Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výživové inovace jako součást společenské odpovědnosti firem

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výživové inovace jako součást společenské odpovědnosti firem"— Transkript prezentace:

1 Výživové inovace jako součást společenské odpovědnosti firem
Doc. Ing. Jiří Brát, CSc. UNILEVER ČR

2 ...2 miliardy spotřebitelů každý den
Naše zapojení... 180 zemí, 400 značek ...2 miliardy spotřebitelů každý den

3 NAŠE VIZE NAŠÍ VIZÍ JE ROZVOJ OBCHODNÍ ČINNOSTI VE SPOJENÍ SE SNIŽOVÁNÍM DOPADU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ZVYŠOVÁNÍM POZITIVNÍHO VLIVU NA SPOLEČNOST

4 UNILEVER PLÁN UDRŽITELNÉHO ROZVOJE
In 2010, we launched the Unilever Sustainable Living Plan, which sets out ambitious targets that we intend to achieve as we grow our business profitably and responsibly

5 3 cíle do roku 2020 SNÍŽIT NA POLOVINU DOPAD NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
4/7/2017 3 cíle do roku 2020 SNÍŽIT NA POLOVINU DOPAD NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ PĚSTOVAT 100% ZEMĚDĚLSKÝCH SUROVIN UDRŽITELNÝM ZPŮSOBEM POMOCI MILIARDĚ LIDÍ ZLEPŠIT ZDRAVÍ A HYGIENU To guide our operations and ensure we build a truly sustainable business for the future, we have 3 big goals all to be achieved by 2020: Help more than a billion people take action to improve their health and wellbeing Halve the environmental footprint of our products Source 100% of our agricultural raw materials sustainably

6 ZLEPŠIT ZDRAVÍ A ŽIVOTní podmínky
POMOC 1 MILIARDĚ LIDÍ ZLEPŠIT JEJICH ZDRAVÍ & ŽIVOTNÍ PODMÍNKY HYGIENA VODA VÝŽIVA Business must be socially useful. Hence our big goal: - to help a billion people take action to improve their health and well-being. Our products - everyday things like soap, toothpaste and spreads - can help people improve their health and well-being through changing their daily habits and choices.

7 Výživa jako součást udržitelného rozvoje
Snižování soli Snižování nasycených mastných kyselin Eliminace transmastných kyselin Zvýšit příjem esenciálních mastných kyselin Snižování cukru Snižování kalorií Poskytování nutričních informací (Choices) Propagace zdravého srdce Zlepšit zdraví našich zaměstnanců

8 Divize věda & výzkum (R&D)
6000+ zaměstnanců 6 výzkumných center 31 regionálních vývojových center €1 miliarda ročně na projekty věda & výzkum 300 – 350 vědeckých publikací a přednášek na světových konferencích patentů ročně Unilever vlastní celosvětově 20,000 patentů Some key facts to show the size and scale of Unilever R&D 6 global research centres in US, UK, India, China and the Netherlands

9 situace v české republice

10 Na co nejčastěji umíráme ?
Kardiovaskulární onemocnění - 48% Rakovina - 21% Chronická onemocnění dýchacích cest - 12% Diabetes - 3,5%

11 Kardiovaskulární mortalitA*
Úmrtí na 100,000 obyvatel <30 >=30, <45 >=45, <80 >=80, <130 >=130 Věkově standardizované údaje, muži ve věku 0 až 64 let *European cardiovascular disease statistics, 2008.

12 Klíčové nutrienty ve výživě
- Dle expertní skupiny WHO/FAO 2003 za stále se zhoršující zdravotní stav populace mohou 4 klíčové nutrienty ve výživě - Jejich nepřiměřená konzumace vede ke kardiovaskulárních chorobám, hypertenzi, obezitě. Nasycené mastné kyseliny Trans mastné kyseliny Sodík Cukr

13 WHO globální strategie
Specifická doporučení pro průmysl: Snížit hladinu nasycených tuků, trans MK, přidaného cukru a soli ve výrobcích na trhu. Poskytovat spotřebiteli odpovídající a srozumitelnou informaci o výživové hodnotě výrobku. Zavádět jednoduchá jasné a konzistentní značení potravin a používat vědecky podložená tvrzené. Pomáhat spotřebiteli s výběrem nutričně preferovaných potravin. 13 Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health: Specific recommendations to the food industry Resolution WHA57.17 of The 57th World Health Assembly, as accessed online on April 17th, 2007 from Zdraví je klíčový faktor rozvoje a ekonomického růstu společnosti 13

14 Příjem klíčových nutrientů v ČR
nasycené mastné kyseliny – 1,5 až 2x vyšší (nedaří se snižovat) transmastné kyseliny - situace se zlepšuje, ale limit je nízký (2 – 2,5g denně), rizikové komodity v případě časté a opakované konzumace (trvanlivé pečivo, náhražky čokolády, polevy) sůl - 3x vyšší (16 g denně) cukr – 2x vyšší, konzumace vzrůstá, WHO plánuje snížit tolerovaný příjem na polovinu

15 Velký potenciál k nápravě
Přibližně 75% kardiovaskulárních onemocnění může být přiřazeno ovlivnitelným rizikovým faktorům jako: Vysoký krevní tlak Složení krevních lipidů mimo rozsah doporučených hodnot Kouření Fyzická nečinnost Obezita Nesprávná strava Diabetes mellitus

16 Pořadí vnímání důležitosti zdravotních rizik
Zdravotní rizika z potravin pořadí podle odborníků podle laiků 1. výživa (složení stravy) chemické kontaminanty 2. kontaminace potravin mikroorganizmy a jejich toxiny potravinářská aditiva (látky přídatné „E“) 3. přírodní toxické látky 4. 5.

