Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a."— Transkript prezentace:

1 Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Celostátní seminář Celoživotní učení – Kroměříž 2011 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 „Informace jsou zdrojem učení. Ale pokud nejsou organizovány, zpracovávány a nejsou k dispozici správným lidem ve formě umožňující rozhodování, jsou zátěží a ne přínosem.“ William Pollard „Informace jsou zdrojem učení. Ale pokud nejsou organizovány, zpracovávány a nejsou k dispozici správným lidem ve formě umožňující rozhodování, jsou zátěží a ne přínosem.“ William Pollard

3 Účast dospělých na dalším vzdělávání v posledních 4 týdnech (2009) Zdroj: Eurostat: LFS

4 Účast dospělých na dalším vzdělávání v posledních 4 týdnech (2009) Zdroj: ČSÚ, VŠPS – vlastní výpočty

5 Podíl vzdělávajících podniků Zdroj: Eurostat: CVTS

6 Podíl nákladů na školení zaměstnanců na úplných nákladech práce (2008) Zdroj: Eurostat: Labour Cost Survey

7 Silné stránky + Existence kvalitních jednotlivých datových zdrojů i analytických publikací + Relativně dobré pokrytí informací o účasti v dalším vzdělávání + Vytvoření a ověření některých nosných indikátorů v rámci jednotlivých projektů + Existence institucí s výzkumnou i analytickou kapacitou a zkušenostmi + Zapojení ve většině mezinárodních šetření o dalším vzdělávání + Uzákonění matriky studentů na všech vzdělávacích stupních Silné stránky + Existence kvalitních jednotlivých datových zdrojů i analytických publikací + Relativně dobré pokrytí informací o účasti v dalším vzdělávání + Vytvoření a ověření některých nosných indikátorů v rámci jednotlivých projektů + Existence institucí s výzkumnou i analytickou kapacitou a zkušenostmi + Zapojení ve většině mezinárodních šetření o dalším vzdělávání + Uzákonění matriky studentů na všech vzdělávacích stupních

8 Slabé stránky – Roztříštěnost informačních zdrojů z obsahového i institucionálního hlediska – Neexistuje souhrnná platforma publikace dat o dalším vzdělávání – Informace jsou publikovány pouze jako výsledky jednotlivých šetření, neexistuje systém indikátorů – Malé pokrytí některých oblastí (zejména monitoring nabídky, financování dalšího vzdělávání, výsledků DV) – Řada šetření teprve v prvních kolech nebo ad-hoc formou, což omezuje sledování časových řad – Monitoring dalšího vzdělávání nebývá hlavním cílem projektů – často se jedná jen o doplňující, orientační či podkladová šetření, čemuž odpovídá jejich metodologická kvalita a rozsah Slabé stránky – Roztříštěnost informačních zdrojů z obsahového i institucionálního hlediska – Neexistuje souhrnná platforma publikace dat o dalším vzdělávání – Informace jsou publikovány pouze jako výsledky jednotlivých šetření, neexistuje systém indikátorů – Malé pokrytí některých oblastí (zejména monitoring nabídky, financování dalšího vzdělávání, výsledků DV) – Řada šetření teprve v prvních kolech nebo ad-hoc formou, což omezuje sledování časových řad – Monitoring dalšího vzdělávání nebývá hlavním cílem projektů – často se jedná jen o doplňující, orientační či podkladová šetření, čemuž odpovídá jejich metodologická kvalita a rozsah

9 CVTS – podnikové vzdělávání (5 let) AES – další vzdělávání dospělých (5 let) VŠPS – účast dospělých na DV (4x ročně) Ad-hoc šetření

10 Matrika studentů a školská matrika (databáze ÚIV) Sběr dat o akreditovaných a neakreditovaných kurzech DV (ÚIV) Podnikové výkazy (náklady práce, inovace, informační technologie) Databáze nabídky vzdělávacích kurzů (EduCity, EU-Dat, EDUmenu) Informační systém služeb zaměstnanosti (rekvalifikace) ISKA – informační systém pro kvalifikace a autorizace PIAAC – vazba mezi dalším vzděláváním a kompetencemi Živnostenský rejstřík

