Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluBílkoviny Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_42_2 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

2 POTRAVINY A VÝŽIVA Látky potřebné pro lidské tělo BÍLKOVINY

3 Naše potrava se skládá ze základních organických živin: a)Bílkoviny b)Glycidy (sacharidy) c)Tuky d)Vitamíny e)Minerální látky f)Voda

4

5 Jednotlivé složky potravin Potraviny obsahují živiny, které uspokojují potřeby lidského organismu. Z tohoto hlediska se rozdělují na: základní (bílkoviny, tuky, sacharidy) nutné (minerální látky, vitamíny)

6 Bílkoviny Podle obsahu aminokyselin bílkoviny rozdělujeme na: plnohodnotné - obsahují všechny esenciální aminokyseliny, jsou živočišného původu (v mléce, vejcích, mase), neplnohodnotné - obsahují jen některé aminokyseliny, jsou v rostlinných potravinách (v obilovinách, luštěninách).

7 Význam bílkovin základní stavební materiál pro růst a vývoj živé hmoty zúčastňují se tvorby hormonů, enzymů, barviv (zejména krevního hemoglobinu), mají podíl na tvorbě trávicích šťáv, zvyšují látkovou výměnu organismu (část své energetické hodnoty spotřebují na svou vlastní přeměnu),

8 pomáhají udržovat stálý osmotický tlak ve vnitřním prostředí, a tím i rovnováhu vody v organismu, mají přepravní funkci při přenosu některých látek (př. tuků), jsou zdrojem imunobiologických látek (chrání před infekcemi), pomáhají udržovat správnou chemickou reakci ve vnitřním prostředí (optimální kyselé prostředí).

9 Nedostatek bílkovin způsobuje zpomalený růst, snižuje se tělesná hmotnost, pracovní schopnost, vznikají i poruchy důležitých funkcí organismu. bílkoviny napomáhají k tvoření zácpy tím, že podporují množení hnilobných bakterií ve střevech. jestliže strava obsahuje hodně masa, je nutné ji doplňovat vlákninou (zelenina, ovoce). bílkoviny teplem denaturují

10 Denaturaci bílkovin může vyvolat např. vysoká teplota - tzv. střední teplota tání proteinů se obvykle pohybuje pod 100 °C. Usmažené vejce je příkladem směsi víceméně denaturovaných bílkovin. V tomto případě došlo k denaturaci účinkem tepla, proteiny v bílku se „srazily“ do bílé tuhé hmoty.

11 Opakování 1)Jak rozdělujeme živiny nutné pro lidský organismu? 2)Jak rozdělujeme bílkoviny podle obsahu aminokyselin? A jakého jsou původu? 3)V kterých potravinách se nachází vláknina? 4)Jak se jmenuje krevní barvivo v lidském těle?

12 Odpovědi k opakování 1)Na základní (bílkoviny, tuky, cukry) a pomocné (vitamíny, minerální látky). 2)Na plnohodnotné – živočišné (maso, mléko, vejce) a neplnohodnotné – rostlinné (obiloviny, luštěniny). 3)V potravinách rostlinného původu zejména v zelenině a ovoci. 1)Hemoglobin.

13 Zdroje ŠIMONIČ, R. Výživa odborná učebnice pro kuchaře a číšníky, 1. vyd. Praha ISBN X


Stáhnout ppt "„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google