Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní koncepce vozidel

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní koncepce vozidel"— Transkript prezentace:

1 Základní koncepce vozidel
Střední odborná škola Otrokovice Základní koncepce vozidel Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /3 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/2 Název DUM Základní koncepce vozidel Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s jednotlivými koncepcemi vozidel Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Klasická koncepce, přední pohon, zadní pohon, pohon všech kol Datum

3 Základní koncepce vozidel
Osnova: 1. Charakteristika koncepce a jejich druhy 2. Klasická koncepce 3. Přední pohon 4. Zadní pohon 5. Pohon všech kol

4 Základní koncepce osobních automobilů
Základní koncepcí automobilů se rozumí umístění hnacího ústrojí (motoru, spojky, převodovky a rozvodovky) vzhledem k nápravám automobilu. Existují tři základní koncepce automobilů a moderní koncepce s pohonem všech kol tzv. 4x4: klasická přední pohon zadní pohon pohon všech kol

5 Obr. 1: Klasická koncepce
Motor s převodovkou je umístěn vpředu podélně, hnací síla se přenáší spojovacím kloubovým hřídelem na zadní nápravu (obr. 1). Obr. 1: Klasická koncepce

6 Obr. 2: Uspořádání koncepce transaxle
Určitou variantou této koncepce je transaxle (obr. 2). Převodovka může být umístěna před zadní nápravou (Alfa Romeo, Lancia) nebo za ní (Porsche). Výhody - Poměrně velký a dobře přístupný zavazadlový prostor. - Možnost vytvoření různých verzí karoserie (sedan, kombi, pick-up atd.). Nevýhody - Nutnost použít spojovacího kloubového hřídele, který je zdrojem vibrací a zmenšuje prostor pro posádku. - Za určitých podmínek nedostatečné zatížení zadní hnací nápravy. Obr. 2: Uspořádání koncepce transaxle

7 Přední pohon Motor s převodovkou a rozvodovkou je umístěn u přední hnací nápravy. Motor je uložen napříč (Škoda Octavia) nebo podélně (Audi) před přední hnací nápravou (obr. 3). Obr. 3. Přední pohon

8 V současné době je to nejrozšířenější koncepce u osobních automobilů
V současné době je to nejrozšířenější koncepce u osobních automobilů. Výhody - Velký a dobře přístupný zavazadlový prostor. - Možnost vytvoření různých verzí karoserie. - Odpadá spojovací kloubový hřídel. Nevýhody - Odlehčení přední nápravy při jízdě do svahu a akceleraci. - Nutnost použití stejnoběžných (homokinetických) kloubů pro hnací hřídele kol.

9 Obr. 4: Pohon zadní nápravy
Zadní pohon Motor s převodovkou a rozvodovkou je umístěn u zadní hnací nápravy (Škoda 120, Tatra 613) (obr. 4). Obr. 4: Pohon zadní nápravy

10 Motor může být uložen podélně nebo příčně
Motor může být uložen podélně nebo příčně. Pokud je motor umístěn před zadní hnací nápravou, označuje se jako provedení s motorem uprostřed. Výhody - Zadní hnací náprava je dostatečně zatížena (zejména při jízdě do svahu a akceleraci). - Jednoduchá konstrukce přední nápravy. Nevýhody - Přetáčivost při rychlém projíždění zatáčkou u automobilů s motorem za zadní nápravou. - Nedostatečně velký zavazadlový prostor. - Obtížnější chlazení motoru a vytápění automobilu.

11 Obr. 5: Uspořádání pohonu 4x4
Pohon všech kol Má spalovací motor s převodovkou umístěn zpravidla vpředu (obr. 5). Hnací síla se přenáší na přední i zadní nápravu (Audi Quattro, Subaru). Tato konstrukce se používala pouze u nákladních, popř. terénních automobilů. Zlepšení jízdních vlastností přimělo konstruktéry využít tuto koncepci i v konstrukci osobních automobilů. Pohon jedné nápravy byl původně vypínatelný, v současnosti je s použitím mezinápravového diferenciálu trvalý. Výhody - výrazné zlepšení trakčních schopností vozu Nevýhody - tyto automobily jsou konstrukčně náročné - drahé opravy Obr. 5: Uspořádání pohonu 4x4

12 Kontrolní otázky 1. Vysvětli co se rozumí základní koncepcí automobilů? 2. Popiš klasickou koncepci a co je variantou této koncepce? 3. Porovnej výhody a nevýhody u předního a zadního pohonu kol.

13 Seznam obrázků Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Klasická koncepce , nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, str. 11, ISBN Obr. 2: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily, Uspořádání pohonu transaxle Nakladatelství Informatorium 3.vydání Praha 1997, str. 26, ISBN Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Pohon přední nápravy, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, str. 11, ISBN Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Pohon zadní nápravy, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, str. 11, ISBN Obr. 5: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily, Uspořádání pohonu 4x4, nakladatelství Informatorium 3.vydání Praha 1997, str. 26, ISBN

14 Seznam použité literatury
[1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky. Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, ISBN [2] PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Nakladatelství Informatorium, 3. vydání, Praha 1997, ISBN


Stáhnout ppt "Základní koncepce vozidel"

Podobné prezentace


Reklamy Google