Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výživa dětí v prevenci a léčbě nadváhy a obezity České Budějovice, 29.9.2008 Květa Krajíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výživa dětí v prevenci a léčbě nadváhy a obezity České Budějovice, 29.9.2008 Květa Krajíčková."— Transkript prezentace:

1 Výživa dětí v prevenci a léčbě nadváhy a obezity České Budějovice, Květa Krajíčková

2 Dětská obezita v číslech Výskyt nadváhy a obezity v dětské populaci o6-12 let – 20 % o10 % nadváha o10 % obézních o13-17 let – 11 % o6 % nadváha o5 % obézních oNa druhé straně 7 % v pásmu podváhy Zdroj dat: Stem Mark – Životní styl a obezita v ČR, 2005

3 Hodnocení hmotnosti Percentilové grafy o Pro hodnocení hmotnosti, výšky, BMI aj. o Rozdílné pro chlapce a dívky o Závisí na věku Mezní hodnoty BMI < 3. perc. = malnutrice perc. = podváha perc. = normální hmotnost perc. = nadváha > 97. perc.= obezita

4 Hodnocení hmotnosti Další možnosti hodnocení oVýpočtem ooptimální hmotnost = výška (cm) – 100 u chlapců (110 u dívek) oZáštipcová metoda (kaliperem) oměření tloušťky kožní řasy na paži a trupu oBioimpedance ou dětí nepřesná kvůli jinému složení těla dětí opřístrojem do rukou, váhou tělesné hmotnosti obody-stat (přesné složení těla)

5 Příčiny vyšší hmotnosti Nesprávný životní styl o Nevhodně sestavený jídelníček o energeticky bohaté potraviny o jednoduché sacharidy o smažené pokrmy o nedostatek ovoce, zeleniny, kvalitních bílkovin a tuků o Nepravidelnost o vynechávání snídaní a svačin, často i obědů o největší příjem jídla odpoledne a večer o tělo si tvoří zásoby „na horší časy“ o objem jednorázově přijaté stravy může být daleko větší než při rovnoměrném rozložení do celého dne o Nedostatečná pohybová aktivita

6 Příčiny vyšší hmotnosti Hormony leptin a ghrelin o Zodpovědné za regulaci příjmu potravy o Problém při poruše receptorů Onemocnění o Onemocnění štítné žlázy o Léčba kortikoidy nebo psychofarmaky o Syndromy (Prader-Williho, Aaskorgův…)

7 Riziková období pro vznik obezity u dětí Novorozenecký věk o Významné období pro tvorbu tukových buněk => později již nepřibývají, pouze se zvětšují!!! o Předčasné nebo nadměrné podávání náhradní mléčné výživy o Nevhodná reakce matky na každé zaplakání miminka o podání láhve nebo prsu o dítě se učí každý neúspěch řešit jídlem Začátek školní docházky o Změna denního režimu, děti ve škole více sedí o Nárok na přípravu domácích úkolů, zájmové kroužky => méně času a chuti k jídlu => nepravidelnost o Větší vliv spolužáků a kamarádů Puberta o Období dalšího růstu tukové tkáně, zejména u dívek o Po ukončení tělesného růstu již tělo nepotřebuje tolik energie

8 Pravidelnost 5-6 jídel denně o Rozmezí cca 3 hodiny o Rovnoměrné rozložení příjmu energie o průběžné zpracovávání o není potřeba energii ukládat do zásoby o Předchází přejídání ve večerních hodinách

9 Pravidelnost Snídaně o % z celkového denního příjmu energie o Kromě dostatku energie doplnit také množství tekutin Přesnídávka o 15 % z celkového denního příjmu energie o Součástí i dostatek tekutin o Správná svačina přispívá také ke školním výsledkům 58 % Podle průzkumu Tajemství školních svačin z roku % školáků před odchodem do školy nejí!

