Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi 1.28 Soustava vylučovací a smyslová Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve1

2 Stavba a funkce živočichů Vzdělávací oblast: Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:1. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace o souměrnosti viz. učebnice Klíčová slova:mechanoreceptory, chemoreceptory,fotoreceptory Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie.

3 Vylučovací soustava Odvádí zplodiny metabolismu, které přechází do tělní tekutiny a jejich filtrací jsou vylučovány. Tím se reguluje poměr vody, solí, koloidů a udržuje správný osmotický tlak v tkáních.

4 Vylučovací soustava živočichů - přehled U prvoků jsou pulzující vakuoly. U bezobratlých – jsou nefridie – protonefridie (obrvená buňka) metenefridie (obrvená buňka s obrvenou nálevkou). Vzdušnicovci - malpigická trubice Obratlovci – mají ledviny a základem je ledvinové tělísko (nefron).

5 Smyslové orgány Zajišťují spojení s vnějším prostředím, jsou to tzv. exteroreceptory = smyslové orgány. Spojení s vnitřním prostředím jsou to tzv. interoreceptory = smyslové orgány.

6 Mechanoreceptory Hmat – vnímá tlak, bolest. Polohu – víme kde je dole a nahoře. Sluch – vnímá zvuk. Proudový smysl – u vodních živočichů – ryby mají postranní čáru, kterou vnímají změnu tlaku a proudění vody.

7 Termoreceptory Zachytí změny teploty. Hmyz je má na tykadlech. Obratlovci na povrchu těla.

8 Chemoreceptory Zachytí chemické látky prostředí. Jsou to čichové a chuťové orgány. Čichová sliznice Chuťová sliznice

9 Chemoreceptory

10 Fotoreceptory Vnímají světlo. Světločivné buňky na těle žížaly. Oči – zrakové buňky na určitém místě těla. Vzhled očí: medúza – ploché. ploštěnky – miskové měkkýši – polárkové hlavonožci a obratlovci – komorové členovci – složené

11 Otázky a odpovědi 1. Jak se nazývá ledvinné tělísko? Nefron. 2. Které orgány informují o chemických látkách prostředí? Čichové a chuťové orgány. 3. Jaké oči mají hlavonožci a obratlovci? Komorové.

12 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN soustava/smyslova-soustava/jazyk-se-zonami-vnimani- chuti--pohled-shora-.png.htmlhttp://www.latinsky.estranky.cz/fotoalbum/smyslova- soustava/smyslova-soustava/jazyk-se-zonami-vnimani- chuti--pohled-shora-.png.html Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google