Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Doc. Ing. Jiří Brát. CSc. Unilever ČR odborný seminář v rámci „Dnů bezpečnosti potravin 2007“ 24. 5. 2007 ÚZPI, Praha Tuky – složení, značení, hodnocení,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Doc. Ing. Jiří Brát. CSc. Unilever ČR odborný seminář v rámci „Dnů bezpečnosti potravin 2007“ 24. 5. 2007 ÚZPI, Praha Tuky – složení, značení, hodnocení,"— Transkript prezentace:

1 Doc. Ing. Jiří Brát. CSc. Unilever ČR odborný seminář v rámci „Dnů bezpečnosti potravin 2007“ ÚZPI, Praha Tuky – složení, značení, hodnocení, výživová doporučení

2 Obsah l Proč konzumujeme tuky l Zdravotní aspekty konzumace tuků l Výživová doporučení l Jak je naplňujeme l Kategorizace a složení výrobků l Označování a osvěta l Vývoj potravin

3 Cukrovka - 7,4% populace (nárůst o 3,8%) Obezita - 52% dospělých nadváha či obezita - 20% dětí Cholesterol - 67 % dospělých - vyšší než 5 mmol/l - 60 % dětí - vyšší než ideální hodnota (4,2 mmol/l) - 26% dětí – překročení rizikové hranice (5,2 mmol/l) Kardiovaskulární onemocnění - 53% lidí z celkové úmrtnosti u nás ročně umírá na kardiovaskulární onemocnění (EU – 49%) Hypertenze - 15% dospělých Nemoci vzniklé z důvodů špatných stravovacích návyků – ČR/SR

4 Výživa – nástroj zlepšení kvality života přítomnost budoucnost léta ve zdravíléta s příznaky nemocí minulost

5 Co máme jíst ?

6 Proč konzumujeme tuky? Výživa zdroj energie – tuky sacharidy bílkoviny – 37/9 17/4 17/4 kJ/kcal.g -1 vstřebávání vitaminů a antioxidantů zdroj esenciálních MK Praktická aplikace chuť přestup tepla textura

7 Konzumace tuků více než dvojnásobná energetická hodnota proti sacharidům a bílkovinám významně ovlivňuje rovnováhu příjmu a výdeje energie tělesná hmotnost složení tuků rizikové faktory kardiovaskulárních chorob

8 Tuky a výživa - stále živá témata Rovnováha příjmu a výdeje energie vs. zákazy konzumace tuků Omezovat konzumaci NASYCENÝCH mastných kyselin Vyhýbat se TRANSMASTNÝM KYSELINÁM NENASYCENÉ mastné kyseliny jsou důležité Omega 3 a omega 6 mastné kyseliny mají rozdílné funkce v organizmu a obě skupiny jsou důležité Důležitá konzumace omega 3 mastných kyselin s prodlouženým řetězcem (EPA, DHA)

9 Zákon zachování hmoty a energie menší příjem energie + více pohybu = menší tělesná hmotnost

10 Zákon zachování hmoty a energie větší příjem energie + méně pohybu = větší tělesná hmotnost

11 Jak se v problematice orientovat? znalost klíčových nutrientů pozitivní negativní vztah klíčových nutrientů k rizikovým faktorům povědomí o doporučených dávkách obsah klíčových nutrientů v potravinách

12 PUFA VíceNENASYCENÉ mastné kyseliny SAFA NASYCENÉ mastné kyseliny TFA TRANSMASTNÉ kyseliny MUFA MonoNENASYCENÉ nenasycené mastné kyseliny „Špatné“ tuky „Dobré“ tuky Podporují snižování cholesterolu Podporují zvyšování cholesterolu Jsou neutrální Musíme si vybírat správné tuky

13 Snížení celkového cholesterolu v krvi o 10% vede ke snížení rizik KVCH : Law et al, British Medical Journal 1994 Věk Snížení rizik KVCH % % % %