10 Pravidelnost Oběd o % z celkové denní energie (za 1. polovinu dne cca 60 %) o Vhodná nabídka ve školních jídelnách o Při stravování ve škole nemají rodiče vždy kontrolu nad tím, co dítě sní o aktivně se dotazovat, při oprávněné nespokojenosti apelovat na školní zařízení o Ovlivňovat složení oběda o víkendech a o prázdninách o Nedílnou součást by měla tvořit také zelenina nebo ovoce a vhodný nápoj

11 Pravidelnost Svačina o pouze cca 10 % z celkového denního příjmu energie o Přednostně potraviny s nižší energetickou hodnotou a nižším GI o Pokud dítě sportuje, může být svačina bohatší Večeře o % z celkové denní energie o Dostatečně objemná, ale méně energeticky vydatná o Nemusí být teplé jídlo II. večeře o Poslední jídlo cca 3 hodiny před spaním o Vhodná pro sportující děti nebo děti s nízkou hmotností

12 Základní živiny Energetická hodnota potravin o 1 kcal = 4,1868 kJ o Z bílkovin, sacharidů, tuků o Pro fyzickou práci o Bazální metabolizmus, u dětí navíc také pro růst a vývoj Pokud není příjem energie vyvážen výdejem, dochází ke zvyšování tělesné hmotnosti – nadváze a obezitě.

13 Základní živiny Biologická hodnota potravin o Dána kvalitou a využitelností živin (bílkovin, sacharidů, tuků, vitaminů, minerálních látek) o Vysoká = plnohodnotné bílkoviny, hodně vitaminů, minerálních látek apod. o Nízká = sladkosti, cukr, bílé pečivo o Lze snížit nesprávným skladováním, nevhodnou tepelnou úpravou o Lze zvýšit u masa, luštěnin a brambor správnou tepelnou úpravou Doporučený poměr živin

14 Bílkoviny Základní stavební látka 1 g = 17 kJ, % denního příjmu energie o Jako zdroj energie jsou využívány zřídka Složeny z aminokyselin o 20 základních o 10 esenciálních pro děti (8 pro dospělé) Plnohodnotná bílkovina o Obsahuje všechny esenciální AK ve vhodném poměru o Bílkovina masa, mléka, vajec a výrobků z nich, sója (!antinutriční látky!) Neplnohodnotná bílkovina o Rostlinné bílkoviny (luštěniny, obiloviny, brambory) Pro správný růst a vývoj je třeba dodat min. 40 % bílkovin z živočišných zdrojů. Optimální je %.

15 Sacharidy Nejrychleji využitelný zdroj energie 1 g = 17 kJ, 55 % denního příjmu energie Složeny z různého počtu molekul o Monosacharidy x disacharidy x polysacharidy Vláknina: patří mezi polysacharidy o Hrubá (nerozpustná) vláknina o Mechanicky čistí střeva, zlepšuje střevní peristaltiku o Jemná (rozpustná) vláknina o Chemicky čistí střeva, tím posiluje imunitu, živná půda pro střevní bakterie Doporučené denní množství vlákniny pro dospělé: g Doporučený denní příjem vlákniny pro děti: věk + 5 g

16 Sacharidy Glykemický index potravin (GI) o Schopnost sacharidové potraviny zvyšovat glykémii o Čím vyšší GI, tím rychleji se zvýší a následně sníží o Energie z potraviny s vyšším GI rychleji mizí a je třeba se dříve najíst Glykemický index (GI) o Vhodnější jsou potraviny s nižším GI oméně zvyšují hladinu glukózy ozasycení déle vydrží

17 Tuky Nezbytné pro o Udržení tělesné teploty těla o Mechanická ochrana orgánů o Tvorba hormonů o Vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích… 1 g = kJ, % denního příjmu energie Doporučený poměr tuků o 2/3 z rostlinných zdrojů (zejména rostlinné oleje a tuky) o 1/3 z živočišných zdrojů (včetně masa, mléka, mléčných výrobků a vajec)

