Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,"— Transkript prezentace:

1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ – CHARAKTERISTIKA A PERIODIZACE 9. června 2013VY_32_INOVACE_130219_Ceske_narodni_obrozeni_charatkeristika_a_periodizace_DUM

2 České národní obrození  poslední čtvrtina 18. stol. až 50. léta 19. stol.  podle některých končí až v roce 1918  Je to významné hnutí, které se snaží rozvinout český jazyk, českou kulturu a formovat český národ.

3 Historický kontext  1789 – 1793 Velká francouzská revoluce  měšťanstvo získává větší vliv  u nás Habsburkové pevně vládnou  měšťanstvo upevňuje své postavení také u nás  Marie Terezie a Josef II. přicházejí s „osvícenskými“ reformami

4 Historický kontext  byla zavedena povinná školní docházka  byl vydán toleranční patent (náboženská tolerance)  bylo zrušeno nevolnictví (možnost stěhování obyvatelstva do měst)  cenzura je omezena  Tyto reformy jsou „živnou půdou“ ČNO

5 Periodizace ČNO  4 fáze  I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.)  II. fáze (počátek 19. stol. – konec 20. let 19. stol.)  III. fáze (1830 – 1848)  IV. fáze (50. léta 19. stol.)

6 I. fáze (70. léta 18. stol. – počátek 19. stol.)  klasicismus a osvícenství ve světové literatuře  obranná fáze (defenzivní)  česká věda a kultura obhajuje svou oprávněnost; rozvíjí se jazykověda, historie a přírodní vědy.  hlavní osobnost Josef Dobrovský

7 II. fáze (počátek 19. století – konec 20. let 19. století)  český preromantismus  útočná fáze (ofenzivní)  dále se rozvíjí jazyk; umělci jazykem „bojují“, ukazují, že čeština má dostatek výrazových prostředků, by jí bylo možné psát hodnotná díla  hlavní osobnost Josef Jungmann

8 III. fáze (1830 – 1848)  český romantismus  vrcholná fáze  pokračují snahy o národní samostatnost  rozvíjí se spolkový život (Matice česká…)  hlavní osobnost K. H. Mácha

9 IV. fáze (50. léta 19. stol.)  je spojena s Bachovým absolutismem po porážce revoluce r  hlavní osobnosti: Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský, Karel Jaromír Erben, ale též Josef Kajetán Tyl

10 Hlavní myšlenky (cíle) ČNO jsou:  1. Upevnit, rozšířit a systematizovat český jazyk mezi všemi lidmi (věda, umění...).  2. Nahlížet na českou historii – obnovit povědomí o národní minulosti (důležité kapitoly z českých dějin).  3.Formovat český národ – vlastenectví; a získat rovnoprávnost mezi ostatními národy (Němci).

11 Děkuji za pozornost a přeji pěkný den.

12 POUŽITÁ LITERATURA 1.KUDRYS, Milan, R. W. Fetter. Nástin dějin literatury. Praha: Fortuna, ISBN KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. vyd. Praha: Albatros, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN X. 4.VĚRA, Martínková, Zdeňka KUČEROVÁ, Zbyněk PŘIBYL a Ivana PARAVIČINY. Dějiny literatury přeprac. vyd. Praha: Trizonia, ISBN Prezentace byla vytvořena v programu MS PowerPoint 2010


Stáhnout ppt "Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,"

Podobné prezentace


Reklamy Google