14 Rostlinný tuk se steroly snižující cholesterol nízký obsah tuku 35% rostlinný tuk vysoký obsah PUFA nízký obsah SAFA prakticky bez transmastných kyselin použití stejné jako u produktů s nízkým obsahem tuku v 10 g porci: 136kJ/33kcal 0.75 g rostlinných sterolů

15 RT Rama Idea: zdroj n-3 PUFA s prodlouženým řetězcem  Denní dávka: 20 g rostlinného tuku (140 g rostlinného tuku týdně) obsahuje tolik EPA/DHA jako 1 porce tučných ryb  Neobsahuje transmastné kyseliny, má nízký obsah SAFA  EPA a DHA - 50 % DDD ve 20 g  Výrobek se sníženým obsahem tuku pro každodenní konzumaci

16 Dle WHO/ FAO 2003* Speciální pozornost je nutno věnovat následujícím klíčovým nutrientům zodpovědných za nárůst výskytu chronických onemocnění Nasycené tuky a trans mastné kyseliny (<10%energ., resp. <1%energ.)  negativní ovlivňování hladiny krevních lipidů Sůl (5g denně)  hypertenze Cukry (<10%energ.)  obezita *Zpráva expertní skupiny WHO/FAO: Strava, výživa a prevence chronických onemocnění, 2003 Kritické nutrienty z pohledu KVO

17 Ukázky doporučených dávek *Zpráva expertní skupiny WHO/FAO: Strava, výživa a prevence chronických onemocnění, 2003 tuky: 15-30% energetických nasycené tuky: <10% energetických transmastné kyseliny: <1% energetické n-6 mastné kyseliny: 5-8% energetických n-3 mastné kyseliny: 1-2% energetické cukry (mono-, disacharidy): <10% energetických exogenní cholesterol: <300 mg/denně rozpustná vláknina: ~25 g/denně ovoce a zelenina: 400 g denně sůl (sodík): <5 (resp. <2)g/denně

18 Ukázky doporučených dávek Clinical Guidelines, International Atherosclerosis Society, 2003 nasycené tuky: <7% energetických transmastné kyseliny: nízký příjem n-3 mastné kyseliny: >1% energetické (2–3 g/denně) exogenní cholesterol: <200 mg/denně rozpustná vláknina: ~10 g/denně ovoce a zelenina: 5 porcí denně kyselina listová: 400–1000 µg/denně alkohol: <20–30 ml/denně (muži) and 10–20 ml/denně (ženy) konzumace rostlinných sterolů/stanolů: 2 g/denně

19  potraviny s vyšším obsahem přidaných cukrů (sladkosti, slazené nápoje) obvykle neobsahují důležité nutrienty – „prázdné kalorie“ Příjem klíčových nutrientů v ČR tuky sůl cukry cca 16g, trojnásobek doporučené denní dávky SAFAMUFAn-6 PUFA n-3 PUFA trans WHO min konzumace WHO max

20 Obsah TFA v tucích (Medical Tribune, ) výrobekTFA Adela1,1 Alfa optima s máslovou chutí1,3 Alfa slaná s jodem1,5 Alfa vital s INULINEM1,9 Baking margarine1,8 Baking margarine 70%5,4 Bertolli0,3 Bianka0,9 Coop premium1,9 DELIKAT mit joghurt0,5 Diana light1,0 Dr.Halíř máslo2,2 EASY4,8 EURO.SHOPPER1,1 Euroshopper1,9 Finea mix0,8 Flora0,5 Flora light0,9 Flora proactiv0,7 výrobekTFA Flora s vlákninou0,6 Hera0,6 Holland family1,0 jedlý roztíratelný tuk nízkotučný7,2 Jihočeské AB2,1 Jihočeské máslo2,2 Jihočeské nedělní máslo2,3 Lahodný Duet0,8 Lando (Kaufland)1,1 Lira1,8 Lukana cukrářská0,8 LURPAK2,0 margarín 40%0,7 Máslo2,3 Máslo PReSIDENT2,0 máslo se smetanovým zákysem2,3 MASMIX máslo a rostlinný tuk0,5 MASMIX smetanový0,7 olé2,3 výrobekTFA Olivia s olivovým olejem2,5 Perla plus vitamíny0,6 Perla Tip0,2 Rama0,2 Rama linie0,2 Rama máslová0,3 rama s mořskou solí0,4 rama s olivovým olejem0,4 Sonnenreife1,9 St Hubert0,4 St Hubert0,5 Stella extra3,3 Stolní máslo jihočeské2,1 Sunny glade Na celý den0,9 Šumava tradiční máslo2,0 TESCO1,3 TESCO1,0 TESCO rostlinný tuk na pečení2,6 TESCO rostliný tuk s máslovou příchutí1,5 Zlatá Haná0,6

