Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zdravý životní styl Marcela Čápová Jitka Šťastná Edita Musilová Ilona Bártová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zdravý životní styl Marcela Čápová Jitka Šťastná Edita Musilová Ilona Bártová."— Transkript prezentace:

1 Zdravý životní styl Marcela Čápová Jitka Šťastná Edita Musilová Ilona Bártová

2 Co je zdravý životní styl Nejvíce svoje zdraví ovlivňujete svým vlastním životním stylem. Celkově určuje naše zdraví životní styl (dlouhodobě a v průměru) z 80 %! Nejvíce svoje zdraví ovlivňujete svým vlastním životním stylem. Celkově určuje naše zdraví životní styl (dlouhodobě a v průměru) z 80 %!

3 TAK NE!

4 1) Nekouření 2) Zdravá výživa 3) Vysoká pohybová aktivita

5 A dále: Dostatek spánku Dostatek spánku Optimismus a dobrá nálada, radost ze života Optimismus a dobrá nálada, radost ze života Vyvarovat se působení škodlivých látek a obecně škodlivých a rizikových faktorů Vyvarovat se působení škodlivých látek a obecně škodlivých a rizikových faktorů

6 Přiměřená hmotnost Normální krevní tlak Nízká hladina cholesterolu v krvi Dobrá tělesná kondice a výkonnost Svěží a zdravý vzhled Dobrá psychická pohoda Vysoká odolnost vůči nemocem, nízký výskyt nemocí Důsledky – jak se zdravý životní styl projevuje na zdraví

7 Zdravá výživa Proč jíme? Proč jíme?

8 Vláknina Vláknina (balastní látky) jsou nestravitelné rostlinné složky, které tudíž nedodávají žádnou energii. Vláknina (balastní látky) jsou nestravitelné rostlinné složky, které tudíž nedodávají žádnou energii. Vláknina stimuluje ke žvýkání a na dlouhou dobu zasytí. Povzbuzuje činnost střev, chrání před zácpou nebo ji odstraňuje, působí preventivně proti hemoroidům a chrání před rakovinou střev. Mimoto působí preventivně proti příliš vysoké hladině cholesterolu a cukru v krvi. Vláknina stimuluje ke žvýkání a na dlouhou dobu zasytí. Povzbuzuje činnost střev, chrání před zácpou nebo ji odstraňuje, působí preventivně proti hemoroidům a chrání před rakovinou střev. Mimoto působí preventivně proti příliš vysoké hladině cholesterolu a cukru v krvi.

9

10 Tuky Nejvydatnější zdroj energie Nejvydatnější zdroj energie Nasycené - živočišné Nasycené - živočišné Nenasycené - rostlinné Nenasycené - rostlinné Zjevné – máslo, sádlo, margaríny Zjevné – máslo, sádlo, margaríny Skryté – uzeniny, mléčné výrobky Skryté – uzeniny, mléčné výrobky

11 Funkce tuků Tvorba hormonů a vit. D Tvorba hormonů a vit. D Rozpouští vitamíny A,D,E,K Rozpouští vitamíny A,D,E,K Chrání orgány před úrazem Chrání orgány před úrazem Zdroj energie Zdroj energie Zlepšují chuť potravin Zlepšují chuť potravin Vyvolávají pocit nasycení Vyvolávají pocit nasycení Zabraňují vysychání pokožky Zabraňují vysychání pokožky Tepelný izolátor Tepelný izolátor

12

13 Bílkoviny Jsou základními stavebními kameny našeho těla. Jsou základními stavebními kameny našeho těla. Tvoří buňky, svalová vlákna, kosti, orgány, hormony nebo krev, Tvoří buňky, svalová vlákna, kosti, orgány, hormony nebo krev, Musíme je přijímat s potravou bílkoviny. Musíme je přijímat s potravou bílkoviny. Naše tělo tyto bílkoviny z potravin přeměňuje na tělesné bílkoviny. Naše tělo tyto bílkoviny z potravin přeměňuje na tělesné bílkoviny.

14 Plnohodnotné bílkoviny – vejce, mléko, maso, ryby Plnohodnotné bílkoviny – vejce, mléko, maso, ryby Neplnohodnotné bílkoviny – ovoce, zelenina, luštěniny, obilniny Neplnohodnotné bílkoviny – ovoce, zelenina, luštěniny, obilniny

15 Vitamíny Podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Existuje 13 základních typů vitamínů. Lidský organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitamíny sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy. Podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Existuje 13 základních typů vitamínů. Lidský organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitamíny sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy.

16 Rozpustné ve vodě komplex vitamínů B - látkové výměně ve svalech a nervové tkáni a ke krvetvorbě komplex vitamínů B - látkové výměně ve svalech a nervové tkáni a ke krvetvorbě C - tvorbu vaziva, kosti a chrupavky, zvyšuje odolnost proti infekcím a zrychluje hojení ran C - tvorbu vaziva, kosti a chrupavky, zvyšuje odolnost proti infekcím a zrychluje hojení ran

