Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

4.Analýza trhu. 4.1 Definice základních pojmů  relevantní trh  primární poptávka  selektivní poptávka  tržní segment  cílový trh.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "4.Analýza trhu. 4.1 Definice základních pojmů  relevantní trh  primární poptávka  selektivní poptávka  tržní segment  cílový trh."— Transkript prezentace:

1 4.Analýza trhu

2 4.1 Definice základních pojmů  relevantní trh  primární poptávka  selektivní poptávka  tržní segment  cílový trh

3 4.1.1 Relevantní trh  trh, na kterém jsou nabízeny výrobky nebo služby, které management dané firmy považuje za strategicky důležité (sféra obchodního zájmu) Trh potravin Trh čaje Trh bylinného čaje

4 4.1.2 Primární poptávka  poptávka po výrobkové formě nebo výrobkové třídě

5 4.1.3 Selektivní poptávka  poptávka po konkrétní značce nebo dodavateli v rámci relevantního trhu

6 4.1.4 Tržní segment  skupina zákazníků s podobnými potřebami domácnosti závodní jídelny HORECA

7 4.1.5 Cílový trh  segment, část trhu nebo trh, na který se dodavatel rozhodne vstoupit Domácnosti HORECA

8 4.2 Proces analýzy trhu  Definice relevantního trhu  Analýza primární poptávky na relevantním trhu  Analýza selektivní poptávky v rámci relevantního trhu  Definice tržních segmentů  Identifikace potenciálních cílových trhů

9 4.2.1 Definice relevantního trhu  Popis výrobkové struktury trhu podobnost charakteristik nebo funkcí podobnost uživatelských příležitostí  Definování tržních hranic definování širokých hranic relevantního trhu definování úzkých hranic relevantního trhu

10 Popis výrobkové struktury trhu  podobnost charakteristik nebo funkcí manažeři klasifikují výrobky jako velice podobné, pokud sdílejí tytéž fyzikální nebo chemické charakteristiky nebo pokud fungují stejným principem  podobnost uživatelských příležitostí manažeři klasifikují výrobky na základě úsudků zákazníků týkajících se podobnosti různých výrobkových alternativ

11 Definování širokých hranic trhu je vhodné tehdy, když :  očekává se pravidelná technologická změna  očekává se změna typu nebo frekvence uživatelské situace  postavení společnosti je určováno konkurencí alternativních výrobkových forem nebo tříd

12 Definování úzkých hranic trhu je vhodné tehdy, když :  postavení společnosti je určováno konkurencí značek nebo vnitřní konkurencí  výrobkové formy nebo třídy jsou používány pro unikátní soubor uživatelských situací  nejsou očekávány změny v prostředí

13 4.2.2 Analýza primární poptávky  Profil zákazníka segmentační charakteristika zákazníka struktura rozhodovací jednotky životnost zákazníků (rychlost změny struktury zákazníků)  Potřeba nákupu příbuzné doplňkové výrobky a služby uživatelské problémy kompatibilita hodnoty nebo zkušeností vnímané riziko  Omezující podmínky nákupu nákladové faktory rozměrové faktory dostupnost výrobku

14 Vnímané riziko  ekonomické pokud jsou investiční náklady (vysoce výkonné vysavače) či provozní náklady (internetová přípojka) spojené s užíváním výrobku vysoké  výkonové pokud existuje pochybnost o technických parametrech výrobku (dostupnost signálu MT)  fyzické pokud existuje ohrožení zdraví (masáž) nebo vzhledu zákazníka (plastická operace)  společenské pokud nákup nebo používání výrobku může ovlivňovat postoje referenčních skupin k zákazníkovi  psychologické pokud nákup nebo používání výrobku může ovlivňovat vlastní image nebo zákazníka sebeúctu zákazníka

15 Diagnostické otázky pro primární poptávku  Podle jakého segmentačního kritéria lze klasifikovat zákazníky ?  Kdo se účastní nákupního procesu ?  Máte nějaké problémy s užíváním výrobku ?  Jste si vědomi rizika spojeného s nákupem výrobkové formy ?

