Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.45 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:1. VE

2 Klasicismus, osvícenství Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: klasicismus, osvícenství, racionalismus, René Descartes, absolutismus, parlamentarismus, osvícenský absolutismus Anotace: Žák se z prezentace dozví základní údaje o společenské a historické situaci 17. a 18. století. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 Společenskohistorická situace Klasicismus, osvícenství

4 Společensko-historická situace 17. a 18. stol. 17. století – „velké století“ vědy Systematický výzkum přírody Nové vědecké postupy založené na matematice – racionalistická filosofie – ve Francii - René Descartes ( ) „Myslím, tedy jsem“ – názor, že člověk myslící je jediným pevným bodem Základním znakem pravdy = rozumové poznání

5 Racionalisté – jedině rozumem se dosáhne poznání Důležitost experimentu: – jednotné pochopení světa jako celku X mysticismus baroka, kde dualismus duše a těla Společenská prestiž vědy – její praktická užitečnost – rozvoj výroby a techniky Centra – Londýn, Paříž

6 Vývoj dvou rozdílných politických systémů: Absolutismus: – formování absolutistické monarchie ve Francii – Ludvík XIII. A Ludvík XIV. – „Stát jsem já“ a kardinálové Richelieu a Mazarin – = moc v rukou neomezeného vládce, podřízenost církve a šlechty Parlamentarismus: – státní moc rozdělená do zákonodárných a výkonných orgánů při privilegovaném postavení parlamentu – V 18. století vznikl tzv. osvícenský absolutismus = ospravedlňovaný rozumem (racionalismus X náboženská víra) Kritika církve, emancipační snahy měšťanstva, boj o svobodu a pravdivé poznání V 2. pol. 18.století – průmyslová revoluce v Anglii 1776 – vyhlášení nezávislosti v Americe

7 Opakování

8 Jak se také jinak nazývá 17. a 18. století? – Století vědy Co bylo základním znakem pravdy? – Rozumové poznání Kdo je autorem výroku „Myslím, tedy jsem”? – Francouzský filosof René Descartes Vysvětlete tento výrok. – Člověk myslící je jediným pevným bodem

9 Co hlásali racionalisté? – Jedině rozumem se dosáhne poznání Které dva politické systémy se rozvíjely? – Absolutismus – Parlamentarismus Jaký je mezi nimi rozdíl? – Absolutismus = moc v rukou neomezeného vládce – Parlamentarismus = státní moc rozdělená do zákonodárných a výkonných orgánů při privilegovaném postavení parlamentu

10 Co kritizovali tzv. osvícenci? – Církev – Náboženskou víru Co naopak osvícenci zdůrazňovali? – Rozumové poznání – Vědu – Svobodu – Emancipaci člověka

11 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.46 – specifické znaky klasicismu a osvícenství


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google