Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jan Brůha Oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT UNIV 3 26. 2. 2013, Brno Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jan Brůha Oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT UNIV 3 26. 2. 2013, Brno Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace."— Transkript prezentace:

1 Jan Brůha Oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT UNIV , Brno Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace

2 Demografie, snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: Demografie, snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů, slučování škol ✓ hrozba uzavírání některých oborů, slučování škol Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech Stále nízké zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Stále nízké zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání Veřejnost ČR není systematicky informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání

3

4

5  Stimulovat poptávku po DV, rozšířit nabídku DV a zajistit jeho dostupnost  Propojit PV a DV  Rozvinout systém uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace  Sladit nabídku vzdělávání s potřebami trhu práce  Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání  Rozvíjet oblast poradenství  Posílit koordinační řízení a metodickou podporu DV na národní a regionální úrovni Strategie CŽU – strategické směry v oblasti DV

6 Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání i informálního učení Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesní: vytvoření uceleného systému (návaznost PV) 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen

7

8

9

10

11 Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle tohoto zákona (akreditace MŠMT) Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (např. zákon o sociálních službách) Škola v rámci oboru vzdělání, který má zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení nebo VŠ s akreditovaný studijním programem Zařízení se vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (zkouška dle vyhlášky č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice, ve znění vyhlášky č. 98/1982 Sb.) A B C D

12

13 Existuje pro danou pracovní činnost PK? (PK uvedené na - ANO = obsah vzdělávacího programu vede ke zkoušce dle NSK (zákon č. 179/2006 Sb.) - NE =1) Akreditovaný vzdělávací program bez zkoušky (vzdělávání dle vyhlášky, zkouška dle jiného právního předpisu – např. Strážník obecní policie) 2) Čistá rekvalifikace (akreditovaný vzdělávací program i zkouška dle vyhlášky - § 4)

14 Vzdělávání ≠ kvalifikace = příprava na zkoušku Získání kvalifikace dle NSK

15

16

17 Osloveno 2987 subjektů poskytujících vzdělávání  1533 subjektů s platnou akreditací MŠMT (51,3 %)  1397 škol (SŠ, VOŠ) bez platné akreditace MŠMT, zapsaných ve školském rejstříku (46,8 %)  57 vysokých škol bez platné akreditace MŠMT (1,9 %) Návratnost 40,6 %

18 Způsob financování Realizovaných rekvalifikačních programů

19 Zaměření realizovaných rekvalifikačních programů Oborv % obchod, finance, řízení, a administrativu (účetnictví a daně) 26,07 osobní služby (péče o vlasy a vzhled)24,42 počítače14,22 strojírenství, elektrotechnika, energetika a chemie 8,82 zemědělství, lesnictví a rybářství5,66

20 Absolutní provázanost s NSK  Existuje profesní kvalifikace – Existuje zájem ÚP Propojení s aktivitami SR – předvídání aktuálních potřeb trhu práce Modularizace vzdělávání dle kompetencí v kvalifikačním standardu PK  Umožnit realizovat rekvalifikace s ohledem na potřeby a znalosti jednotlivce (individuální akční plán)  Umožnit jen realizace zkoušek  Nutná diagnostika, kvalitní poradenství

21 Příprava Strategie vzdělávání 2020 Příprava nového programovací období Užší provazování PK s RVP (propojování PV a DV) Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. ???

22 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Jan Brůha Oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT UNIV 3 26. 2. 2013, Brno Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace."

Podobné prezentace


Reklamy Google