18 Tuky Nasycené mastné kyseliny o Nemají dvojnou vazbu v řetězci o Převažují v živočišných tucích o Zvyšují hladinu cholesterolu a tím riziko KVO Nenasycené mastné kyseliny o Mají jednu dvojnou vazbu Vícenenasycené mastné kyseliny o Více násobných vazeb v řetězci o Převažují v rostlinných tucích o Snižují hladinu cholesterol, tvorbu krevních sraženin Esenciální nenasycené mastné kyseliny o V rostlinných tucích a olejích, rybím tuku, ořeších o Přispívají ke zdraví srdce a cév, snižují tvorbu krevních sraženin, u dětí podporují růst a jsou důležité pro mozek

19 Tuky Trans mastné kyseliny o Přirozeně v malém množství v mléce a mléčných výrobcích o Při přepálení tuku při kuchyňské úpravě o Dříve při ztužování rostlinných olejů, tzv. hydrogenace V současnosti většina výrobců používá jiný způsob, tzv. interesterifikaci, při které ke vzniku transmastných kyselin nedochází.

20 Tuky Cholesterol o Látka živočišného původu o V těle nezbytný o např. součást buněčných membrán o Nadměrnou konzumací zvyšování hladiny cholesterolu u dospělých, a tím rizika vzniku KVO o Děti většinou vyšší příjem cholesterolu v těle využijí

21 Vitaminy Pro naše tělo nezbytné = esenciální látky o Lipofilní (A, D, E, K) o Hydrofilní (C, skupiny B) o U dětí plní stejné funkce jako u dospělých, jejich nedostatek má však vážnější následky oavitaminóza ohypovitaminóza ohypervitaminóza

22 Minerální látky Makroprvky o Potřebujeme ve větším množství (g, mg) o Vápník, fosfor, draslík Stopové prvky o Sice nepatrné množství, jsou ale nezbytné o Železo, jód

23 Další složky potravy Fytosteroly o Látky rostlinného původu, strukturou podobné cholesterolu o Ve střevech blokují vstřebávání cholesterolu a společně jsou vyloučeny => snižování hladiny cholesterolu v krvi o Přirozeně jsou např. v rýžových otrubách, kukuřičných klíčcích, sójových bobech o V obohacených potravinách, např. rostlinný tuk

24 Další složky potravy Probiotika o Bakterie s prokazatelně pozitivním vlivem na střevní mikroflóru o Např. Lactobacilllus casei, Lactobacillus acidophillus, Bifidobacterium bifidum, breve, longum o Pokles pH, a tím likvidace nežádoucích mikrobů, potlačení hnilobných procesů, rozklad rakovinotvorných látek aj.

25 Úprava stravy u dětí s nadváhou a obezitou Dietní režimy publikované v nejrůznějších publikacích jsou určeny dospělým! o Neřídit se doporučeními, která slibují zhubnutí o zázračným způsobem o bez odpovídající sportovní aktivity o omezením konzumace některé konkrétní potraviny nebo skupiny potravin o nebo naopak založená na konzumaci jediné potraviny nebo skupiny potravin o Hmotnost dítěte upravovat pouze na doporučení lékaře a nejlépe pod odborným dohledem

26 Úprava stravy u dětí s nadváhou a obezitou Vedení edukace o Vždy a pouze na základě osobního kontaktu (poradna, nemocnice, kurzy iSTOB) o Přítomnost rodičů i u starších dětí výhodou o Dle možností důležitý také rozhovor zvlášť s dítětem a zvlášť s rodičem => často rozdílné informace o Zjistit co nejpřesnější informace o zdravotním stavu o vyšší hmotnost nemusí být izolovaný problém o Posoudit stravovací zvyklostí dítěte i celé rodiny (nejlépe vícedenní jídelní záznam)

