Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEliáš Jelínek
1
April 11, 2015 1 Přímo zainteresovaní: Vzdělávání, školství – přímý zájem milionů (rodiče + žáci, studenti) Věda – přímý zájem desetitisíců, ostatní zprostředkovaně Finance: Školství cca 23.5 (VŠ) + 83.5 (regionální školství) GCZK = 107 GCZK Věda cca 25 GCZK Přímo zainteresovaní: Vzdělávání, školství – přímý zájem milionů (rodiče + žáci, studenti) Věda – přímý zájem desetitisíců, ostatní zprostředkovaně Finance: Školství cca 23.5 (VŠ) + 83.5 (regionální školství) GCZK = 107 GCZK Věda cca 25 GCZK Vzdělávání a věda
2
April 11, 2015 2 Financování vědy n Současnost a výhled (jen Státní rozpočet ČR na výzkum, vývoj a inovace na rok 2010 a výhled na 2011 a 2012; nikoliv soukromý výzkum) n Popis stavu n Návrh financování –Základní principy –Kritéria hodnocení –Rozdělení financí Institucionální financování Financování projektů (účelové) P. Strunz
3
April 11, 2015 3 Posílení účelových prostředků v GAČR Vznik TA Spolufinancování evropských fondů Posílení účelových prostředků v GAČR Vznik TA Spolufinancování evropských fondů
4
April 11, 2015 4 výzkum základní, aplikovaný a inovace (podnikový) nerozlišení na veřejný – soukromý (např. AVO, http://www.avo.cz/dotproj.htm ) rozdělení financí (celkovou částku schvaluje parlament): Institucionální financování navrhuje jmenovaná Rada pro výzkum a vývoj (RVV) Financování projektů (účelové) Strukturu navrhuje RVV Konkrétní směřování závisí na jmenovaných hodnotitelích, zejména však na jmenovaných komisích objektivnější??? Obecně: snaha o objektivní hodnocení výkonnosti subjektů Rozdělování financí na jeho základě Kritéria však neobjektivní, nezdůvodněná, nezdůvodnitelná výzkum základní, aplikovaný a inovace (podnikový) nerozlišení na veřejný – soukromý (např. AVO, http://www.avo.cz/dotproj.htm ) rozdělení financí (celkovou částku schvaluje parlament): Institucionální financování navrhuje jmenovaná Rada pro výzkum a vývoj (RVV) Financování projektů (účelové) Strukturu navrhuje RVV Konkrétní směřování závisí na jmenovaných hodnotitelích, zejména však na jmenovaných komisích objektivnější??? Obecně: snaha o objektivní hodnocení výkonnosti subjektů Rozdělování financí na jeho základě Kritéria však neobjektivní, nezdůvodněná, nezdůvodnitelná Popis stavu
5
April 11, 2015 5 Problém: 1. srovnávání výsledků oponovaných s neoponovanými 2. Nastavení bodových hodnocení Problém: 1. srovnávání výsledků oponovaných s neoponovanými 2. Nastavení bodových hodnocení Kriteria hodnocení
6
April 11, 2015 6 8-100 bodů Příklad pro jeden obor - články
7
April 11, 2015 7 Menší změna v institucionálním financování Zásadní změna v účelovém financování Menší změna v institucionálním financování Zásadní změna v účelovém financování Změna
8
April 11, 2015 8 financování vědy a výzkumu: základní, aplikovaný, inovace (???) z hlediska veřejných financí: v zásadě soukromý a veřejný výzkum. rozdělení na subjekt soukromého výzkumu či subjekt veřejného výzkumu: deklaruje sám subjekt Soukromá výzkumná organizace: výzkum slouží k vytváření zisku daného soukromého subjektu, nemá být financován z veřejných zdrojů (rent seeking) financování z veřejných zdrojů: pouze výzkum veřejný, jehož výsledky jsou otevřené všem daňovým poplatníkům (tj. výsledky publikovány ve veřejně přístupných periodikách a knihách). Výjimka: armádní výzkum Financování limitováno rozsahem prostředků přidělených státním rozpočtem, (parlament; lobbování, ale obecné, nikoliv konkrétní). Teoreticky