16 4.2.3 Analýza selektivní poptávky  Identifikace typů rozhodovacích procesů Extenzívní řešení problému Omezené řešení problému Rutinní nákupní chování  Identifikace klíčových atributů významnost jedinečnost

17 Typy rozhodovacích procesů SLOŽITÉ JEDNODUCHÉ SPOTŘEBNÍ TRH BUSINESS TRH Extenzívní řešení problému Omezené řešení problému Rutinní reakce Nový nákup Modifikovaný nákup Přímý nákup

18 Identifikace klíčových atributů Vnímané rozdíly mezi alternativami (jedinečnost) Vnímaná významnost atributu Potencionální klíčový atribut Klíčový atribut nízkévysoké nízká vysoká Neurčující atribut Neurčující atribut

19 Diagnostické otázky pro selektivní poptávku  Jak extenzívní je vyhledávání informací ?  Využívají zákazníci personální nebo nepersonální zdroje informací ?  Jaké užitné hodnoty očekávají zákazníci od výrobku ?  Jaká je relativní významnost různých užitných hodnot výrobku ?

20 4.2.4 Definice tržních segmentů  účel segmentace (proč) design výrobku komunikace (reklama) distribuce cena  báze segmentace (jak) demografie, geografie, psychografie, behaviourismus (chování zákazníka)  profil segmentu (kdo)

21 Kritéria demografické Věk6-, 6-11, 12-17, 18-24, 25-34, 35-44, , , 65+ PohlavíŽena, muž Vzdělánízákladní, vyučen, SŠ, VŠ Velikost domácnosti 1-2, 3-4,5+ Měsíční příjem Sk, 6000 – Sk, – Sk, – Sk, Sk

22 Kritéria geografické regionzápadní Slovensko, střední Slovensko, východní Slovensko, struktura podle krajů urbanizaceMěsto, vesnice, struktura podle počtu obyvatel : 5000 – 9999, – , – , – , – ,

23 Kritéria psychografické osobnostSangvinik, cholerik, introvert, melancholik životní stylZpůsob trávení volného času  Zákazníci jsou rozděleni do rozdílných skupin na základě společenské třídy, životního stylu, nebo osobnostních charakteristik

24 Kritéria chování zákazníka Stupeň užitínízký, střední, vysoký Status uživateleNeuživatel, bývalý uživatel, potencionální uživatel, první uživatel, pravidelný uživatel PřipravenostNevědomý, vědomý, informovaný, zainteresovaný, zamýšlející nákup PotřebyHospodárnost, servis, bezpečnost VěrnostŽádná, střední, silná, absolutní

25 Účel a báze segmentace spotřebních trhů ÚČEL  Design výrobku  Reklamní sdělení  Reklamní média  Balení  Distribuce  Cena BÁZE  Hledávané užitné hodnoty  Uživatelské příležitosti  Hledané užitné hodnoty  Uživatelské příležitosti  Charakteristika zákazníka  Charakteristika klíčového zákazníka  Objem (velikost) nákupu  Uživatelské příležitosti  Rysy nákupního chování  Významnost nákupu  Cenová citlivost  Objem (velikost) nákupu

26 Účel a báze segmentace business trhů ÚČEL  Rozmístění prodejních sil  Návrh výrobku a komunikačních sdělení  Objekty komunikačního programu BÁZE  Objem  Rozmístění  Použití výrobku (typ odvětví)  Použití výrobku (způsob aplikace)  Hledané užitné hodnoty  Členové rozhodovací jednotky

27 4.2.5 Identifikace potenciálních cílových trhů  profil cílového trhu kvalitativní analýza segmentační profil trhu, hledané užitné hodnoty, preference komunikačních zdrojů  potenciál cílového trhu kvantitativní analýza součet současných a potenciálních zákazníků a jejich výdajů na trhu  potenciál prodeje na cílovém trhu kvantitativní analýza odhadovaná velikost trhu a tržního podílu


Stáhnout ppt "4.Analýza trhu. 4.1 Definice základních pojmů  relevantní trh  primární poptávka  selektivní poptávka  tržní segment  cílový trh."

Podobné prezentace


Reklamy Google