Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – 28. 6. 2006 Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – 28. 6. 2006 Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně."— Transkript prezentace:

1 Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně

2 Chceme-li hovořit o aspektech seniorského vzdělávání, musíme nejprve definovat některé pojmy, které zasazují tuto problematiku do určitého širšího rámce:  celoživotní vzdělávání,  stáří,  učitel.

3 Celoživotní vzdělávání - Lifelong education“ dle terminologického slovníku UNESCO-IBE (1979): „Koncepce, že výchova není jednorázovou záležitosti, …, musí být upřesněna v tom smyslu, že tento proces musí pokračovat v průběhu celého lidského života. Sám život je nepřetržitým procesem učení, avšak každý člověk současně potřebuje specifické podmínky, aby se mohl dále vzdělávat, …, tak aby se mohl vyrovnat a byl stále adaptibilní na všechny technické a sociální změny,zvláště na ty změny, které jsou s jeho specificky individuálními okolnostmi (.., příprava na důchodový věk, vlastní důchodový věk atd.) a mohl si při všech měnících se podmínkách udržet svůj optimální potenciál pro svůj vlastní individuální rozvoj….“ (J. Mužík, 2004)

4 Celoživotní vzdělávání je chápáno jako formativní proces, jehož součástí je také vzdělávání dospělých. To zahrnuje:  studium na školách,  další profesní vzdělávání,  občanské a zájmové vzdělávání.

5 Univerzita třetího věku jako jedna z konkrétních forem celoživotního vzdělávání je zájmovým studiem občanů České republiky zejména seniorského věku.

6

7

8 Stáří je období života člověka, které se vyznačuje celou řadou změn.  Změna tělesné schránky,  Změny psychických funkcí: Zpracování nových informací trvá déle a vyžaduje větší úsilí, Snížená potřeba vlastní stimulace a učení, Zůstává potřeba seberealizace.

9 Specifika vzdělávání dospělých, resp. seniorů  Převzetí odpovědnosti za své vzdělání – vzdělání jako součást osobních cílů a nikoliv povinnost,  do vzdělávacího procesu vstupují s urč. znalostmi a zkušenostmi,  větší nároky na osobu učitele,  pochopení a osvojení nových informací je těžší a trvá delší dobu není však nemožné,  upřednostnění názorné výuky.

10 Učitel  Hraje významnou roli ve vzdělávacím procesu,  K základním vlastnostem, které determinují kvalitu učitele patří: stupeň kvalifikace, specializace, věk, profesní zkušenost, verbální schopnosti.

11

12

13 U3V na MZLU v Brně  Tříleté studium,  71 přednášek, 213 hodin výuky  Bloky přednášek Ekonomické změny společnosti, Moderní trendy v pěstování ovoce a zeleniny, Kvalita potravin, zdraví a výživa, Zdraví lesů ČR

14 zimní semestrletní semestr Blok počet přednášekBlok počet přednášek 1. ročník Ekonomické změny společnosti I. - blok PEF6 Moderní trendy v pěstování ovoce a zeleniny I. - blok ZF6 Kvalita potravin a zdraví, výživa I. - blok AF7 Zdraví lesů ČR I. - blok LDF6 2. ročník Ekonomické změny společnosti II. - blok PEF6 Moderní trendy v pěstování ovoce a zeleniny II. - blok ZF6 Kvalita potravin a zdraví, výživa II. - blok AF6 Zdraví lesů ČR II. - blok LDF6 3. ročník Tématický blok PEF3 Zahradnictví5 Tématický blok AF3 Tématický blok ZF3 Lesnictví a myslivost5 Tématický blok LDF3 Celkem za ZS37Celkem za LS34 Celkový počet přednášek za tříleté studium71

15

16

17 Mimopřednášková činnost

18 Exkurze v ŠLP Křtiny

19 ŠZP Žabčice

20 Návštěva UTB ve Zlíně, Lešná, Svatý Hostýn –

21 Internetová studovna U3V – otevřena

22

23 KLUB U3V V říjnu 2005 zahájil svoji činnost KLUB U3V

24 Cíle projektu „Modernizace infrastruktury a rozšíření programů U3V v ČR“  Inovace témat (20%)  Vytvoření skript a učebních opor pro U3V  Vytvoření skript pro výuku práce s počítačem

25 Na závěr otázky k zamyšlení…  Financování U3V ze strany posluchačů systém základní kurz zdarma, každý další placený vytvoření databáze absolventů (ano/ne) – zapojení AU3V (problém zpracování, údržba databáze,..) Tomuto systému (zdroji) financování dává zelenou: -rostoucí popularita U3V, -studium U3V je zájmovým studiem, -…

26 Děkuji za pozornost. Veronika Vejrostová Institut celoživotního vzdělávání MZLU v Brně Zemědělská 5, Brno tel.:


Stáhnout ppt "Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – 28. 6. 2006 Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně."

Podobné prezentace


Reklamy Google