11 Školy: Legislativa vztahující se k DV (84 %) Mezery v dovednostech (70 %) Zaměření rekvalifikací (70 %) Nabídka formálního vzdělávání (68 %) Nabídka neformálního vzdělávání (62 %) Obsah podnikového vzdělávání (62 %) Školy: Legislativa vztahující se k DV (84 %) Mezery v dovednostech (70 %) Zaměření rekvalifikací (70 %) Nabídka formálního vzdělávání (68 %) Nabídka neformálního vzdělávání (62 %) Obsah podnikového vzdělávání (62 %) Soukromí vzdělavatelé: Nabídka neformálního vzdělání (9 ze 17) Zaměření rekvalifikací (8 ze 17) Výdaje podniků na další vzdělávání (8 ze 17) Účast populace na různých formách DV (7 ze 17) Legislativa vztahující se k DV (7 ze 17) Soukromí vzdělavatelé: Nabídka neformálního vzdělání (9 ze 17) Zaměření rekvalifikací (8 ze 17) Výdaje podniků na další vzdělávání (8 ze 17) Účast populace na různých formách DV (7 ze 17) Legislativa vztahující se k DV (7 ze 17)

12

13 Mezinárodní srovnání Regionální srovnání Vývoj v čase

14 Kontext Vstupy Procesy Výstupy

15 IndikátoryOblastiPilíře 1. Kontext 2. Vstupy 3. Procesy 4. Výstupy Oblast 1.1 Oblast 1.2 Oblast Oblast 4.1 Oblast 4.2 … … Oblast 2.1 Oblast 2.2 … Oblast 3.1 Indikátor … … … … … … … … … … … …

16 Kontext Vzdělanostní úroveň obyvatelstva Mzdová diferenciace podle vzdělání Legislativní a institucionální podpora DV Ekonomická aktivita, zaměstnanost a nezaměstnanost Kompetence dospělé populace a mezery v dovednostech Inovativnost Kontext Vzdělanostní úroveň obyvatelstva Mzdová diferenciace podle vzdělání Legislativní a institucionální podpora DV Ekonomická aktivita, zaměstnanost a nezaměstnanost Kompetence dospělé populace a mezery v dovednostech Inovativnost Vstupy Výdaje jednotlivců na další vzdělávání Výdaje podniků na další vzdělávání Státní subvence dalšího vzdělávání Pedagogičtí pracovníci a lektoři dalšího vzdělávání Poskytovatelé dalšího vzdělávání Kapacity pro uznávání výsledků dalšího vzdělávání Vstupy Výdaje jednotlivců na další vzdělávání Výdaje podniků na další vzdělávání Státní subvence dalšího vzdělávání Pedagogičtí pracovníci a lektoři dalšího vzdělávání Poskytovatelé dalšího vzdělávání Kapacity pro uznávání výsledků dalšího vzdělávání Procesy Nabídka formálního DV Nabídka neformálního DV Vzdělávací politika podniků Kvalita DV Bariéry účasti na DV Procesy Nabídka formálního DV Nabídka neformálního DV Vzdělávací politika podniků Kvalita DV Bariéry účasti na DV Výstupy Účast jednotlivců na formálním vzdělávání Účast jednotlivců na neformálním vzdělávání za 12 měsíců Získané úplné a dílčí kvalifikace Účast na podnikovém vzdělávání Výstupy Účast jednotlivců na formálním vzdělávání Účast jednotlivců na neformálním vzdělávání za 12 měsíců Získané úplné a dílčí kvalifikace Účast na podnikovém vzdělávání

17 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

18 Děkuji vám za pozornost. Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Celostátní seminář Celoživotní učení – Kroměříž 2011 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Stáhnout ppt "Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a."

Podobné prezentace


Reklamy Google