Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

6.Tvorba produktů. Definice výrobku  výrobkem se rozumí hmotná či nehmotná nabídka, která slouží k uspokojení potřeb zákazníků (Kotler, 1997)  Př.jogurt,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "6.Tvorba produktů. Definice výrobku  výrobkem se rozumí hmotná či nehmotná nabídka, která slouží k uspokojení potřeb zákazníků (Kotler, 1997)  Př.jogurt,"— Transkript prezentace:

1 6.Tvorba produktů

2 Definice výrobku  výrobkem se rozumí hmotná či nehmotná nabídka, která slouží k uspokojení potřeb zákazníků (Kotler, 1997)  Př.jogurt, šampon, automobil, nábytek, životní pojištění, masáž, jazykový kurs, náboženství

3 6.1 Elementy výrobku  atributy výrobku - jsou spojeny s jádrem výrobku (základní motiv, proč koupit výrobek), jsou neoddělitelnými vlastnostmi výrobku (rysy výrobku, styl, značka - slovní vyjádření i grafický symbol, barevné varianty, úroveň technických parametrů  užitné hodnoty výrobku - prvky výrobku, které zákazníci vnímají jako ty, které naplňují jejich potřeby instrumentální funkce - motiv, proč je výrobek kupován (automobil - přemístění z místa A do místa B) expresivní funkce - sebevyjadřovací funkce (automobil - prestiž, potvrzení sociálního postavení) impresivní funkce - sebeuklidňující funkce (pojištění)

4 Elementy výrobku  marketingová podpora - doplňkové výrobky (bezplatné dárky), služby (dodací podmínky, platební podmínky, záruka, servis, poradenství) či prvky podpory prodeje (diskonty, kupóny), které nejsou nutnou podmínkou při prodeji výrobku, ale které výrazněji pomáhají prodej zvyšovat, umožňují odlišit nabídku a zvyšují konkurenceschopnost výrobku

5 Elementy výrobku Jádro výrobku ObalZnačka Rysy výrobkuJakost Atributy výrobku Marketingová podpora Servis Poradenství Záruka Dodací podmínky Platební podmínky Dárky

6 6.2 Klasifikace výrobku  výrobky krátkodobé spotřeby výrobky spotřebované jednorázově nebo během omezeného rozsahu použití, jsou nakupovány velmi často, je třeba u nich dosáhnout vysokou dostupnost, jsou prodávány s nízkou marží, komunikace je založena na budování emocionálního vztahu FREKVENCE, INTENZITA FMCG (fast moving consumer goods)  výrobky dlouhodobé spotřeby výrobky, které jsou zamýšleny pro opakované použití,vyžadují personální prodej, servis a garanci, jsou prodávány s vyšší marží PENETRACE podle životnosti (trvanlivosti)

7 6.2 Klasifikace výrobku  výrobky krátkodobé spotřeby běžné výrobky – pravidelně nakupované výrobky impulsní výrobky – předem neplánovaný nákup, například zmrzlina, cukrovinky naléhavé výrobky - výrobky nakupované v případě nutnosti - například léky  výrobky dlouhodobé spotřeby homogenní výrobky - srovnatelné technické parametry, zákazník se rozhoduje na základě cenového srovnání (počítače) heterogenní výrobky - parametry výrobku mohou být natolik rozdílné, že zákazník je ochoten zaplatit i vyšší cenu na základě spotřebitelského nákupního chování

8 Výrobkové programy  rozhodnutí o značce  rozhodnutí o balení výrobku  vývoj nového výrobku  rozhodnutí o výrobkové řadě

9 6.3 Značení výrobku  značka x noname  značka – je název, termín, symbol nebo design nebo vše uvedené pro identifikaci značky výrobku (služby) a její diferenciaci, symbol značky  jméno značka – je část značky, která může být vokalizována  grafická podoba značky – část značky, která může být rozpoznána  trademark – značka, která je pod právní ochranou  copyright – exkluzivní legální právo reprodukovat, publikovat a prodávat uměleckou nebo literární produkci

10 Příklady značek + =

11 6.3.1 Rozhodnutí o značce  Rozhodnutí o značení Měla by být vytvořena značka pro výrobek ? Značka, bez značky  Rozhodnutí o sponzorovi značky Kdo by měl být sponzorem značky ? Značka výrobce, značka prodejce, smíšená značka  Rozhodnutí o image značky (kvalitě výrobku) Jaká image by značce měla být přiřazena ? Prémiová značka, značka jakosti, ekonomická značka

12 From Mercedes to smart VS Premium Brand Low budget and Irreverent

13 Rozhodnutí o značce  Rozhodnutí o pokrytí značky Měly by být značky definovány individuálně nebo kolektivně ? Individuální značka, deštníková značka, jednotlivé deštníkové značky pro výrobkové řady, kombinovaná značka  Rozhodnutí o rozšíření značky Měly by být jiné výrobky označeny stejnou značkou ? Rozšíření značky, nerozšíření značky  Rozhodnutí o více značkách Měly by být dvě nebo více značek použity pro tutéž výrobkovou kategorii ? Jedna značka, více značek

14

15 6.3.2 Rozhodnutí o balení  Balení zahrnuje aktivity návrhu (designu) a zhotovení obalu  Primární obal – bezprostřední obal výrobku  Sekundární obal – je obal, který chrání primární obal, a je vyhozen potom, co je výrobek použit  Přepravní obal – je nezbytný pro skladování a transport

16 6.3.3 Vývoj nového výrobku  Strategický směr  Generování výrobkových nápadů  Tvorba konceptu  Testování konceptu  Třídění  Technická proveditelnost  Testování použití výrobku  Testování trhu  Marketingový plán  Výrobní plán  Finanční hodnocení  Zavádění výrobku na trh

17 Křivka životního cyklu zaváděnírůstzralostpokles Prodej (Sk) čas Vývoj výrobku prodej zisk


Stáhnout ppt "6.Tvorba produktů. Definice výrobku  výrobkem se rozumí hmotná či nehmotná nabídka, která slouží k uspokojení potřeb zákazníků (Kotler, 1997)  Př.jogurt,"

Podobné prezentace


Reklamy Google