21 Obsah TFA v jemném pečivu

22 Studie CIAA únor 2006 (Evropská asociace výrobců potravin a nápojů) 65% EU spotřebitelů se nezajímá o nutriční značení srozumitelnost nutričního značení 26% rozumí 47% ne vždy 16% zřídka 12% nerozumí Studie Vědeckého výboru pro potraviny ČR 10-15% českých spotřebitelů sleduje nutriční informace Vnímání současného nutričního značení

23 Nutriční údaje snadno dostupné, viditelné, čitelné a srozumitelné (rychlost orientace pro spotřebitele, sladění s Evropskými iniciativami) Jednou z možností používat logo na přední straně obalu (na základě studií spotřebitelských zvyklostí) Logo by mělo: být snadno srozumitelné použitelné univerzálně účinně podporovat zdravou volbu být podporováno údaji na zadní straně obalu Značení musí být efektivní

24 Zjednodušení značení pro koncového spotřebitele Značení logem na základě stanovených kriterií nutričního profilu Albert Heijn Švédský národní systém Kraft Anglie – semafory různé grafické modifikace Austrálie NHF iniciativa výrobců, prodejců a stravovacích služeb, v ČR začíná

25 Přední strana - min Značení na porci, doporučené denní množství Iniciativa předních výrobců potravin (Coca-cola, Danone, Kellogg´s, Kraft, MasterFoods, Nestlé, PepsiCo, Unilever) *GDA: Guideline Daily Amounts / doporučené denní množství Přední strana – pokud je místo Zadní strana Rozšířená nutriční tabulka (skupina 2) lineární formát, pokud je málo místa Doporučené denní množství na porci v % pro energii, tuk, nasycené MK, cukry a sodík

26 Iniciativa PK ČR – značení TFA definice vycházející z návrhu „Codex Alimentarius“ transmastné kyseliny – všechny geometrické isomery mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin nekonjugované, oddělené alespoň jednou methylenovou skupinou, s dvojnou vazbou uhlík-uhlík v transkonfiguraci do vyhlášky č. 113/2005 Sb. v platném znění doplnit povinnost značit obsah TFA pokud překračuje hodnotu než 2 %hm. TFA (vztaženo na výrobek) do vyhlášky č. 450/2004 Sb., o označování výživové hodnoty potravin doplnit povinnost značit obsah TFA, pokud z této vyhlášky vyplývá povinnost značit nasycené mastné kyseliny

27 Kvalita versus kvantita tuků „Přibývají důkazy o pozitívních zdravotních účincích výživy, která obsahuje vysoký podíl ovoce, zeleniny a celozrnných produktů, a která obsahuje ryby, ořechy a nízkotučné mléčné produkty. Při této výživě není potřeba omezovat celkový příjem tuků, pokud neobsahují nadměrné množství energie a pokud obsahují nízký podíl nasycených a částečně hydrogenovaných olejů a tuků.“ Omezení kalorií je pro zdraví důležitější než redukce konzumace tuků Consensus Report from the Scientific Exchange Harvard School of Public Health (1998)

28 Důležitá je vždy chuť výrobku

29 Více informací na Děkuji za pozornost !


Stáhnout ppt "Doc. Ing. Jiří Brát. CSc. Unilever ČR odborný seminář v rámci „Dnů bezpečnosti potravin 2007“ 24. 5. 2007 ÚZPI, Praha Tuky – složení, značení, hodnocení,"

Podobné prezentace


Reklamy Google