015 – 2020 a její implementace Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020

Plán implementace Státní kulturní politiky na léta (s výhledem do roku 2025) Na co chceme (potřebujeme) finanční podporu ze státního rozpočtu?

Hlavní oblasti 1.Podpora vzdělávací role knihoven 2.Podpora výstavby a rekonstrukce knihoven 3.Odstraňování bariér, spolupráce, efektivnost 4.Podporovat akviziční činnost knihoven 5.Digitalizace knihovních fondů 6.Trvalé uchování tradičních a digitálních dokumentů 7.Služby knihoven v digitálním prostředí 8.Pracovníci – jejich vzdělávání a odměňování

Hlavní oblasti Podpora vzdělávací role knihoven Čtenářská, informační, digitální gramotnost, občanské vzdělávání Knihovna jako kulturní a vzdělávací centrum Odstraňování bariér Spolupráce, služby pro specifické skupiny, dostupnost služeb v digitálním prostředí Podpora výstavby a rekonstrukce knihoven Metodické centrum Dotační program na podporu výstavby knihoven IROP – krajské knihovny, MAS Novostavba Národní knihovny ČR

Hlavní oblasti Podporovat akviziční činnost knihoven Dotační programy na podporu doplňování knihovních fondů Zajištění elektronických informačních zdrojů pro veřejnost Zajištění elektronických informačních zdrojů pro VaV, Národní licenční centrum Regionální funkce knihoven Ekonomická efektivnost, kvalita, zpětná vazba Pokračování ROI Benchmarking knihoven Standard VKIS Průzkumy čtenářství dospělých, dětí a mládeže

Hlavní oblasti Trvalé uchování knihovních fondů tradičních dokumentů Realizace Koncepce trvalého uchování knihovních fondů Vybudování ústřední depozitní knihovny Založení centra konzervace novodobých dokumentů, hromadné odkyselení knihovních fondů Standardy pro bezpečné uložení a ochranu KF Archivace digitálních dokumentů na fyzických médiích Digitalizace knihovních fondů Pokračování digitalizace knihovních fondů Vybudování Metodického centra digitalizace knihovních dokumentů Koordinace, standardizace digitalizace v knihovnách

Hlavní oblasti Dlouhodobé uchování digitálních dokumentů Koncepce dlouhodobé ochrany digitálních dat Legislativní úprava trvalé ochrany digitálních dat v knihovnách Metodické centrum pro dlouhodobou ochranu digitálních dat Zajištění rozvoje a provozu systému LTP NK ČR, budování sítě certifikovaných úložišť v jednotlivých knihovnách Uchování národního kulturního dědictví vzniklého v elektronické podobě Rozvoj a provoz systému WebArchiv Zavedení povinného výtisku elektronických publikací Identifikační služby persistentních identifikátorů pro born digital dokumenty Uchování a zpřístupnění národního zvukového dědictví

Hlavní oblasti Zpřístupnění výsledků digitalizace Podpora rozvoje digitálních knihoven Rozvíjet systém zpřístupnění digitálního obsahu Kramerius, Česká digitální knihovna, Manuscriptorium Rozvoj webových a mobilních aplikací Centrální systém zpřístupnění děl nedostupných na trhu a dalších e-dokumentů Centrální portál knihoven Uzavírání licencí a zpřístupnění digitálních dokumentů

Vzdělávání pracovníků knihoven Naplnit Koncepci celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven Zavést akreditovaný systém celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven Metodika pro systém kreditů, vzor kariérního řádu pro různé typy knihoven Zpracování obsahové náplně a metodik kurzů pro dílčí profese „Knihovník“ včetně kurzů e-learningu Realizace kurzů v rámci dotačního programu VISK, vzdělávání v rámci tzv. regionálních funkcí knihoven a vzdělávacích aktivit knihoven pro veřejnost Vytvořit motivační systém v knihovnách včetně zavedení nefinančních odměn a benefitů

Platového ocenění zaměstnanců kulturního sektoru Analyzovat platové podmínky zaměstnanců v péči o kulturní dědictví a zavést opatření vedoucí k jejich adekvátnímu odměňování Návrh změny platových předpisů a navýšení limitu finančních prostředků pro odměňování zaměstnanců kulturního sektoru Realizace zpracování studie o platech zaměstnanců kulturního sektoru a stanovení jednoznačných pravidel pro stanovení rozpočtových limitů na platy zaměstnanců kulturního sektoru a jednotlivých příspěvkových organizací Ministerstva kultury ČR Aktualizovat katalog prací v profesi knihovník a propojit ho s vytvářenou Národní soustavou povolání a kvalifikací Zajistit dostatečný objem zdrojů na nadtarifní složky mzdy (minimálně 30 %) pro instituce v oblasti kultury, aby se mzda mohla stát skutečně motivačním faktorem

Související strategické materiály Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR Podporovat a rozvíjet práci škol, školských zařízení a knihoven jako center celoživotního učení Podpora a rozvoj škol a knihoven jako center celoživotního učení Zmapováním situace týkající se realizace dalšího vzdělávání ve školách, školských zařízeních a dalších mimoškolních zařízeních (v knihovnách, muzeích, vzdělávacích střediscích apod.)