17 Rozpustné v tucích A - nezbytný při tvorbě barviv v sítnici oka A - nezbytný při tvorbě barviv v sítnici oka D - zvyšuje vstřebávání vápníku a fosforu ve střevní sliznici D - zvyšuje vstřebávání vápníku a fosforu ve střevní sliznici E – Podporuje srdce, cévy, cévní cirkulaci, nervový systém, mozek, ženské reprodukční orgány, oči a kůži. Reguluje hladinu krevního cukru. Působí proti křečím a chrání buňky před poškozením. Je nazýván vitamínem plodnosti. E – Podporuje srdce, cévy, cévní cirkulaci, nervový systém, mozek, ženské reprodukční orgány, oči a kůži. Reguluje hladinu krevního cukru. Působí proti křečím a chrání buňky před poškozením. Je nazýván vitamínem plodnosti. K -Řídí výrobu látek nezbytných pro srážení krve K -Řídí výrobu látek nezbytných pro srážení krve

18 Zdravá výživa Obilniny jako základ Obilniny jako základ Co nejvíce zeleniny a ovoce Co nejvíce zeleniny a ovoce Energie jen kolik potřebujete Energie jen kolik potřebujete Maso s mírou – a vhodné druhy Maso s mírou – a vhodné druhy Mléčné výrobky Mléčné výrobky Tuky ano, ale velmi záleží jaké Tuky ano, ale velmi záleží jaké Tekutiny cca 2l/denně Tekutiny cca 2l/denně

19

20 Poruchy výživy Obezita a nadváha jsou onemocnění z nadměrného ukládání tuku v organismu Mentální anorexie – psychické onemocnění charakterizované chorobným strachem z tloušťky Mentální bulimie – spočívá v záchvatech přejídání a zvracení často následuje po momentální anorexii

21 Desatero zdravé výživy 1. pestrá strava 1. pestrá strava 2. 5x denně malé porce 2. 5x denně malé porce 3. různé druhy ovoce a zeleniny 3. různé druhy ovoce a zeleniny 4. omez příjem potravin s vysokým obsahem tuků 4. omez příjem potravin s vysokým obsahem tuků 5. přednost libovému masu – kuřecí, ryby 5. přednost libovému masu – kuřecí, ryby 6. omez sladkosti 6. omez sladkosti 7. dostatek tekutin 7. dostatek tekutin 8. omez příjem kuchyňské soli 8. omez příjem kuchyňské soli 9. denně pij mléko 9. denně pij mléko 10. několikrát denně jez výrobky z obilovin 10. několikrát denně jez výrobky z obilovin

22 Bezpečnost potravin Dát přednost čerstvým surovinám Dát přednost čerstvým surovinám Hygiena potravin Hygiena potravin Číst etikety na obalech – trvanlivost, Číst etikety na obalech – trvanlivost, složení výrobku složení výrobku Neporušenost obalu Neporušenost obalu

23 Pohybová aktivita Pohybovým aktivitám se věnujte pravidelně. Pohybovým aktivitám se věnujte pravidelně. Vybírejte si aktivity, které Vás baví a vyhovují Vám. Vybírejte si aktivity, které Vás baví a vyhovují Vám. Pohyb pro zdraví je pohybem pro radost. Pohyb pro zdraví je pohybem pro radost. Pohyb je důležitý Pohyb je důležitý v každém věku. v každém věku.

24 Pohybová aktivita

25 POSTUP: - nejprve vsedě změřte na zápěstí počet tepů TF1 za 15 sekund - proveďte 30 dřepů v pravidelném tempu 1 dřep za sekundu - ihned po výkonu usedněte a změřte počet tepů TF2 za 15 sekund - v klidu seďte a uklidňujte se po dobu 1 minuty - pak změřte počet tepů TF3 za 15 sekund Hodnoty dosadíme do vzorce tzv. Ruffierova indexu (RI): RI= [(TF1 + TF2 + TF3) x ]/10 Výsledek značí počet bodů, kterých jsme dosáhli. Ruffierova zkouška zdatnosti

26 IndexZdatnost nižší než 0výborná 0,1 - 5velmi dobrá 5,1 - 10průměrná 10,1 - 15podprůměrná vyšší než 15nedostatečná

27 Nevhodný životní styl Nesprávné a nepravidelné stravování Nesprávné a nepravidelné stravování Kouření Kouření Užívání návykových látek ( alkohol, drogy,…) Užívání návykových látek ( alkohol, drogy,…) Sedavý způsob života Sedavý způsob života Stres Stres Závislosti – gamblerství, … Závislosti – gamblerství, … Negativní pohled na svět Negativní pohled na svět

28 Důsledky – jak se zdravý životní styl projevuje na zdraví Důsledky – jak se zdravý životní styl projevuje na zdraví Přiměřená hmotnost Přiměřená hmotnost Normální krevní tlak Normální krevní tlak Nízká hladina cholesterolu v krvi Nízká hladina cholesterolu v krvi Dobrá tělesná kondice a výkonnost, nízká únavnost Dobrá tělesná kondice a výkonnost, nízká únavnost Svěží a zdravý vzhled Svěží a zdravý vzhled Dobrá psychická pohoda Dobrá psychická pohoda Vysoká odolnost vůči nemocem, nízký výskyt nemocí Vysoká odolnost vůči nemocem, nízký výskyt nemocí

29 Nevěřte! že, nejdůležitější pro vaše zdraví může či dokonce musí udělat někdo za vás, že za většinu nemocí může životní prostředí, které nemůžete ovlivnit, že to nejdůležitější jsou vitamínové preparáty a kvalitní léky, že nejsilnější vliv má dědičnost kterou nemůžete ovlivnit...


Stáhnout ppt "Zdravý životní styl Marcela Čápová Jitka Šťastná Edita Musilová Ilona Bártová."

Podobné prezentace


Reklamy Google