Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluGlycidy Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_42_3 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

2 POTRAVINY A VÝŽIVA Látky potřebné pro lidské tělo GLYCIDY

3 Naše potrava se skládá ze základních organických živin: a)Bílkoviny b)Glycidy (sacharidy) c)Tuky d)Vitamíny e)Minerální látky f)Voda

4

5 Jednotlivé složky potravin potraviny obsahují živiny, které uspokojují potřeby lidského organismu. Z tohoto hlediska se rozdělují na: základní (bílkoviny, tuky, sacharidy) nutné (minerální látky, vitamíny)

6 Glycidy (sacharidy - cukry Glycidy (sacharidy - cukry) jsou přírodní sladidla, jedná se o sladkou poživatinu, jsou organické látky, ze kterých organismus při biologických procesech čerpá nejčastěji energii, skládají se z uhlíku, vodíku a kyslíku, sacharidy jsou jedny ze základních přírodních látek v rostlinných i živočišných organismech.

7 Dělíme je na: a)monosacharidy (jednoduché cukry) glukóza (hrozny, hrušky, jablka, med), fruktóza (ovoce, med), galaktóza (v rostlinných gumách, slizech, mléce, mozkové hmotě), b)disacharidy (dvojcukry) sacharóza (řepný cukr), maltóza (sladový cukr), laktóza (mléčný cukr),

8 c)polysacharidy (mnohocukry) škrob, glykogen (živočišný škrob), arabská guma (je pryskyřice získávaná z mízy některých druhů akácií)

9 Význam glycidů zdroj energie, potraviny bohaté na glycidy (sacharidy) obsahují často i vitamíny C, Betakaroten, nestravitelné sacharidy příznivě ovlivňují činnost střev (peristaltiku a kvasné procesy) podporují rozvoj některých potřebných mikroorganismů ve střevech, nejlépe se vstřebávají monosacharidy, vláknina je nestravitelná, glukóza je obsažena v lidském organismu ve všech tkáních a orgánech. Oxidací glukózy se uvolňuje energie, nadbytek sacharidů ve stravě se v organismu mění v tuk, který se ukládá do zásoby (způsobuje obezitu).

10 Opakování 1)Vyjmenujte jak dělíme cukry. 2)Ve kterých potravinách se nachází glukóza a fruktóza? 3)Určete o jaký se jedná cukr: sacharóza maltóza fruktóza 3)Co způsobuje nadměrné množství cukru v těle?

11 Odpovědi k opakování 1)Cukry dělíme na monosacharidy (glukóza, fruktóza, galaktóza, disacharidy (sacharóza, maltóza. Laktóza) a polysacharidy (škrob, glykogen, arabská guma). 2)Sacharóza – cukr řepný, maltóza – cukr sladový, laktóza – cukr mléčný. 3)Způsobuje obezitu.

12 Zdroje ŠIMONIČ, R. Výživa odborná učebnice pro kuchaře a číšníky, 1. vyd. Praha ISBN X _K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-004.jpg


Stáhnout ppt "„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google