Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DEPRESE A PORUCHY SPÁNKU Pavel Sušický UJEP, 26. 11. 2010.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DEPRESE A PORUCHY SPÁNKU Pavel Sušický UJEP, 26. 11. 2010."— Transkript prezentace:

1 DEPRESE A PORUCHY SPÁNKU Pavel Sušický UJEP,

2 SPÁNEK nezbytná fyziologická potřeba citlivý indikátor, "že není něco v pořádku" časté - až polovina dospělých trpí některým typem poruchy důsledky -snížený výkonnost -vyšší nemocnost -narušení pozornosti, mikrospánek -porucha vštípivosti -zpomalení reakcí

3 PORUCHA SPÁNKU déletrvající porucha - riziko vzniku deprese nebo úzkosti optimální hodin stejné poruchy mají ti, co spí méně než 4 hod. a více než 9 hodin! existuje vztah mezi poruchou spánku a infarktem či cévní mozkovou příhodou zvyšuje se riziko cukrovky

4 CO JE NESPAVOST definice: jedná se o poruchu spánku, kdy postižený vnímá spánek jako obtížně dosažitelný, přerušovaný, krátký, nedostatečný a neosvěžující základem pro určení k přístupu je délka nespavosti -přechodná - do týdne - krátkodobý stres -krátkodobá - do 3 týdnů - vážná nemoc, úmrtí -dlouhodobá - déle jak měsíc, často spojena s depresí či celkovými chorobami

5 PŘÍČINY 1. vnitřní faktory - sy spánkové apnoe!, kdy dochází ve spánku k přerušení dechu hormonální - menses, přechod sy apnoe spánkové by měl být vyšetřen ve spánkové laboratoři 2. vnější faktory špatná spánková hygiena vlivy prostředí stres

6 Nespavost jako příznak stresu a deprese typické - časné ranní probouzení s neschopností znovu usnout přidají-li se stavy úzkosti, smutná nálada, ztráta zájmů, pokles energie - pozor na depresi

7 Tělesné choroby provázené nespavostí 1. bolest - celá řada nemocí 2. svědění - kožní choroby, alergie 3. nemoci srdce - arytmie, dušnost 4. plicní choroby – astma 5. některé léky

8 ZÁSADY SPÁNKOVÉ HYGIENY 1. neležet na lůžku v bdělém stavu 2. při buzení vstát, dělat jinou činnost, pak znovu ulehnout 3. vyřadit alkohol, kofein, cigarety 4. cvičení odpoledne 5. zvýšené psychické napětí - vyčerpáním energie - procházka apod. 6. teplá lázeň hodiny před spaním 7. před spaním neřešit problémy 8. upravit prostředí - hlučné přístroje, vyvětrat

9 Lůžko - dostatečně velké a široké - minimálně o 20 cm delší - matrace! - podložka tvrdá, na ní polotuhá podložka - z 1 kusu, ne pera, molitan cca 10 cm vysoký, optimální – vyzkoušet Poloha - velice důležitá - špatně - na břiše, zejména při nemocech páteře, obtížné dýchání, otáčíme hlavu a zatěžujeme nejen krční páteř, ale i okolní tkáně! - ranní ztuhlost krku a šíje - bolesti hlavy

10 POLŠTÁŘ mylné, že podložení hlavy má být co nejmenší správně - řídí se držením a průběhem hrudní páteře, hlava a krk nesmí být v předkolu či záklonu optimální velikost 30x70 cm, výška náplň dřevitá vlna nebo seno - má být pevný, ale pružný důležité! tak vysoký, aby vyplnil úhel mezi hlavou a ramenem

11 LÉČBA PORUCH SPÁNKU 1. Sebeléčba -jen u lehčích poruch -fytoterapie – bylinné směsi - medunka, kozlík, chmel, třezalka -ne alkohol -pozor na tzv. interakce, to znamená působení s jinými léky, které užíváte!!!! 2. Lékař -hypnotika -antidepresiva -anxilolytika - proti úzkosti -krátkodobá, je návyk -nikdy kombinace s alkoholem - potencují se navzájem

12 DEPRESE provází lidstvo převážnou částí jeho historie řada známých osobností - Mark Twain, Vincent van Gogh, Miloš Kopecký, Otta Pavel a další S depresivní náladou se setká každý. Většinou jde o běžné smutky všedních dnů, provázené mrzutostí, nepohodou, nervozitou. Stoupne-li intenzita tak, že nemocného omezuje v běžném životě a trvá-li déle, paK jde nejspíše o skutečnou depresi.

13 PŘÍZNAKY DEPRESE smutná a sklíčená nálada, působící nemocnému skutečnou duševní trýzeň a bolest Typické: - ztráta smyslu života - naprostá absence životních cílů - ztráta odvahy žít - pocit ztráty vlastní ceny - úvahy o sebevraždě - chybění energie - ztráta všech aktivit, které bavily - porucha spánku - časné probouzení - hubnutí,ale také obesita - různé bolesti - pocení, zácpa

14 PŘÍČINY DEPRESÍ nespočet hypotéz - 2 základní faktory -první - vztahy jedince s okolím -druhý - naše individuální schopnost odolávat stresu - toto je geneticky předurčeno! velká role tzv. biologických faktorů Mnohdy předchází velká psychická zátěž nebo dlouhodobý stres, někdy i tělesné onemocnění nebo kombinace těchto faktorů Vliv tělesných onemocnění platí zejména pro starší pacienty

15 KDY VYHLEDAT LÉKAŘE pomýšlíte na sebevraždu činní vám těžkosti zvládat běžné každodenní činnosti ani po delší době se necítíte dobře ke zlepšení nálady pravidelně užíváte alkohol nebo zklidňující léky

16 JAK PŘEDCHÁZET DEPRESI 1. snižování míry stresu - tzn. vyvarovat se nadměrného stresu a zvládnout, jak se s ním vypořádat 2. nácvik sociálních dovedností. Tzn. snést kritiku druhého bez pocitu viny a neschopnost říci ne!!! 3. důležitá asertivita, což je schopnost zdravého sebeprosazení 4. pěstování sociální sítě. Deprese je spojena s izolací od lidí. Vejděte do styku s lidmi, i přes to, že z nich máte obavy. Začněte tam, kde se nemusíte stydět.

17 CO MŮŽEME SAMI UDĚLAT týká se pouze l e h č í c h forem! pravidelné tělesné cvičení, úměrné věku a zdravotnímu stavu fototerapie - dostatek jasného světla akupunktura masáž relaxační bylinné extrakty - třezalka Aromaterapie - citrusová vůně

18 John Lennon, zakladatel skupiny Beatles "Až ti bude v životě nejhůř, otoč se ke slunci a všechny stíny padnou za tebe"

19 Sofokles „Pamatuj, že i ta nejtěžší hodina v tvém životě má jen šedesát minut."

20 Sebastián Roch Chamfort "Nejztracenější den našeho života je ten, v němž jsme se nezasmáli."

21 děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "DEPRESE A PORUCHY SPÁNKU Pavel Sušický UJEP, 26. 11. 2010."

Podobné prezentace


Reklamy Google