Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAnežka Vítková
1
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/15 5. Možnosti zlepšování procesů Možná „slabá“ místa procesů Potenciály pro zlepšení Zdroje znalostí
2
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 2/15 Možná „slabá místa“ procesů - 1 Vlastník procesu Metrika procesu provád í je odborně odpovědný jsou potřebné výstupní data vstupní data podporuje Výkon (cíl): produkt služba má výstup Dokumentované znalosti Data Vstupní dokumenty Aplikace Proces XYZ Organ. útvar 2 Organ. útvar 1 Data Výstupní dokumenty vstup požadavek zákazníka = EVENT nalezení potenciálů pro zlepšení okolí procesu ?
3
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 3/15 Možná „slabá místa“ procesů - 2 Proces roztříštěnost procesu (nelogická bezdůvodná fragmentizace) nadbytečnost údajů, přepisování dat, zbytečně vysoký podíl kontrolních činností a prověrek nedostatečná zpětná vazba mezi jednotlivými komponentami opakování činností, předělávání dílčích výstupů, vícepráce nadbytečné zpětné vazby prodlužování doby trvání, obtížné dosahování předepsaných metrik zbytečná sekvenčnost
4
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 4/15 Možná „slabá místa“ procesů - 3 zahrnutí vysoce specializovaných případů a výjimek do procesu nepřehledný a komplikovaný proces, zbytečná zdojová náročnost nadbytečné kontrolní činnosti
5
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 5/15 Možná „slabá místa“ procesů - 4 časové rezervy nedostatečná koordinace, neodůvodněné prodlevy organizace vykonávání (násilné rozdělení) činností různými útvary – možné konflikty mezi útvary, zásahy managementu, různé (protichůdné) motivace na výsledcích činností… nedostatečná komunikace, četné a nepochopitelné směrnice a direktivy různá lokalita výkonu činností –ztrátové přenosy, obtížné vyladění návazných subprocesů
6
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 6/15 Možná „slabá místa“ procesů - 5 znalosti nejsou specifikované, nevhodné, chybějící, neaktuální data chybějící data, obtížně dostupné údaje, datová nekompabilita, data na různých médiích, „přepisování“ údajů IT podpora různé aplikace, nejednotná presentační vrstva, omezený přístup, pomalá odezva systému technická podpora nedostatek výkonu technických prostředků (serveru, tiskárny, kopírky aj.), nedostatečný počet atd.
7
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 7/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 1 Hlediska při posuzování procesů Spotřebovaný čas Náklady Výstupy (množství, kvalita) Precisnost provádění Role na procesu
8
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 8/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 2 Struktura změna pořadí činností eliminace duplicitních činností odstranění činností, nepřidávajících hodnotu úprava pracovních postupů převedení činností mimo proces (resp. do procesu) změna kontrolního toku eliminace prodlev sjednocení (spojování) činností, resp. jejich rozdělení paralelní činnosti místo sekvenčních zmenšení počtu rozhraní zákazník-dodavatel „zahuštění“ činností (redukce počtu vertikálních úrovní, spojení horizontálních úkolů) využití outsourcingu Proces XYZ
9
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 9/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 3 Role změna zodpovědností přesun zodpovědností mezi rolemi přesun rozhodování na místo výkonu činnosti změna/přesun pravomocí redefinice rolí (kvalifikace, znalosti, činnosti) zavedení nových rolí redukce počtu rolí zajištění rovnoměrného vytížení rolí úprava organizační struktury, plochá organizační struktura nasazování procesních týmů Organ. útvar A Role R Procesní změna, která obsahuje i změnu kompetencí a zodpovědností, vyžaduje i změnu způsobu řízení
10
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 10/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 4 Informační technologie automatizace manuálních činností (standardních, opakujících se činností) zavedení elektronických dokumentů sdílené databáze – souběžný přístup k informacím z různých míst hlasová a vizuální komunikace (virtuální expertní a rozhodovací týmy) SW pro týmovou práci
11
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 11/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 5 Informační technologie Vhodné sledovat nové technologie, nová IT řešení, metody a postupy možnosti sledování nových údajů (metrik) o procesu zohledňování „budoucích“ požadavků IT Umožňuje (podporuje) změny, ale nezajistí jejich provedení Může být překážkou dalšího rozvoje
12
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 12/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 6 Oblast znalostí zavedení expertních systémů, dovolujících neodborníkům využívat specializované vlastnosti sdílení znalostí (Knowledge management, CRM, BI) Ostatní zavedení, resp. úprava motivačního systému (podpora spolupráce mezi útvary) zkvalitnění technické a logistické podpory (místnosti, technické zařízení aj.)
13
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 13/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 7 Přístup k hledání potenciálů pro zlepšení podpora kreativity nápady mohou přijít kdykoliv a od kohokoliv Neodrazujte lidi, přicházející i se zdánlivě nepraktickými návrhy Nedělejte ukvapené závěry (sou zpravidla založeny na rigidním myšlení) Podpora (neodmítání) neobvyklých nápadů Mohou být použity jindy Lze je využít pro řešení jiného problému Nehledejte jedinou správnou odpověď Změna rutinního způsobu myšlení Změňte rigidní postupy řešení (i když ty stávající jsou dostatečné) Potlačte logický způsob myšlení
14
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 14/15 Zdroje znalostí - 1 Zdroje znalostí vlastní existující procesy (srovnání pomocí analogie) procesy konkurence referenční modely druhy –modely postupu (např. zavedení nového produktu, realizace zakázky, provádění změn aj.) –modely odvětví mají různou rozlišovací úroveň, obsahují stovky až tisíce modelových objektů jejich nasazením lze redukovat čas a náklady v projektech až o 30 % nabízejí je výrobci standardního softwaru jako odbornou dokumentaci procesních znalostí (např. referenční model systému R/3) komerční databáze know-how poradenských firem Využití simulace hledání optimálního procesu simulací a vyhodnocením více alternativ (simulace typu „what-if“)
15
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 15/15 Zdroje znalostí - 2 benchmarking (= porovnávání vlastního a srovnávacího procesu) používaná kritéria – např. –produktivita: produkty/počet pracovníků, produkty/zdroje, náklady/jednotka produkce, vyřízené reklamace/celkové reklamace –jakost chybné dodávky, počet reklamací, počet úprav, záruční náklady –časové požadavky průměrná doba dodání, % opožděných dodávek, doba přípravy, čas prodlev –spokojenost zákazníků hodnocení zákazníka, zákazník se vrací k dalším produktům, doporučení pro ostatní, kvanifikovaná míra spokojenosti –náklady na dokumentaci a komunikaci výkazy, kontakty se zákazníkem a dodavatelem, schvalovací dokumentace analýza příčin dosažených výsledků srovnatelnost ! analýza příčin dosažených výsledků
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.