27 Stravovací deník

28 Při hodnocení stravovacích zvyklostí sledujeme o Pravidelnost o Dopolední jídlo o Kolik a co jí dítě večer o Jaké a v jakém množství jí pečivo, mléčné výrobky, maso a uzeniny aj. o Jaké používá rodina tuky o Jak často dítě dostává sladkosti či slané pochutiny o Celkovou velikost porcí o Jaké jsou v záznamu nápoje a v jakém množství o Zda a jak často se věnuje pohybovým aktivitám

29 Úprava stravy u dětí s nadváhou a obezitou Cílem o Nikoli snížení, ale úprava tělesné hmotnosti => zpomalení jejího nárůstu za současného tělesného růstu do výšky o !!! Nejedná se o redukční dietu, ani s dítětem „o dietě“ nemluvíme o Vždy vhodnější upravit stravu podle zásad zdravé výživy a motivovat dítě spíše ke zvýšení pohybových aktivit o !!! Hmotnostní úbytek maximálně 0,5 kg za týden

30 Výběr potravin Pravidelnost o Doporučení se neliší od dětí s normální hmotností, ale je ještě více třeba zdůraznit o Samotným zavedením pravidelnosti v jídelníčku je možné zhubnout o Díky možným menším porcím jídla lze zařadit také 2. večeři o Omezit konzumaci potravin (zejména sladkostí a solených pochutin) ve večerních hodinách

31 Výběr potravin Energetická a biologická hodnota o Množství energie o pokud není enormně vysoké, nijak zásadně nesnižujeme o Bílkoviny o stejně nebo nepatrně více, přednostně živočišné o Sacharidy o % z celkového příjmu energie o často je právě vysoká konzumace sacharidů příčinou nadměrné hmotnosti (v jídelníčku je jich i 70 % apod.) o Tuky o ani hubnoucím dětem dramaticky nesnižujeme – okolo 30 % o omezujeme zejména zdroje tzv. skrytých tuků a tuky živočišné

32 Výběr potravin Pečivo, obiloviny o U starších dětí celozrnné, u mladších bílé o Dobrý zdroj snadno využitelné energie a sacharidů, dále vitaminů, minerálních látek a vlákniny o Vždy v kombinaci s bílkovinnou potravinou a tukem => nižší glykemický index o Pozor na kombinace sladké pečivo + tuk + kyselé (koblihy) Mléko a mléčné výrobky o Kvůli obsahu vápníku důležité pro rostoucí organizmus o I u dětí s vyšší hmotností preferujeme polotučné výrobky (jogurty 2-5 % tuku, sýry do 45 % tuku v sušině) o Nevhodné tavené sýry (vysoký obsah fosforečnanů)

33 Výběr potravin Maso o Zdroj plnohodnotných bílkovin, Fe, P, Zn, Mg, vitaminů o Omezit tučné maso, drůbež s kůží, smažené o Omezit paštiky, uzeniny, párky = skryté tuky o Zařadit libové drůbeží, telecí, hovězí, vepřové, ryby (mohou být i tučné) Tuky o Celkové množství neomezujeme, pokud není příjem enormní (můžeme zjistit propočtem, např. E-kalkulačka) o Omezit příjem živočišných a skrytých tuků a preferovat rostlinné tuky a oleje

34 Výběr potravin Zelenina o Nedílná součást jídelníčku o Zdroj vitaminů, minerálních látek a vlákniny o Zejména u starších dětí více zeleniny než ovoce, k hlavnímu jídlu více než přílohy Ovoce o Více jednoduchých sacharidů než zelenina => u starších dětí a dospělých méně než zeleniny Ovoce a zelenina dohromady v pěti porcích denně Luštěniny o Cca 2x týdně (pouze pozor u malých dětí)

35 Výběr potravin Cukr o Především zdrojem energie onadměrný příjem = kazivost zubů, zvyšování hladiny krevních lipidů, zvyšování hmotnosti Med o Kromě sacharidů (glukózy, fruktózy) obsahuje také vitaminy, minerální látky a enzymy oenergetická hodnota není výrazně nižší Sladkosti o Nelze vyloučit úplně => dítě by mohlo trpět ospíše regulovat jejich množství ozaměřit se na výběr (ovoce, sušené ovoce, ořechy, neslazené müsli, kvalitní čokolády…) Sladkosti s náhradními sladidly nepatří ani do jídelníčku dětí s vyšší hmotností.

