Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EKG.1.17 Potravní vztahy Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS1

2 Potravní vztahy Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:potravní síť, potravní řetězec, pastevně kořistnický, parazitický, dekompoziční Anotace:Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Vysvětluje potravní vztahy ve společenstvu a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

3 Opakování Rozhodněte, jakou roli hrají uvedené organismy v ekosystému z hlediska potravních vztahů: producent (P), konzument I.(K1) nebo II. řádu (K2), rozkládač (R) a transformátor (T) Kočka domácíHřib smrkový Slunečnice ročníBakterie Tur domácíJabloň lesní Včela medonosnáŽížala obecná Sup bělohlavýKřižák obecný Hrobařík černýZebra pruhovaná

4 Opakování - řešení Kočka domácí K2 Hřib smrkový R Slunečnice roční P Bakterie R Tur domácí K1 Jabloň lesní P Včela medonosná K1 Žížala obecná R Sup bělohlavý R Křižák obecný K2 Hrobařík černý R Zebra pruhovaná K1

5 Potravní řetězce popisuje potravní vztahy mezi druhy organismů v ekosystému ukazuje, jak se v rámci ekosystému přesunuje biologický materiál a energie z jednoho druhu na druhý sled několika organismů, které se postupně konzumují (požírají). Prvním článkem řetězce bývá producent (obvykle zelená rostlina).

6 Potravní řetězce Potravní řetězce nejsou od sebe izolované. Jsou propojeny navzájem a vytvářejí potravní (trofickou) síť celého společenstva (trofická struktura, potravní vztahy).

7 Typy potravních řetězců Pastevně-kořistnický od rostlin ke konzumentům. Velikost těla se zvětšuje směrem k predátorům. Zároveň však klesá počet organismů v jednotlivých stupních potravní pyramidy. Příklady: o lesní plody - tetřívek obecný - liška obecná o lýko smrku – lýkožrout – strakapoud – krahujec o ovoce – vosa – křižák – ještěrka obecná

8 Typy potravních řetězců Parazitický od velkých organismů k malým. Velikost těla se postupně zmenšuje, ale ve vyšších stupních potravní pyramidy může být více jedinců. Obvykle nemají tyto řetězce více jak 3 stupně: – hostitel, který je zdrojem potravy – parazit – hyperparazit Zde se velikost konzumentů v jednotlivých trofických úrovních zmenšuje a naopak jejich populační hustota vzrůstá. Hyperparazity jsou například někteří prvoci žijící v tělech motolic nebo tasemnic.

9 Typy potravních řetězců Dekompoziční od mrtvé organické hmoty k mikroorganismům. Mrtvá těla organismů na všech úrovních jsou konzumována rozkladači. Příklad: – odumřelé rostlinné zbytky - roztoči - anaerobní hnilobné bakterie. Velikost těla dekompozitorů se v jednotlivých trofických úrovních zmenšuje a jejich populační hustota roste. Nejvíce energie (až 90 %) obsažené v ekosystému protéká právě dekompozičními procesy.

10 Úkol Z uvedených organismů sestavte dva potravní řetězce a určete, o které typy se jedná. užovka spadané větvičky a listí dubu čáp vážka kopretina houby a plísně bělásek anaerobní hnilobné bakterie skokan

11 Řešení kopretina  bělásek  vážka  skokan  užovka  čáp – pastevně kořistnický spadané větvičky a listí  houby a plísně  anaerobní hnilobné bakterie – rozkladný

12 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google