17 Trochu mě to znepokojuje
ČEHO SE NEJVÍCE BOJÍME Ano, mám velké obavy Trochu mě to znepokojuje Obavy příliš nemám Vůbec nemám obavu Nevím Zbytky chemikálií ve stravě (např. antibiotika v mase, dioxin v oleji apod.) 50.2% 30.1% 13.8% 3.1% 2.5% Pesticidy v ovoci, zelenině a cereáliích 47.2% 32.4% 15.2% 2.4% Nebezpečí bakteriální nákazy 43.2% 26.4% 20.5% 7.3% 2.3% Geneticky modifikované potraviny 33.9% 26.9% 20.8% 13.4% 4.7% Přenos nemocí ze zvířat 33.2% 25.7% 26.8% 12.1% 1.9% Špatné nutriční složení stravy (špatný podíl bílkovin, tuků, sacharidů apod. 16.8% 38.9% 30.6% 8.9% 4.5% Nemoci způsobené špatnou stravou (např. obezita, nemoci srdce a cév, cukrovka) 33.6% 38.8% 17.1% 7.8% Přibírání na váze 25.3% 37.6% 22.6% 11.4% 2.8% Obsah přídatných látek, tzv. éčka (barviva, konzervační látky, aromata) 36.5% 37.3% 17.9% 4.9% Alergie způsobené jídlem 21.2% 28.9% 19.2% 4% 80,3% 79,6% 55,7% 73,8% * nejvyšší hodnota   * nejnižší hodnota N=10.742

18 SPRÁVNÉ nutriční složení potravin: PRIOTIRA PRO UNILEVER

19 Jak plníme naše závazky
Zvýšit informovanost spotřebitele o výživové hodnotě potravin Jak plníme naše závazky CÍL Uvádění informací o výživové hodnotě potravin jsou standardem v Evropě a Severní Americe, do roku 2015 celosvětově. Navíc údaj energie na porci a % denního doporučeného množství, kde to legislativa umožní. PLNĚNÍ V Evropě, Austrálie, Nový Zéland a Latinská Amerika údaje o výživové hodnotě na obalech, pokrok v Africe, Asii a na středním Východě. Nutriční a zdravotní tvrzení Změny složení výrobků & osvěta Výživová hodnota Standardy reklamy

20 Účast Společnosti Unilever v programu „Choices“
Upozorňuje na potraviny a nápoje s nižším obsahem kritických živin Podporuje průmyslové inovace a změny receptur1 Zlepšuje skladbu stravy z hlediska výživové hodnoty2 Řízeno Choices International Foundation s celosvětovou působností Otevřeno všem výrobcům, prodejcům a stravovacím provozům. In various countries, Unilever participates in the Choices Programme, a front-of-pack nutrition logo based on limiting amounts of saturated fat, trans fat, sodium and added sugar. In some cases, the product criteria also include an energy or fibre benchmark. The nutrition criteria are developed by an independent group of scientists from around the world

21 Choices program může zlepšit příjem jednotlivých živin
Při výběru produktů dle kritérií „choices“ Snížení rizikových živin Zvýšení prospěšných živin  transmastné kyseliny 63%  vláknina 28%  nasycené mastné kyseliny 40%  vápník 17%  cukr 36%  železo 13%  sodík / sůl 23%  kyselina listová 5% Research indicates that Choices could help consumers reach international dietary guidelines. Researchers in the Netherlands found that if consumers consistently chose products that qualified for the Choices stamp, they would have better nutrient intakes than consumers who followed a typical diet. Not only were improvements seen with nutrients that part of the Choices criteria, like trans fat, sat fat, sugars, sodium, but there was also a positive impact on other nutrients, such as calcium, iron and folic acid. Roodenburg A, et al. Nutrition Bulletin, 2009: 34, 318–323.

22 Účastníci programu

23 Počet produktů

24 Nárůst produktů s logem Vím, co jím
300+

25 Nárůst povědomí

26 Aktivní zapojení do edukativní činnosti

27 Aktivní zapojení do edukativní činnosti

28 Aktivní zapojení do edukativní činnosti

29 Cesta je trnitÁ ….

30 Cesta je trnitÁ ….

31 Cesta je trnitÁ …. …její proslulé „vraž do toho tucet vajec a libru másla“ zase může vyvolat dojem nezdravé výživy, plné cholesterolu; opak je však pravdou. Recepty M.D. Rettigové jsou založeny na potravinách prostých jakýchkoli chemických přísad, jde tedy o kuchyni přírodní a ekologickou. Květy č. 43/2009

32 … Ale Řešení je jednoduché
Sledovat výživovou hodnotu potravin a celkovou skladbu stravy. Omezovat příjem rizikových živin a nahrazovat je zdraví prospěšnými. jednoduché cukry vysoký glykemický index komplexní sacharidy + vláknina nízký glykemický index nasycené mastné kyseliny nenasycené mastné kyseliny

33 ZMĚNY STRAVOVACÍCH NÁVYKŮ SKUTEČNĚ FUNGUJÍ

34 Spotřeba potravin v ČR 1989 vs 1997
130 % rostlinné oleje a margaríny 118 % drůbeží maso 110 % ovoce a zelenina 92 % vepřové maso 54 % hovězí maso 44 % máslo 1989 = 100 %

35 Změny stravovacích návyků
muži ženy sádlo máslo rostlinné tuky KVO mortalita /100000 Spotřeba tuků na obyvatele / rok Pokles non-HDL cholesterolu ~ 13% IKEM

36 DĚKUJI ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "Výživové inovace jako součást společenské odpovědnosti firem"

Podobné prezentace


Reklamy Google