36 Výběr potravin Sůl (resp. sodík) o Nadbytek vede k zadržování vody v těle, zvyšování krevního tlaku, potížím s ledvinami o Sůl je i v potravinách, kde není vidět (v pečivu, uzeninách, solených potravinách, minerálních vodách) Doporučené množství soli na den (podle WHO): 3-5 gramů

37 Pitný režim o Nedostatek tekutin se projevuje únavou, bolestí hlavy, neschopností se soustředit o Vyšší nárok na ledviny, hrozí potíže se zácpou o Děti s vyšší hmotností mají jiné poměr tukové a svalové tkáně => subjektivně menší potřeba pít 4-7 let7-10 let10-13 let13-15 let15-19 let celkem (l/den)1,61,82,152,452,8 z nápojů (ml/kg/den)

38 Pitný režim Vhodné nápoje o Neperlivé stolní vody, voda z vodovodu o Sirupy a 100% ovocné džusy ředěné vodou o Zelené, ovocné a bylinkové čaje Nedoporučuje se o Sycené nápoje o Větší množství minerální vody o Slazené nápoje, ovocné nektary o Silný černý čaj a káva o Dlouhodobé pití bylinných čajů o Alkoholické nápoje

39 KBT v léčbě nadváhy a obezity u dětí Teoretický úvod o Vychází z teorie učení o Ke změnám dochází pomalu a postupně o Necvičí se jen změna v chování (stravování, pohyb), ale i myšlení a emocí o nové způsoby řešení situací o změna naučeného chování o Podává zpětnou vazbu za každé trénované chování o Nové chování je možné snadněji udržet i v budoucnu

40 KBT v léčbě nadváhy a obezity u dětí Výchova rodičů o Mnoho rodičů problém s hmotností u svého dítěte nevidí nebo vidět odmítá o Jejich podpora je však pro úpravu hmotnosti dítěte nezbytná o Změnit myšlení a chování celé rodiny o Úspěšné pokračování v terapii u dítěte je možné pouze při současné ochotě rodičů Terapie u dítěte o Dítě by se nemělo cítit oproti ostatním znevýhodněné o Stydět se například za svačinu (doporučit odpovědi pro „posměváčky“) o Pokud „zhřeší“, nic se neděje, nevzdat se, ani se neobviňovat

41 KBT v léčbě nadváhy a obezity u dětí Co radit rodičům o Dítě nedrží dietu, nesmí hladovět, ale na druhou stranu se ani přejídat o Jít příkladem, stravovat se zdravě, ale nikoli extrémně o Dítě nezvýhodňovat ani z něj nedělat „chudáčka“ o Sledovat obaly potravin – složení, původ, použité suroviny o Postupně zařazovat nové a méně známé potraviny o Využívat nové šetrnější kulinářské postupy (teflon, no stick fólie, horkovzdušný ohřev) o Nenahrazovat rodičovskou lásku sladkostmi apod. o Sjednat podporu také u babiček, tetiček apod. a domluvit se s nimi na stravě, kterou budou dítěti nabízet

42 Pohybová aktivita u dětí Pravidelně necvičí mimo hodiny TV o 50 % sedmáků o 62 % třeťáků o Rapidně ubývá také dětí ve sportovních oddílech Zdroj: Tajemství školních svačin 2006

