Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Paradigmata strategického myšlení Josef F. Palán Paradigms of strategic thinking.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Paradigmata strategického myšlení Josef F. Palán Paradigms of strategic thinking."— Transkript prezentace:

1 Paradigmata strategického myšlení Josef F. Palán Paradigms of strategic thinking

2 Informovat o dvou základních paradigmatech strategického myšlení určujících dynamiku rozvoje podnikatelských subjektů. n Mapování rámce strategického myšlení n I. paradigma: Konvenční myšlení II. paradigma: Myšlení hodnotové systémové inovace II. paradigma: Myšlení hodnotové ^ systémové inovace Cíl:

3 Paradigmata strategického myšlení Paradigmata strategického myšlení Mapování rámce strategického myšlení

4 I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Konkurenční výhoda Finanční výhoda Podnikové schopnosti a dovednosti Konkurenční výhoda je spojena se schopností podnikatelského subjektu vytvořit vyšší užitnou hodnotu nabízených produktů pro zákazníka ve srovnání s konkurencí, eventuelně vytvořit stejnou užitnou hodnotu, ale při nižších nákladech, nebo v kratším produkčním cyklu.

5 I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Konkurenční výhoda Finanční výhoda Podnikové schopnosti a dovednosti

6 I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Finanční výhoda Podnikové schopnosti a dovednosti Finanční výhoda spočívá ve schopnosti podnikatelského subjektu zaměřit obchodní činnosti na maximalizaci ekonomické hodnoty hotovostního toku (cash flow) v relacím k investicím do podnikání. Důkladné ekonomické posouzení strategických variant / business case, feasibility study /

7 I. paradigma strategického myšlení Konvenční myšlení Schéma vektorového prostoru strategického rozhodování Finanční výhoda Podnikové schopnosti a dovednosti Rozvoj podnikových schopností a dovedností souvisí s rozvojem znalostí a dovedností lidských zdrojů podniku, s rozmnožováním jejich know-how a v neposlední řadě i s technologickým rozvojem podnikových systémů.

8 I. a II. paradigma strategického myšlení I. a II. paradigma strategického myšlení W. Cham Kim a Renée Mauborgne (1996) formulují myšlení hodnotové inovace. Komparaci strategických dimenzí paradigmat konvenčního myšlení a myšlení hodnotové inovace přehledně vyjadřuje níže uvedená tabulka.

9 Případová studie: Hotelový řetězec Accor Manažeři Accoru museli zodpovědět následující otázky: Které zdarma poskytované hotelové služby lze vyloučit?Které zdarma poskytované hotelové služby lze vyloučit? Které faktory odvětví by měly být zredukovány pod současnou úroveň hotelového standardu?Které faktory odvětví by měly být zredukovány pod současnou úroveň hotelového standardu? Které faktory by se měly zvýšit nad současnou úroveň?Které faktory by se měly zvýšit nad současnou úroveň? Které faktory by měly být nově vytvořeny?Které faktory by měly být nově vytvořeny? II. paradigma strategického myšlení Myšlení hodnotové ^ systémové inovace

10 Schéma hodnotové křivky Formule 1 Hotel Formule 1 nabízí vysokou užitnou hodnotu právě zákazníkům levnějších hotelů ve Francii. Uspokojuje mnohem více jejich prioritní potřeby a poskytuje jim mnohem méně z toho, co mohou postrádat. Zabezpečení možnosti stravování Architektonická estetika Salónky Velikost pokojů Dostupnost recepčních Nábytek a komfort pokojů Kvalita lůžek Hygiena Tichost pokojů Cena Průměrný * hotel Křivka Formule 1 Průměrný ** hotel nízkávysoká relativní úroveň Hotely Formule 1 přinesly společnosti výraznou finanční výhodu. Náklady na pořízení jednoho pokoje klesly na polovinu, náklady na personál se z odvětvového průměru 25-35% z tržeb snížily na 20-23%. Hotely Formule 1 umožnily společnosti získat větší tržní podíl, než byl součet podílů pěti jejích největších konkurentů.

11 Jak se Compaq dostal na špici ve výrobě serverů ?...a dalšíPrvní hodnotová inovace......a následující Možnost rozšíření Kompatibilita souborů a tisků Aplikační kompatibilita Výkon Cena nízkávysoká úroveň Možnost rozšíření Kompatibilita souborů a tisků Aplikační kompatibilita Výkon Cena Konfigurativnost Spolehlivost Ovladatelnost Možnost rozšíření Kompatibilita souborů a tisků Aplikační kompatibilita Výkon Cena Konfigurativnost Spolehlivost Ovladatelnost Skladovatelnost Bezpečnost Snadný servis nízkávysoká úroveň nízkávysoká úroveň SystemPro 1989 ProSignia 1992 ProSignia 1992 ProLiant ProLiant ProLiant (rack mountable) Inovační prostor

12 Závěr Subsystémy projevují tendenci vyvíjet se rychleji, než systém vyššího řádu do kterého patří. Inovace na vyšší systémové úrovni není ani tak věcí nalezení nových funkcí, jako spíše optimalizací celého spektra existujících funkcí uvnitř společného ekonomického a ergonomického prostoru. II. paradigma strategického myšlení Myšlení hodnotové ^ systémové inovace


Stáhnout ppt "Paradigmata strategického myšlení Josef F. Palán Paradigms of strategic thinking."

Podobné prezentace


Reklamy Google