Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_MH.1.17 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:EK1

2 Složky záření Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Meteorologie a hydrologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:albedo, odraz, rozptyl, pohlcení Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu meteorologie. Poskytuje informace o chování slunečního záření při dopadu na zemský povrch a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

3 Sluneční spektrum – opakování označte zkratkou, zda se jedná o záření ultrafialové (UV), světelné (SV) nebo infračervené (IČ) 1.Vnímáme jako teplo 2.Umožňuje fotosyntézu 3.Umožňuje vnímání barev 4.Brzdí růst rostlin 5.Umožňuje orientaci v prostoru 6.Umožňuje tvorbu vitamínu D 7.Způsobuje ohřívání předmětů a vzduchu 8.Rozkládá se na barevné spektrum 9.Způsobuje rakovinu kůže 10.Ovlivňuje denní rytmus organismů 1.IČ 2.SV 3.SV 4.UV 5.SV 6.UV 7.IČ 8.SV 9.UV 10.SV

4 Průchod atmosférou Při průchodu atmosférou dochází ke snížení intenzity slunečního záření působením – pevných částic v atmosféře (prach) – vodních kapek a ledových krystalů (oblaky) – molekul plynů (ozón, CO 2, …) Dochází k Pohlcování Odrazu a rozptylu (difúzní záření, neostrá hranice světla a stínu)

5 Dopad záření na zemský povrch Sluneční záření dopadá na zemský povrch (půdu) – Odraz – Pohlcení Pohlcené záření Odražené záření Dopadající záření

6 Albedo Poměr odraženého k celkovému množství dopadajícího záření. Zlomek se obvykle vyjadřuje procentuálně od 0 do 100. Závisí také na – úhlu dopadu záření – kvalitě povrchu Co platí? Rozhodněte. Čím kolměji záření dopadá tím větší / menší část se odrazí Čím světlejší a lesklejší povrch, tím větší / menší část se odrazí Např.: Albedo čerstvého sněhu je vysoké: až 90 %, průměrné albedo Země je 37–39 %.

7 Albedo Typickým příkladem albedo efektu je zpětná vazba teploty sněhu: – Zasněžená krajina má vysoké albedo (proto se vzduch neohřívá a sníh nijak výrazně netaje ani při slunečném počasí) – Pokud se v oblasti oteplí (např. teplým prouděním) sníh taje, vznikají plochy bez sněhu, albedo se sníží, je absorbováno více slunečního záření, což přispívá k dalšímu oteplování.

8 Albedo Záření všech vlnových délek, které se neodrazí, je pohlceno povrchem a mění se na dlouhovlnné záření (teplo). Teplo je povrchem zpětně vyzařováno, ohřívá přízemní vrstvu vzduchu.

9 Albedo – samostatná práce Vysvětlete, proč … 1)…. se přízemní vrstva vzduchu vlní horkem nad silnicí a nikoliv nad okolními zatravněnými plochami? 2) …. při tání sněhu mizí sněhová pokrývka nejrychleji okolo kmenů stromů, plotů, zdí, ….? 3)…. máme při slunečném počasí v tmavém oblečení větší pocit tepla než ve světlém oděvu? Svoje vysvětlení srovnejte s názory spolužáků ve třídě

10 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google