43 Pohybová aktivita u dětí Předškolní věk o Děti si snadno všimnou, kdo je lepší => snadná motivace o Zvládají ochytání míče, základy plavání o Vhodné aktivity orozvíjející obratnost a mrštnost okotrmelce, přeskoky, šplh, slalomové běhy o Před specializací na konkrétní sport preferovat formu hry opředstavit dětem co nejvíce sportů a nechat je, aby si samy vybraly ozapojovat se do sportovních aktivit jako celá rodina

44 Pohybová aktivita u dětí Mladší školní věk o Častý nárůst tělesné hmotnosti z důvodu změny denního režimu o Vyvážit sedavé aktivity odpovídajícím množstvím pohybu o Vhodné aktivity ohry rozvíjející koordinaci a spolupráci, skupinové hry osportovní kroužek, kolečkové brusle, skateboard oodpočinkovým aktivitám věnovat stejné množství času, jaké strávily ve škole omožný i vlastní sportovní trénink, stále ve spojení s hrou posilovat pouze vlastní váhou těla (kliky, sedy/lehy, kotrmelce, dřepy)

45 Pohybová aktivita u dětí Střední školní věk o Těsně před nástupem puberty, vysoká potřeba pohybu okroužky a sportovní oddíly jsou prospěšné – nejedná se stále o vrcholový sport o Vhodné aktivity oplavání, dětský taneční aerobik, tanec, florball, bruslení o Motivovat i děti s nadváhou ozapojit je do zájmových aktivit, které jsou s pohybem propojeny oturistické, junácké, pionýrské organizace, sokol

46 Pohybová aktivita u dětí Starší školní věk o Nástup puberty a puberta = rychlý růst oproměna celého těla, zvýšení podílu svalové hmoty, dozrávání kostí ozatím se nezpevňují šlachy a svaly o Vhodné i posilování, např. zádových a břišních svalů odůležitá pestrost, neposilovat pouze jednu skupinu svalů na úkor jiné ojednostrannou sportovní zátěž vyrovnat jiným sportem o V pubertě mohou děti rebelovat vůči sportu obecně omotivovat i k rekreačnímu sportu (jízda na kole či in-line bruslích, různé druhy tance, aerobic)

47 Pohybová aktivita u dětí Dorostový věk o Příprava na další studium či zaměstnání => klesá množství pohybových aktivit o Motivovat ke sportu návrhem atraktivních sportů oaerobic, tanec, skateboard, squash, bojová umění o Vyhnout se posilování s těžkými činkami a velkým závažím ostále probíhá růst kostí a nesprávným posilováním by se mohl zpomalit ove fitness centru zvolit spíše trenažéry (cyklistický, veslařský, běžecký)

48 Poradenské centrum Výživa dětí V provozu od listopadu 2005 Bezplatné konzultace s nutričními terapeuty a lékaři v oblasti zdravé výživy dětí starších 3 let Osobní konzultace v kamenné poradně v Praze Kontakt tel.:

49 Poradenské centrum Výživa dětí Odborní garanti o OSPDL ČLS JEP o SPLDD ČR o Fórum zdravé výživy o Od května 2007 také Občanské sdružení Výživa dětí Velký zájem rodičů (do července 2008) o Více než dotazů na bezplatné infolince o Více než kontaktů prostřednictvím on-line poradny o Více než návštěv webových stránek o Více než téměř vyplněných Dotazníků stravovacích zvyklostí

50 Závěr Správný stravovací režim je u dětí mnohem důležitější než u dospělých. Může ovlivnit nejen jejich zdravotní momentální zdravotní stav, ale také tělesný růst a vývoj a zejména zdraví v dospělosti. Zdravá výživa je proto nedílnou součástí životního stylu již od nejútlejšího věku.

51 Děkuji za pozornost a těším se nashledanou při dalším semináři!


Stáhnout ppt "Výživa dětí v prevenci a léčbě nadváhy a obezity České Budějovice, 29.9.2008 Květa Krajíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google