Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EK.2.04 Dynamika biocenóz Vytvořeno: 06. 09. 2013 Ověřeno:20.09.2013Třída: ESO 2

2 Dynamika biocenóz Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:2. ročník Autor:Bc. Kateřina Tymešová Časový rozsah:např. 1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook Klíčová slova:aspekt, sukcese,ecese,klimax, regrese Anotace:Žák se z prezentace dozví vše podstatné o proměnlivosti biocenóz. Prezentace se doporučuje používat společně s pracovními listy.

3 Dynamika (vývoj, proměnlivost) společenstva v čase krátkodobé změny – většinou periodické, v rámci téže biocenózy krátkodobé změny – většinou periodické, v rámci téže biocenózy dlouhodobé změny – provázeny nahrazováním jedněch druhů jinými, přesněji se jedná o sérii následných biocenóz dlouhodobé změny – provázeny nahrazováním jedněch druhů jinými, přesněji se jedná o sérii následných biocenóz Změny krátkodobé mnohé druhy rostlin a živočichů mají vývojové cykly sladěny s ročními obdobími mnohé druhy rostlin a živočichů mají vývojové cykly sladěny s ročními obdobími od jara do podzimu postupně dospělci různých druhů hmyzu a s různými druhy rostlin ve fázi kvetení od jara do podzimu postupně dospělci různých druhů hmyzu a s různými druhy rostlin ve fázi kvetení mění se tím celkový vzhled společenstva mění se tím celkový vzhled společenstva fáze se označují jako fenologické (sezónní) aspekty fáze se označují jako fenologické (sezónní) aspekty

4 aspektobdobí zimnípočátek listopadu – konec března předjarníkonec března – konec dubna jarníkonec dubna – polovina června letnípolovina června – polovina srpna pozdně letnípolovina srpna – polovina září podzimnípolovina září – počátek listopadu

5 Dlouhodobé změny - sukcese systém mechanismů biocenózy směřuje k rovnovážnému stavu systém mechanismů biocenózy směřuje k rovnovážnému stavu sukcese je dlouhodobá – probíhá nejméně 1 rok, v našich zeměpisných podmínkách asi 100 let sukcese je dlouhodobá – probíhá nejméně 1 rok, v našich zeměpisných podmínkách asi 100 let vrcholným stadiem je klimax vrcholným stadiem je klimax sukcese sekundární: kde byl např. les, je sukcese sekundární: kde byl např. les, je vykácen, nastoupí pasečné druhy  vývoj vykácen, nastoupí pasečné druhy  vývoj kde předtím žádná společenstva nebyla, kde předtím žádná společenstva nebyla, probíhá sukcese primární probíhá sukcese primární po výbuchu sopky – tj. po zničující po výbuchu sopky – tj. po zničující katastrofě (disturbanci), výsypky dolů apod. katastrofě (disturbanci), výsypky dolů apod. podstatně delší než sukcese sekundární podstatně delší než sukcese sekundární

6 k degradaci biocenózy dochází při tzv. regresní sukcesi k degradaci biocenózy dochází při tzv. regresní sukcesi eroze, trvalé působení imisí, pastva, sešlap eroze, trvalé působení imisí, pastva, sešlap vrcholem sukcese je klimax, tzv. klimaxové stadium vrcholem sukcese je klimax, tzv. klimaxové stadium vlastnostraná sukcese klimax druhymalévelké krátkověkédlouhověké strategier – stratégové K – stratégové biomasamalávelká koloběh látekrychlýpomalý prostorová strukturajednoduchásložitá druhová diverzitanízkávysoká

7 Použitá literatura Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. http://www.casopis.ochranaprirody.cz/clanky/efekt-disturbanci.html http://www.ochranaprirody.cz/life/life-stepi-lounskeho-stredohori/projektove- aktivity/sukcese/ http://www.ochranaprirody.cz/life/life-stepi-lounskeho-stredohori/projektove- aktivity/sukcese/


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google