Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo."— Transkript prezentace:

1 FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

2 Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva  Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky  Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

3 Optické přístroje Mezi základní jednoduché optické přístroje, které se vyskytují v běžném životě a využívají lomu světla na čočkách patří : Lupa Triedr - dalekohled Mikroskop

4 LUPA  Lupa nazývaná také zvětšovací sklo, je optické zařízení používané na zvětšení pozorovaného předmětu.  Tento předmět bývá dostatečně malý a nachází se v blízkosti pozorovatele.  Lupa se skládá se ze spojné čočky, vyrobené ze skla nebo plastu a držátka v podobě tyčky, za kterou lze lupu držet, stojanu, až po pouzdra, do kterých lze lupu zároveň uschovat. Propiska pozorovaná lupou

5 Princip lupy Umístěním předmětu mezi čočku a její předmětové ohnisko získáme neskutečný, zvětšený a přímý obraz.

6 Použití lupy  Nejběžnější užití lupy je k optickému zvětšení sledovaného předmětu.  Lupu používají třeba hodináři při opravě hodin, kosmetičky při ošetření pleti, znalci při oceňování uměleckých děl.  S lupou se můžete setkat i na nákupních košících kde slouží starším lidem ke čtení drobného textu na výrobcích.

7 Rozdělání ohně pomocí lupy Lupu lze použít k založení ohně například při pobytu v přírodě. Lupu natočíme ke slunci a umístíme do vhodné vzdálenosti od předmětu. Až dojde ke koncentraci paprsků dopadajících ze slunce do čočky na malé místo na povrchu předmětu a jeho silnému ohřátí. Pokud je předmět ze snadno zápalné látky (papír, dřevo), je zahřátí povrchu vyšší, než zápalná teplota, což vede ke vzniku ohně. POZOR : Někdy může v parném létě dojít k zapálení suché trávy, listí i pohozenou skleněnou láhví. Pokud dojde k vhodnému dopadu paprsků, může taková láhev fungovat jako lupa a zažehne požár.

8 Triedr - dalekohled  Triedr je přenosný dalekohled, tvořený soustavou čoček a hranolů.  V principu se jedná o dalekohled se dvěma spojnými čočkami. Mezi ně je navíc vložena soustava dvou optických hranolů, které obraz čtyřikrát odrazí.  Hranoly jsou vzájemně pootočeny o 90°. Tím je původně převrácený obraz narovnán a navíc se tak zkrátí délka dalekohledu.  Triedr obvykle charakterizuje dvojice čísel, jež udávají zvětšení a průměr objektivu. Triedr 8×50 má osminásobné zvětšení a objektiv o průměru 50 mm.  Používá se v turistice, myslivosti, námořnictví, vojenství aj.

9 Konstrukce triedru Okulár Optické hranoly Objektiv

10 Mikroskop  Mikroskop je optický přístroj pro zobrazení malého sledovaného předmětu při velkém zvětšení.  Označením mikroskop je obvykle myšlen optický mikroskop, který pro zobrazení využívá světelných paprsků, existují však i jiné mikroskopy, např. elektronový mikroskop.

11 Princip zobrazení mikroskopem Jednoduchý mikroskop je složen ze dvou spojných soustav čoček, které mají společnou optickou osu. Část mikroskopu, která je nazývána objektiv, má malou ohniskovou vzdálenost. Pozorovaný předmět se umisťuje blízko před ohnisko, takže vzniká skutečný, zvětšený a převrácený obraz. Tento obraz vzniká mezi druhou částí mikroskopu, tzv. okulárem, a jeho předmětovým ohniskem.

12 Elektronový mikroskop  Elektronový mikroskop je stejně jako světelný mikroskop optický přístroj, ve kterém jsou ale fotony nahrazeny elektrony a skleněné čočky elektromagnetickými čočkami.  Elektromagnetická čočka je v podstatě cívka, která vytváří vhodně tvarované magnetické pole.  Elektronový mikroskop má mnohem vyšší rozlišovací schopnost a může tak dosáhnout mnohem vyššího efektivního zvětšení (až ×).  elektronové mikroskopy se používají v mnoha oblastech jako např. v materiálovém výzkumu nebo v biologických aplikacích. Hlava mravence pozorovaná elektronovým mikroskopem

13 Otázky k opakování 1.Které optické přístroje znáš ? 2.Jak vypadá lupa ? 3.K čemu se používá lupa ? 4.Co je to triedr ? Kde ho můžeš vidět ? 5.Kde s používá triedr ? 6.K čemu se používá mikroskop ? 7.Jaké zařízení použiješ pro pozorování mravenců ?

14 Odpovědi na otázky 1.Lupa, dalekohled, mikroskop, brýle. 2.Je to spojná čočka vyrobená ze skla. 3.K pozorování a zvětšení blízkých předmětů 4.Je to běžně používaný dalekohled. V domácnosti. 5.Používají ho myslivci, turisti, policisti 6.K pozorování velmi malých předmětů. 7.Lupu.

15 Použité zdroje:   Soubor:Mag glass request.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Opticke zobrazeni lupa.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Prague bambiriada JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Porro binocular.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001 [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Optical microscope nikon alphaphot +.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Opticke zobrazeni mikroskop.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Ant SEM.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "FY_092_ Světelné jevy_Optické přístroje Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google