Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mazaná místa na motorovém vozidle Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mazaná místa na motorovém vozidle Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing."— Transkript prezentace:

1 Mazaná místa na motorovém vozidle Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika 1 DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /1 AutorIng. Vladimír Cupák Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/3-ST-1/13 Název DUMMazaná místa na motorovém vozidle Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP23-68-H/01 Obor vzděláváníAutomechanik Vyučovací předmětOpravárenství a diagnostika pro automechaniky Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: význam mazání, motorový olej, převodový olej, plastické mazivo, výměna oleje. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaOlej, blok motoru, stejnoběžné klouby, rozvodovka, viskozita Datum

3 Mazaná místa na motorovém vozidle Význam mazání Motorový olej Výměna oleje Chlazení oleje Nedostatek oleje Převodový olej Plastické maziv Výrobci motorových olejů ve světě Rozdělení motorových olejů podle technologie výroby Složení Viskozita Náplň výuky

4 Význam mazání Maziva plní důležitou roli v hnací soustavě. Protože se výrazně liší podmínky v jejich jednotlivých částech, používají se specializované typy maziv.

5 Motorový olej Ve skříni čtyřdobého spalovacího motoru je napuštěn motorový olej. Jeho úlohou je mazat kluzné plochy motoru, odvádět z nich teplo a z ploch válců smývat popel ze spáleného paliva. Je to olej relativně řídký aby se snadno roztíral po stěnách válců a dobře procházel olejovým filtrem. To jsou velmi náročné požadavky. Proto se dnes již téměř nepoužívají oleje pouze ropného složení, ale přidávají se různá syntetická aditiva pro vylepšení vlastností oleje. Olej který obsahuje významné množství syntetických složek se nazývá polosyntetický a používá se běžně. Kromě toho se vyrábí i plně syntetické motorové oleje, které naleznou uplatnění u vysoce zatížených užitkových vozidel.

6 Výměna oleje Motorový olej má dvojí výkonnostní ohodnocení a to pro vznětové a zážehové motory. Olej je tak přednostně určen pro ten druh motoru, pro který má vyšší hodnocení. Motorový olej se vyměňuje zhruba po 15 – 30 tis. km nebo po několika málo letech provozu. S olejem se vyměňuje i normalizovaný plnoprůtokový filtr. Objem olejové náplně motoru běžného osobního automobilu činí necelé čtyři litry, takže obchodní čtyřlitrové balení postačí pro výměnu a případné doplňování oleje.

7 Chlazení oleje Běžné automobily se pohybují vyššími rychlostmi a tak se olej stačí ochlazovat od stěny olejové vany z vnějšku ochlazované proudícím vzduchem. Je-li ale vozidlo určeno pro nízké rychlosti (terén), nebo je od motoru očekáván extrémní výkon (soutěže) ale i v případě provozu v horkých částech světa se motor vybavuje zvláštním chladičem oleje.

8 Nedostatek oleje Nedostatečné množství oleje v oběhu může mít pro motor nepříznivé následky, úplná absence tlaku oleje však způsobí zadření motoru po ujetí několika desítek metrů. Příčiny nedostatku oleje bývají v poruše čerpadlo, v prasklinách systému, v němž je olej veden, nabourané (prasklé) olejové vaně, nebo v řidičově předpokladu, že mechanik olej vyměnil, ale ten jej pouze vypustil... Kromě ucpaných mazacích kanálů se každá porucha tlakového mazání projeví poklesem tlaku oleje a proto signál od baroskopu je vyveden na palubní desku jako velmi důležitá kontrolka.

9 Převodový olej V převodové skříni panují jiné poměry, než v motoru. Nevyskytují se tu velmi vysoké teploty a olej není znečisťován spalinami. Na odstranění kovového otěru postačuje magnet připevněný uvnitř převodové skříně, filtrace se nepoužívá. Převodový olej musí ale čelit vysokým tlakům a proto je relativně hustý. V nových konstrukcích převodovek se používají uzavřená ložiska s trvalou náplní plastického maziva a olejovou náplní se mažou jen ozubená kola. Tím jsou ložiska lépe chráněna před vysokými tlaky a případnými kovovými třískami. Ve srovnání s motorovým olejem vydrží převodový olej mnohem déle.

10 Rozvodovky se plní stejným převodovým olejem jako převodovky. Jsou-li v nich ale použita hypoidní soukolí, používají se ještě náročnější speciální oleje.

11 Plastické mazivo Stejnoběžné klouby mají náplně speciálního plastického maziva s molykou (sirník molybdeničitý MoS 2 ). Mazivo s molykou má téměř černou barvu. Mělo by ve zvýšené míře pomáhat kloubu snášet i krátkodobě nepříznivé stavy pro mazání. Obr. 1: Plastické mazivo

12 Výrobci motorových olejů ve světě V Česku je významným výrobcem kvalitních motorových olejů PARAMO závod Kolín (dříve KORAMO) se svou značkou MOGUL. Z významných zahraničních značek jsou to např. Agip, BP Aral, Castrol, Elf, Esso, Exxon (USA), Pennzoil, Shell, Valvoline. Výrobci motorových olejů produkují i převodové oleje a plastická maziva.

13 Rozdělení motorových olejů podle technologie výroby minerální oleje rozpouštědlové rafináty polysyntetické oleje syntetické oleje polyalfaolefiny (PAO) esterové oleje

14 Složení základní oleje výkonnostní směs přísad (aditiva) – protiotěrová, protikorozní, antioxydanty, snižovače bodu tuhnutí, protipěnivostní, zlepšovače viskozity, vysokotlaké přísady

15 Viskozita dynamická kinematická Obr. 2: Tabulka viskozity

16 Kontrolní otázky: 1.Proč se musí mazat? 2.Proč se nepoužívá jen jeden typ oleje? 3.Čím se zaviní zadření motoru?

17 Seznam použité literatury: [1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika III, Informatorium, Praha, ISBN: [2] JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3 – Motory, Avid, Brno, ISBN:

18 Seznam obrázků: Obr. 1: DBO, [vid ], dostupné z: maziva%2F&ei Obr. 2: Autoweb, [vid ], dostupné z: vybrat-a-neprebrat-motorovy-olej

19 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Mazaná místa na motorovém vozidle Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing."

Podobné prezentace


Reklamy Google