Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ."— Transkript prezentace:

1 číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

2 Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o členění národního obrození na jednotlivá období, časové začlenění jednotlivých období, literární směr daného období, cíle a hlavní představitele. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním seznámení žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

3 Periodizace národního obrození

4 Doba Dobrovského ( ) 1. období – obranná fáze období klasicismu a osvícenství hlavní úkoly: a) bránit se germanizaci b) zachránit a obnovit český jazyk (veleslavínská čeština - vzor) c) ustálit jazykovou normu d) rozvoj české vědy hlavní představitel – Josef Dobrovský

5 Doba Jungmannova ( ) 2. období – ofenzivní fáze období preromantismu a romantismu hlavní úkoly: a) rozvoj básnického jazyka - tvorba náročnější umělecké literatury b) rozvoj vědecké literatury – česká terminologie c) podpora slovanské sounáležitosti - slovanský humanismus d) probudit zájem o české dějiny hlavní představitel – Josef Jungmann

6 Doba Tylova – ( ) 3. období – vyvrcholení národního obrození období romantismu hlavní úkoly: a) tvorba náročných uměleckých děl srovnatelných s evropskou literaturou b) rozšířit myšlenky národního obrození mezi lid – rozvoj divadla c) posilování národního sebevědomí – aktivity veřejného života (bály) hlavní představitelé: Karel Hynek Mácha Josef Kajetán Tyl

7 Doba bachovského absolutismu ( ) 4. období – konec NO bývá uváděn rok 1848, poté doznívání snah národního obrození období nastupujícího realismu hlavní úkoly: a) literatura jako nástroj boje za národní svobodu – demokracie b) rozvoj žurnalistiky, literární kritiky c) lidová slovesnost – síla lidu hlavní představitelé: Karel Havlíček Borovský Božena Němcová

8 Ověřovací test 1.Jak je jinak nazývána 1. fáze NO? 2.Které literární směry se objevují ve 2. fázi NO? 3.Proč byla důležitá úloha divadla v období NO? 4.Kdo je považován za zakladatele české žurnalistiky? 5.Který rok je označován za konec NO?

9 Odpovědi ověřovacího testu 1.Doba Dobrovského – obranná fáze. 2.Preromantismus a romantismus. 3.Rychlejší rozšíření myšlenek NO, přímé posilování národního sebevědomí, rozšiřování českého jazyka nenásilnou formou (stále vysoká negramotnost – mnoho lidí neumělo číst). 4.K. Havlíček Borovský

10 Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.


Stáhnout ppt "Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google