Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."— Transkript prezentace:

1 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiáluKlíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiáluDUM č. 17 Moderní ideologie AutorDoc. Miroslav Sapík Tematická oblastZáklady společenských věd - stát AnotaceDUM je určen pro výklad učiva pro předmět Základy společenských věd – oblast stát - ideologie. DUM je určen pro výuku ideologie, jako názoru, který převládá ve společnosti a formuje společenské postoje, rozlišuje i jednotlivé ideologie a jejich představitele. Zabývá se výkladem moderních ideologií, které se vyskytují v současném politickém životě společností. Ročník2. ročník nástavbového studia obor Podnikání, 4. ročník Obchodní akademie a Ekonomického lycea, dále pak pro 2. ročník učebního oboru Kadeřník, kadeřnice. Datum tvorbyříjen – listopad 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 DUM č.17

3  V průběhu 20. století se formují další ideologické směry, které našly své uplatnění. Patří mezi ně:  fašismus,  multikulturalismus,  komunismus,  nacionalismus, rasismus,  feminismus a enviromentalismus.

4 Fašismus  Vzniká jako reakce na ekonomické změny a politickou krizi na počátku 20. století.  Prioritou je zájem národa (celku, komunity) na úkor jedince.  Prosazuje se v něm prvek vůdcovství (nadčlověk) a silná moc.  K hlavním znakům patří totalita, militantní způsob řízení, vůdce, výhody pro skupiny – elitářství, prosazení zájmů prostřednictvím boje.

5  Fašismus se zaměřuje na komplexní kontrolu společnosti.  Politickými prostředky, které fašismus uplatňuje jsou agitace, ozbrojené pochody, manifestace, projevy vůdce.  Fašismus myšlenkově upřednostňuje emoce a význam vůle. Je proti rozumovému jednání.

6  Rozlišujeme dva základní typy fašismu:  italský fašismus  německý nacismus (nacionální socialismus).  Italský fašismus je spojen se jménem Benito Mussolini v roce 1922, kdy v průběhu 1. světové války vznikaly polovojenské bojové oddíly. Fašismus pochází ze slova fasces = svazek prutů, který byl symbolem římských konzulů.

7  K hlavním rysům italského fašismu dále patří:  - budování silného státu, který řídí společnost  - stát řídí a vytváří národ (společnost) = etatismus  - lidé mají sloužit státu  - hospodářsky se prosazuje míšení volného trhu a řízené ekonomiky.

8  Německý nacismus  Vznik je podmíněn událostmi 1. světové války, nepříznivou ekonomickou situací v zemi a velká nezaměstnanost.  V roce 1933 se A. Hitler stává říšským kancléřem a následně vůdcem.  Německý nacismus se proměnil v agresivní a totalitní režim, který se otevřeně hlásí k rasismu.

9  Hlavními znaky německého nacismu jsou:  nadřazenost árijské rasy, která je vůdčí a dominantní mezi druhými rasami,  antisemitismus – Židé jsou považováni za méněcennou rasu,  otevřený rasismus, který vychází z biologických rozdílů mezi lidmi,  teorie sociálního darwinismu – právo na přežití má nejsilnější, nadvláda nebo porážka.

10 Komunismus - Pochází z latinského slova communis = společný. - Základní myšlenkou je existence beztřídní společnosti, - ve společnosti existuje sociální rovnost a spravedlnost, - každému se dostává podle jeho potřeb, - komunismus nastupuje po vybudování socialismu a odstranění vykořisťování tříd, - jako hlavní prostředek je možná revoluční cesta.

11  Multikulturalismus  Teorie multikulturní společnosti je založena na myšlence, že na jednom území je možné vzájemné soužití více rozdílných kultur a národů.  Zakládá se na rozmanitosti v celku.  Počátky multikulturního soužití jsou ve Švýcarsku, ne všude byl multikulturalismus považován za ideologii (např. v USA).

12  Feminismus  Představuje ideu zrovnoprávnění žen a mužů v oblasti politické, hospodářské a kulturní.  Vzniká na konci 19. století  Hlavní aktivity feminismu souvisí se zrovnoprávněním volebního práva žen na světě  V současné době je orientován na vytvoření stejných podmínek pro ženy, které mají muži – obsazování důležitých pracovních pozic, výše platu.

13  Rasismus  Tato ideologie říká, že existují vyšší a nižší rasy.  V současné době je na základě antropologické studia možné rozlišovat tři typy ras: bílá, žlutá a negroidní.  Počátky teorie rasismu jsou spojené s francouzským myslitelem A. de Gobineauem.  V současné době jsou velmi jasné příznaky rasisticky motivovaných činů i na území ČR a v Evropě.  Z nedávné minulosti jsou známé útoky proti černošskému obyvatelstvu – tzv. apartheid.

14  Seznam použité literatury  Prorok, V., Lisa, A.: Politologie. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, Pelhřimov 2003, s  Kol. autorů: Společenské vědy pro střední školy 2. Didaktis, Brno 2010, s. 33.  Kol. autorů: Odmaturuj ze společenských věd. Didaktis, Brno 2004, s


Stáhnout ppt "Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá."

Podobné prezentace


Reklamy Google