mohou být finance i nulové. financování vědy a výzkumu: základní, aplikovaný, inovace (???) z hlediska veřejných financí: v zásadě soukromý a veřejný výzkum. rozdělení na subjekt soukromého výzkumu či subjekt veřejného výzkumu: deklaruje sám subjekt Soukromá výzkumná organizace: výzkum slouží k vytváření zisku daného soukromého subjektu, nemá být financován z veřejných zdrojů (rent seeking) financování z veřejných zdrojů: pouze výzkum veřejný, jehož výsledky jsou otevřené všem daňovým poplatníkům (tj. výsledky publikovány ve veřejně přístupných periodikách a knihách). Výjimka: armádní výzkum Financování limitováno rozsahem prostředků přidělených státním rozpočtem, (parlament; lobbování, ale obecné, nikoliv konkrétní). Teoreticky mohou být finance i nulové. Základní principy
9
April 11, 2015 9 Rozdělení financí na základě kritéria přínosu daného výzkumu. Výsledky výzkumu placeného z VEŘEJNÝCH peněz je třeba publikovat. Jediný okamžitě veřejně kontrolovatelný přínos: (oponovaná) publikační aktivita Publikační aktivita relativně objektivní, nedeformovaná lokálními zájmy (nejsou jmenované komise, lokální hodnotitelé, tvůrci tabulek atp.) desetitisíce hodnotitelů (tj. recenzenti časopisů), v převážné většině zahraniční, velmi malá ovlivnitelnost Hodnotiteli v druhém řádu čtenáři (Impact Factor). Miliony. Zřejmě nejspravedlivějším kritériem pro následné rozdělení veřejných financí je tedy kontrolovatelný oponovaný publikační, příp. citační výstup. Nebudou hodnoceny výsledky s těžko ověřitelným přínosem (většinou deklarovány bez oponentů či recenzentů). Poloprovozy, odrůdy, plemena … přenesení (subjektivního) hodnocení a přidělování financí z jmenovaných hodnotitelů (na ministerstvech, RVV, Akademii...) na množství anonymních hodnotitelů (nezávislí, neuplatitelní, bez osobních animozit) odbourání jánabráchysmu, klientismu, příp. skryté či reálné korupce odpadnou problémy s (kritizovaným) vyvážením hodnocení základního a aplikovaného výzkumu Rozdělení financí na základě kritéria přínosu daného výzkumu. Výsledky výzkumu placeného z VEŘEJNÝCH peněz je třeba publikovat. Jediný okamžitě veřejně kontrolovatelný přínos: (oponovaná) publikační aktivita Publikační aktivita relativně objektivní, nedeformovaná lokálními zájmy (nejsou jmenované komise, lokální hodnotitelé, tvůrci tabulek atp.) desetitisíce hodnotitelů (tj. recenzenti časopisů), v převážné většině zahraniční, velmi malá ovlivnitelnost Hodnotiteli v druhém řádu čtenáři (Impact Factor). Miliony. Zřejmě nejspravedlivějším kritériem pro následné rozdělení veřejných financí je tedy kontrolovatelný oponovaný publikační, příp. citační výstup. Nebudou hodnoceny výsledky s těžko ověřitelným přínosem (většinou deklarovány bez oponentů či recenzentů). Poloprovozy, odrůdy, plemena … přenesení (subjektivního) hodnocení a přidělování financí z jmenovaných hodnotitelů (na ministerstvech, RVV, Akademii...) na množství anonymních hodnotitelů (nezávislí, neuplatitelní, bez osobních animozit) odbourání jánabráchysmu, klientismu, příp. skryté či reálné korupce odpadnou problémy s (kritizovaným) vyvážením hodnocení základního a aplikovaného výzkumu Kritéria hodnocení
10
April 11, 2015 10 odečtení mandatorních výdajů výzkumu (tj. např. smluvní financování mezinárodních projektů, armádní výzkum, investiční účast na budování vědecké infrastruktury) zbylé prostředky rozděleny na institucionální a projektové (účelové) odečtení mandatorních výdajů výzkumu (tj. např. smluvní financování mezinárodních projektů, armádní výzkum, investiční účast na budování vědecké infrastruktury) zbylé prostředky rozděleny na institucionální a projektové (účelové) Rozdělení financí
