Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.46 Vytvořeno: Ověřeno: Třída: 1. VE

2 Klasicismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: antické umění, Pompeje, Herkulaneum, J. J. Winckelmann, Aristotelova zásada tří jednot v dramatu, tragédie, óda, epos, komedie, fraška, bajka, satira, nadčasové charakterové typy Anotace: Žák se z prezentace dozví o specifických znacích klasicismu a klasicistních literárních žánrech. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 { Specifické znaky Klasicismus

4  2. polovina 17. století, 18. století  Umělecký směr aristokracie  Z latiny – vynikající, vzorový  Vznikl v absolutistické Francii, vrchol za Ludvíka XIV. ( ),  Byl reakcí na baroko  A až do konce 18. stol. převládal ve velké části Evropy

5  Jednotné principy, pevný řád –závazné normy společenské mravnosti  Rozumová kázeň – cit podřízen povinnosti a rozumu X baroko  Krása je v pravdě a v obrazu přírody  Vzor – antické umění (tvůrčí kázeň, krása, dokonalost, harmonie  Archeologické vykopávky v Herkulaneu a Pompejích – J. J. Winckelmann – podnícen zájem o antiku Znaky klasicismu

6  Střídmost, rozumová kázeň  Měřítkem krásy – pravda, rozvaha, rozumovost  Životním ideálem – vyrovnanost  Podřízenost jedince (soukromých cílů) veřejným úkolům (společnosti, nadosobním cílům)  Člověk je viděn ve sféře veřejné, nikoli intimní  Klasicistní hrdina má rysy svých současníků

7  Pevně stanovená estetická pravidla (Aristotelova zásada tří jednot v dramatu = místa, času a děje)  Střízlivost a účelnost X barokní zdobnost  Literatura – nízká a vysoká  Přesně odděleny komika a tragičnost  Tragédie = nejvznešenější žánr – látky ze života vysokých vrstev, hrdiny a děj poskytuje antika  V komedii – i postavy lidové, náměty současné  Cílem autorů klasicismu – zobrazit závazné normy společenské mravnosti  Lidské soukromí – utajeno  Citová složka – ustupuje složce racionální

8  Vysoké – óda, epos, tragédie  O životě vysokých vrstev (vladařů, vojevůdců), nadčasové myšlenky a principy  Historická témata, vznešenost, rýmovaný verš, vybraný slovník, snaha skutečnost idealizovat Literární žánry

9  Nízké – komedie, fraška, bajka, píseň, satira  Postavy neurozené – měšťanstvo, nižší vrstvy, sluha, vesničané  Obyčejná témata ze soudobého života, běžné životní problémy  Verš i próza, hovorový jazyk  Nepřípustnost mísení žánrů  Nadčasové charakterové typy – hrdina, ctnostná žena, lakomec…

10 Opakování

11  Určete specifické znaky klasicismu?  Jednotné principy, pevný řád –závazné normy společenské mravnosti  Rozumová kázeň – cit podřízen povinnosti a rozumu  Krása je v pravdě a v obrazu přírody, rozumovosti, rozvaze  Vzor – antické umění  Životním ideálem – vyrovnanost  Podřízenost jedince veřejným úkolům  Klasicistní hrdina má rysy svých současníků

12  Jaká zásada se uplatňuje v dramatu?  Aristotelova zásada tří jednot - místa, času a děje  Co bylo cílem autorů klasicismu?  Zobrazit závazné normy společenské mravnosti  Jak byly rozděleny literární žánry?  Přesně se rozlišují vysoké a nízké

13  Charakterizujte vysoký a nízký žánr.  Tragédie, óda, epos = nejvznešenější žánry – látky ze života vysokých vrstev, hrdiny a děj poskytuje antika, vznešenost, rýmovaný verš  Nízké – komedie, fraška, bajka, píseň, satira, Postavy neurozené, obyčejná témata ze soudobého života

14 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL francouzský klasicismus


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google