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Podporovat vypracování účinných informačních strategií zaměřených na děti a mládež včetně informačních kampaní Rozšiřovat informační síť pro mládež s využitím podpory krajských úřadů, obcí, škol a školských zařízení, nestátních neziskových organizací, knihoven a dalších kulturních institucí za účelem umožnění rovného přístupu k informacím Usnadňovat přístup k informacím metodami a formami vhodnými a uživatelsky atraktivními pro děti a mládež Podporovat iniciativy a aktivity vedoucí k rozvoji kompetencí dětí a mládeže pro práci s informacemi Podporovat zavádění nových technologií a rovný přístup dětí a mládeže k jejich aktivnímu využívání

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Podporovat rozvoj organizací pracujících v neformálním a zájmovém vzdělávání Podporovat organizace pracující s dětmi a mládeží s důrazem na inkluzivní přístup a mezigenerační dialog Získávat a vzdělávat odborníky, kteří povedou děti a mládež ke smysluplnému využívání moderních technologií Podporovat výzkum v oblasti využívání volného času dětí a mládeže a reflektovat výstupy výzkumů v politice mládeže Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání pracovníků pracujících s dětmi a mládeží v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Zlepšovat a rozšiřovat spolupráci škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi v rámci společných projektů Podporovat využívání informačních a komunikačních technologií k aktivnímu trávení volného času Podporovat rozvoj kritického myšlení dětí a mládeže při vyhodnocování informací o nabídce volnočasových aktivit Podporovat mezigenerační a mezi vrstevnický dialog v oblasti trávení volného času Podporovat vytváření příležitostí pro smysluplné a aktivní trávení volného času dětí a mládeže vycházejících z jejich potřeb Podporovat nabídku akcí, které podněcují využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi k informacím způsobem pro ně dostupným Podporovat využití potenciálu kulturních, společenských a vzdělávacích center k poskytování příležitostí k neformálnímu vzdělávání Podporovat informovanost dětí, mládeže a široké veřejnosti o rizikových mediálních obsazích a o vhodnosti konkrétních mediálních obsahů pro jednotlivé věkové kategorie dětí a mládeže Podporovat školy, školská zařízení a kulturní instituce ve vytváření vzdělávací nabídky zaměřené na porozumění médiím a její aktivní užívání Podporovat vhodnost i vyváženost zapojování nových informačních technologií při práci s dětmi a mládeží

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Zvyšovat informovanost o autorských právech Rozvíjet kompetence dětí a mládeže pro kreativní vytváření vlastních mediálních obsahů Využít potenciál sítě knihoven případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích Podporovat projekty spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami a dalšími kulturními institucemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti dětí a mládeže Podporovat kampaně na rozvoj čtenářství a společenské prestiže četby Podporovat dostupnost služeb knihoven a kulturních zařízení ve městech i na venkově Vzbuzovat zájem dětí a mládeže o specifika vlastního regionu, včetně tradic a zvyků většinové společnosti i sociálních, etnických i kulturních menšin Podporovat vzdělávací projekty zaměřené na poznávání historie, tradic a kultury

Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Zpracovat šetření o možnostech rozšíření U3V mimo stávající místa poskytování této formy vzdělávání, zvláště s orientací na využití sítě veřejných knihoven ČR Podporovat zaměření místních organizací na virtuální U3V a rozvíjet trénování paměti a dalších oblastí neformálního učení seniorů v městských a obecních knihovnách

Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Vytvářet prostor pro veřejnou diskuzi zaměřenou na destigmatizaci seniorů, proces stárnutí a postavení seniorů ve společnosti, detabuizaci smrti, šíření příkladů dobré praxe mezigenerační spolupráce aj. Motivovat mateřské, základní a střední školy a knihovny ke každoročnímu otevření jednoho dne seniorům Podpořit rozvoj multigeneračních center poskytujících zázemí pro setkávání napříč věkovými a sociálními skupinami, které zprostředkovávají vzdělávací, zájmové a další aktivity a služby Připravit metodiku pro práci městských a obecních knihoven zaměřenou na posilování sociálních vazeb a snášenlivosti v místní komunitě a na rozvíjení mezigeneračního dialogu dětí, mládeže a seniorů. Doplnit vzdělávání knihovníků o příslušnou oblast

Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020 Prostřednictvím knihoven zajistit přístup k internetu, k prostředkům ICT a k digitálnímu obsahu pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. Kontinuálně se obnovuje infrastruktura knihoven potřebná pro přístup k digitálnímu obsahu Podpora přístupu těchto osob k dostupným bezplatným veřejným sítím (např. v knihovnách) Meziročně se zvyšuje dostupnost knihoven, digitálních center a mobilních učeben pro osoby ohrožené sociálním a digitálním vyloučením a zlepšuje se vybavení knihoven potřebnými technologiemi umožňujícími přístup k digitálnímu obsahu  Mezigenerační vzdělávací programy, mobilní učebny, vytváření učebních středisek pro digitální vzdělávání v místech, kde se lidé každodenně shromažďují (školy, knihovny, muzea, areály pro trávení volného času).

Hlavní akcenty Centrální portál – vybudování silných centrálních služeb Rozvoj služeb v digitálním prostředí, digitalizace Trvalé uchování digitálních dokumentů Knihovny – vzdělávání, komunita, kreativita Výstavba a rekonstrukce knihoven Vzdělávání a odměňování pracovníků Změnit vnímání knihoven ze strany veřejnosti

Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Sekce veřejných knihoven SKIP