11
April 11, 2015 11 Institucionální prostředky děleny mezi organizace deklarující, že provádí veřejný výzkum - podle publikací, příp. citací Bodová ohodnocení publikací korelovaná s tzv. Impact Factorem Kalibrace – relativní vztahy mezi konkrétními obory Kontinuita (a průchodnost změny systému): každý subjekt veřejného výzkumu dostane v okamžiku změny poměrně stejné finančních prostředky jako před začátkem úvah o změně systému (tzn. např. jako za rok 2008) kalibrační konstanty jednotlivých časopisů (= volné parametry v čase 0) umožňí počáteční nastavení (body = kalibrační konstanta x Impact Factor) Reálně získané institucionální prostředky v dalších letech budou pak záviset na vývoji publikační aktivity daného subjektu. Institucionální prostředky děleny mezi organizace deklarující, že provádí veřejný výzkum - podle publikací, příp. citací Bodová ohodnocení publikací korelovaná s tzv. Impact Factorem Kalibrace – relativní vztahy mezi konkrétními obory Kontinuita (a průchodnost změny systému): každý subjekt veřejného výzkumu dostane v okamžiku změny poměrně stejné finančních prostředky jako před začátkem úvah o změně systému (tzn. např. jako za rok 2008) kalibrační konstanty jednotlivých časopisů (= volné parametry v čase 0) umožňí počáteční nastavení (body = kalibrační konstanta x Impact Factor) Reálně získané institucionální prostředky v dalších letech budou pak záviset na vývoji publikační aktivity daného subjektu. Institucionální financování
12
April 11, 2015 12 nyní: hodnocení "nezávislými" komisemi (jánabráchysmus, lobb., klientismus) kritérium kvality projektu (i tak subjektivní) až na druhém místě Řešení: omezit hodnocení projektů jen na hodnocení schopností navrhovatelů a účastníků projektu, tj. jejich předchozí vědecké publikace (např. 5 let zpátky) obdobný systém jako v předchozím případě institucionálního hodnocení, nicméně zaměřený nikoliv na instituci ale na jednotlivé vědecké pracovníky extrapolace (krátkodobá) schopností vědeckých pracovníků do budoucnosti žádné predikce výkonnosti na desetiletí dopředu limitovat celkovou účast daného vědce ve všech projektech 150% úvazku Pro přijetí/nepřijetí projektu rozhodující publikační bodové hodnocení navrhovatelů a účastníků projektu děleno požadovanou roční částkou pro daný projekt Srovnání s burzou v obráceném gardu: nabídka finančních prostředků např. grantovou agenturou, poptávka v podobě publikačních bodů navrhovatele Navrhovatel nucen snižovat finanční požadavky pod hranici umožňující průchodnost X dostat co nejvíce financí nyní: hodnocení "nezávislými" komisemi (jánabráchysmus, lobb., klientismus) kritérium kvality projektu (i tak subjektivní) až na druhém místě Řešení: omezit hodnocení projektů jen na hodnocení schopností navrhovatelů a účastníků projektu, tj. jejich předchozí vědecké publikace (např. 5 let zpátky) obdobný systém jako v předchozím případě institucionálního hodnocení, nicméně zaměřený nikoliv na instituci ale na jednotlivé vědecké pracovníky extrapolace (krátkodobá) schopností vědeckých pracovníků do budoucnosti žádné predikce výkonnosti na desetiletí dopředu limitovat celkovou účast daného vědce ve všech projektech 150% úvazku Pro přijetí/nepřijetí projektu rozhodující publikační bodové hodnocení navrhovatelů a účastníků projektu děleno požadovanou roční částkou pro daný projekt Srovnání s burzou v obráceném gardu: nabídka finančních prostředků např. grantovou agenturou, poptávka v podobě publikačních bodů navrhovatele Navrhovatel nucen snižovat finanční požadavky pod hranici umožňující průchodnost X dostat co nejvíce financí Financování projektů (účelové)
