Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického."— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /3 AutorIng. Eduard Karola Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/20 Název DUMKola, disky, pneumatiky Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP23-55-H/02 Obor vzděláváníAutoklempíř Vyučovací předmětSilniční a kolejová vozidla Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s jednotlivými kategoriemi kol, disků a pneumatik a s jejich použitím Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaKonstrukce kola, disky, ráfky, pneumatiky bezdušové Datum

3 Osnova: 1. Účel 2. Konstrukce kola 3. Ráfky 4. Pneumatiky

4 Účel kola Nést hmotnost vozidla. Přenášet síly mezi vozovkou a vozidlem. Doplňovat pružící systém vozidla.

5 Konstrukce kola Kolo se skládá z hlavy, pomocí které je upevněno na nápravě a ráfku, na kterém je uložena pneumatika. Obě části jsou spolu spojeny diskem, hvězdicí nebo dráty a podle toho se kola dělí na disková, hvězdicová a drátová. Obr. 1: Rozdělení kol

6 Kola disková: Jsou to kola používaná u osobních i nákladních automobilů. Disky jsou lisovány z ocelového plechu a jsou s ráfkem spojeny nýtováním nebo svařováním. Disk bývá opatřen otvory různého tvaru, které jednak snižují hmotnost kola a přispívají k lepšímu chlazení, zejména brzd. Obr. 2: Disková kola Obr. 3: Diskové kolo z lehké slitiny

7 Kola hvězdicová: Konstrukce kola je podobná jako u kol diskových, disk je nahrazen hvězdicí, obvykle šestiramennou. Pro osobní automobily jsou hvězdice lisovány z poměrně tenkého ocelového plechu a jsou proto lehké. Pro nákladní automobily se hvězdice odlévají s hlavou vcelku a jsou většinou opatřeny děleným ráfkem. Obr. 4: Hvězdicové kolo s ráfkem Trilex

8 Kola drátová: Tato kola se dnes používají spíše výjimečně (motocykly). Jejich výhodou je větší pevnost a menší hmotnost než u předchozích typů, jsou však složitá a drahá, náročná na údržbu a mají větší aerodynamický odpor.

9 Ráfky Ráfky slouží k uložení pláště pneumatiky. Mohou být prohloubené nebo ploché, jednodílné nebo vícedílné. Velikost ráfku určují rozměry a – jmenovitá šířka a D – jmenovitý průměr. Ráfky jednodílné: Prohloubené ráfky slouží jen pro osobní automobily. Ráfky jsou s diskem nebo hvězdicí spojeny nerozebíratelně nýtováním nebo svařováním nebo jsou s příslušnými částmi odlity nebo vykovány v celku. Ráfek může být symetrický nebo nesymetrický. Obr. 5: Prohloubený ráfek symetrický Obr. 6: Prohloubený ráfek nesymetrický

10 Vícedílné ráfky (ploché): Pro usnadnění montáže a demontáže pneumatiky se pro užitková vozidla používají ploché ráfky dvoudílné, třídílné a čtyřdílné. Nejobvyklejší jsou ráfky třídílné. Obr. 7: Třídílný ráfek

11 Pneumatiky Mají významný vliv na bezpečnost jízdy, pohodlí cestujících a hospodárnost provozu vozidla. Jako pneumatika je označován celek složený z ráfku, pláště, duše, ventilku a ochranné vložky. Vzduch se vhání do pneumatiky ventilem spojeným s duší. Ventilek může být přímý nebo zahnutý a ústí na vnitřním obvodu kola. U bezdušových pneumatik duše a ochranná vložka odpadají, ventilek je umístěn přímo v ráfku. Obr. 8: Konstrukce pláště pneumatiky

12 Bezdušové pneumatiky: U těchto pneumatik je duše nahrazena vrstvou vzduchotěsné pryže, která je navulkanizována na vnitřní straně pláště a okolo patek. Dostatečného utěsnění se dosahuje natažením patky pláště mající menší průměr než je tomu u obdobné pneumatiky s duší na ráfek, případně mohou být na těsnící ploše patky obvodové žlábky, které vytvářejí labyrintové těsnění. Obr. 9: Bezdušová pneumatika

13 Obr. 10: Umístění značek na pneumatice Podle konstrukce rozeznáváme pláště: -radiální, které mají vlákna kostry vzhledem k rovině souměrnosti pláště uloženy kolmo -diagonální, vlákna jsou uložena šikmo. Podle materiálu kostry a nárazníku rozeznáváme pláště: -textilní -kombinované, kostra je textilní a nárazník je z ocelových kordů -celoocelové, tzv. all steel Značení radiálních plášťů je uvedeno na jejich boku a skládá se ze základních a doplňujících údajů. Příklad označení pláště : 175/70 R 13 80T -175jmenovitá šířka pláště v mm -70profilové číslo -13průměr ráfku v palcích -80load index (nosnost) = 450 kg -Tspeed symbol (rychlost) = 190 km/hod

14 Kontrolní otázky 1. Popiš disková kola. 2. Popiš ráfky jednodílné. 3. Uveď a vysvětli příklad označení pneumatiky.

15 Seznam obrázků: Obr. 1: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Kola,Nakladatelství Informatorium 3.vydání Praha 1997,str. 71, ISBN Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Disková kola, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 71, ISBN Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Diskové kolo z lehké slitiny, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 71, ISBN Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Hvězdicové kolo s ráfkem Trilex, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 71, ISBN Obr. 5: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Prohloubený ráfek symetrický, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 72, ISBN Obr. 6: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Prohloubený ráfek nesymetrický, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 72, ISBN Obr. 7: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Třídílný ráfek, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 72, ISBN Obr. 8: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Konstrukce pneumatiky, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 76, ISBN Obr. 9: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Bezdušová pneumatika, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 77, ISBN Obr. 10: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Umístění značek na pneumatice, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 80, ISBN

16 Seznam použité literatury: [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, nakladatelství Avid, 6. vydání, Brno, 2010, ISBN [2] PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Nakladatelství Informatorium 3. vydání, Praha, 1997, ISBN


Stáhnout ppt "Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického."

Podobné prezentace


Reklamy Google