Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Soustava nervová Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve1

2 Orgáná soustava Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:1. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace o souměrnosti viz. učebnice Klíčová slova:ganglie, vegetativní nervový systém Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.

3 Nervová soustava(n.s.) Spolu s endokrinními žlázami tvoří celek. Nejjednodušší n.s. je rozptýlená n.s. mají ji žahavci. Vyšší stupeň n.s. jsou nervové zauzliny – ganglie – u ploštěnců. Žebříčková nervová soustava – nervové zauzliny propojeny příčně i podélně nervovými vlákny a vytváří tak žebříček - u kroužkovců.

4 Nervová soustava - trubicová Nejdokonalejší n.s. je trubicová je od strunatců - tvoří ji CNS- mozek a mícha. Dále ji tvoří obvodový nervový systém, který ovládá kosterní svaly a následně je tvořena vegetativním nervovým systém, který inervuje útrobní orgány.

5 Mozek Centrálou u obratlovců je mozek. Mozek má 5 částí: 1. Koncový 2. Mezimozek 3. Střední mozek 4. Mozeček 5. Prodloužená mícha Podstatou činnosti je reakce na podněty vnějšího prostředí. Druhy reflexů – reakcí. Reakce – reflexi – jsou vrozené ( dědičné) Jsou nepodmíněné – dýchání, sání. Reflexi získané – podmíněné – musíme se je naučit – jakákoliv pracovní činnost.

6 Mozek a jeho část, nervové zakončení

7 Reflexní oblouk Je to dráha od receptoru k výkonnému orgánu. Smyslový receptor se podráždí – chutě, vůně, vede vzruch dostředivými nervy do CNS a po zpracování odstředivými nervy k výkonnému orgánu. Podmíněné reflexy dokumentoval ruský vědec I.P.Pavlov= Pavlův reflex. Experiment, který prováděl při krmení psů spočíval v rozsvícení žárovky. Pes začal slinit po rozsvícení, aniž dostal nažrat.

8 Otázky a odpovědi 1. Co je to ganglie ? Nervová zauzlina. 2. Co tvoří CNS ? Mozek a mícha. 3. Co je to reflex? Reflex, reakce na podráždění. 4. Vysvětli pojem Pavlovův reflex. Ruský vědec I.P.Pavlovov zkoušel podmíněné reflexy na zvířatech – u psů – slinili na světlo, aniž dostaly nažrat.

9 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN model-mozku-5-casti.htmlhttp://www.cvicebni-pomucky.cz/modely-mozku/187- model-mozku-5-casti.html Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google