13
April 11, 2015 13 úměrnost: čím více prostředků žádáno, tím více vědců s tím více publikacemi Parametr ohodnocení nad čarou danou dostupnými prostředky = přidělení prostředků bez zdlouhavého (a subjektivního) hodnocení oponenty a v komisích Kvalitní kontrola správnosti uvedení publikací účastníků projektu nutností Výhody: bez "nezávislých" komisí nesporná úspora času hodnotitelů, úspora financí na hodnocení zkrácení času mezi podáním a počátkem projektu - nyní čekání 8 měsíců; termíny hodnocení projektů 4x ročně Vzniklé publikace musí být v přímé souvislosti se zaměřením projektu, jinak nemohou být jako výsledek projektu uznány (proto nutno psát text projektu). Příliš obecně formulované projekty nesplňují podmínku cíleného výzkumu zveřejnění projektů, požadovaných financí i bodové hodnocení a posléze i odkazy na vzniklé publikace na www stránkách instituce poskytující prostředky Hodnocení úspěšnosti projektu: publikační výstup na dodané finanční prostředky. Použito pro penalizaci/bonifikaci pro případné další projekty úměrnost: čím více prostředků žádáno, tím více vědců s tím více publikacemi Parametr ohodnocení nad čarou danou dostupnými prostředky = přidělení prostředků bez zdlouhavého (a subjektivního) hodnocení oponenty a v komisích Kvalitní kontrola správnosti uvedení publikací účastníků projektu nutností Výhody: bez "nezávislých" komisí nesporná úspora času hodnotitelů, úspora financí na hodnocení zkrácení času mezi podáním a počátkem projektu - nyní čekání 8 měsíců; termíny hodnocení projektů 4x ročně Vzniklé publikace musí být v přímé souvislosti se zaměřením projektu, jinak nemohou být jako výsledek projektu uznány (proto nutno psát text projektu). Příliš obecně formulované projekty nesplňují podmínku cíleného výzkumu zveřejnění projektů, požadovaných financí i bodové hodnocení a posléze i odkazy na vzniklé publikace na www stránkách instituce poskytující prostředky Hodnocení úspěšnosti projektu: publikační výstup na dodané finanční prostředky. Použito pro penalizaci/bonifikaci pro případné další projekty Financování účelové (cont.)
14
April 11, 2015 14 Výsledky veřejného výzkumu nutno publikovat = kriterium hodnocení Parlament (schválení rozpočtu): celková částka Vláda (zřejmě na doporučení RVV): dělení na institucionální a projektové prostředky. Dále dělení účelových prostředků mezi GA a ministerstva (pokud nutno). Nic víc. Institucionální financování: oponovaný publikační výstup kalibrace Účelové prostředky: Pouze předchozí publikační aktivita navrhovatelů Bez komisí Větší frekvence Podpora od: „prostí“ vědci, pokud dobře vysvětleno Nepodpora od: vědečtí manažeři Výsledky veřejného výzkumu nutno publikovat = kriterium hodnocení Parlament (schválení rozpočtu): celková částka Vláda (zřejmě na doporučení RVV): dělení na institucionální a projektové prostředky. Dále dělení účelových prostředků mezi GA a ministerstva (pokud nutno). Nic víc. Institucionální financování: oponovaný publikační výstup kalibrace Účelové prostředky: Pouze předchozí publikační aktivita navrhovatelů Bez komisí Větší frekvence Podpora od: „prostí“ vědci, pokud dobře vysvětleno Nepodpora od: vědečtí manažeři Shrnutí
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.