Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Genetika populací Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2

2 Genetika Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:panmiktickápopulace, genofond Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.

3 Projevy dědičnosti Cílem je zjistit projevy dědičnost a proměnlivosti v populaci= v genofondu. Populace je soubor jedinců v určitém čase, na určitém území. Genofond – je soubor všech alel, všech členů populace. Z genetického hlediska je populace soubor jedinců s příbuzenskými vztahy.

4 Samosprašné a cizosprašné rostliny Pro složení a dynamiku populací je rozhodující způsob pohlavního rozmnožování. Některé rostliny jsou samosprašné – autogamické. Jiné jsou cizosprašné – panmiktické- zcela volné a ničím neovlivňované oplozování všech příslušníků populace navzájem.

5 Populace 1.Autogamická - se v každé následné generaci podíl heterozygótů sníží na polovinu. Původně heterozygotní autogamická populace se mění na směs možných homozygotů. 2. Panmiktická – původně 100% heterozygotní populace se mění v následných generacích konstantně na 50 % heterozygotů. Vzniklá rovnováha mezi AA:Aa:aa se označuje – Hardyho – Weinbergův zákon. U malých populaci ovlivní genetickou rovnováhu mutace alel a selekce.

6 Vyluštěte křížovku: 1.Odborným termínem samooplození: 2.Jakým pojmem označujeme přírodní výběr? 3.Populace, ve které dochází k náhodnému párování jedinců 4.Splývání gamet různých jedinců: 5.Genetický posun neboli ? 6.V autogamické populaci se z generace na generaci výrazně snižuje počet ? 7.Příbuzenské křížení se odborně označuje pojmem: 8.Podle Hardyho-Weinbergova zákona označujeme písmenem p frekvenci které alely? Vysvětlete pojem v tajence:

7 Jak vznikl Hardyho- Weinbergův zákon? Godfrey Hardy ( ) Wilhelm Weinberg ( ) Jak vznikl Hardyho-Weinbergův zákon? Britský matematik Godfrey Harold Hardy ( ), objevitel zákona o genetické rovnováze, vůbec nebyl biologem a ke genetice se dostal vlastně náhodou. O spolupráci jej požádal biolog Reginald Punnet, který potřeboval dokázat, že fenotyp podmíněný dominantní alelou nemůže ani po větším počtu generací v populaci převážit nad recesivním fenotypem. Punnet proto hledal ve svém okolí schopného matematika, který by mu s tímto úkolem pomohl. Hardyho znal jako spoluhráče z kriketu. Své výsledky publikoval Hardy v roce 1908 v časopisu Science. Jednalo se sice jen o krátký článek, ale jeho studie přinesla nejen první formulaci zákona o genetické rovnováze, ale byla také jednou z prvních aplikací matematiky při modelování biologických procesů. Hardy svému objevu nepřipisoval žádný význam a dál se věnoval pouze matematice. Ve zhruba stejné době dospěl ke shodným závěrům také německý lékař Wilhelm Weinberg. zajímavosti

8 Kontrolní otázky 1.Co je to genofond? Soubor všech alel, všech členů populace. 2. Jak se mění podíl heterozygótů v autogamické populaci? V každé následné se sníží na polovinu – až se změní na směs možných homozygotů. 3. O čem mluví Hardy Weinbergův zákon? V panmiktické populaci se změní 100% zastoupení heterozygotů na konstatních 50%.

9 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 2 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN Genetika_populaci_cloveka.pdf Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google