Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.14 Lomené výrazy – krácení lomených výrazů Anotace: Prezentace připomene dělení celistvých výrazů. Žák si osvojuje poznatky získané.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.14 Lomené výrazy – krácení lomených výrazů Anotace: Prezentace připomene dělení celistvých výrazů. Žák si osvojuje poznatky získané."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.14 Lomené výrazy – krácení lomených výrazů Anotace: Prezentace připomene dělení celistvých výrazů. Žák si osvojuje poznatky získané při krácení zlomků a ty používá při krácení lomených výrazů. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Krátí lomené výrazy. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Devátý ročník základní školy

2 Krácení zlomku Co to znamená krátit zlomek? Krácení zlomku znamená, dělit čitatele i jmenovatele stejným číslem různým od nuly.

3 Krácení lomených výrazů (dělení jednočlenu jednočlenem) Připomeneme si. 2x 2 : 2 =x2x2 2x 2 : 2x =x12x 4 y 8 : 2x 3 y 3 =6xy 5 Podíváme se, jak se krátí lomený výraz. Musíme najít největšího společného dělitele čísel 4 a 8. To je číslo 4. Musíme najít největšího společného dělitele pro proměnné. Můžeme krátit pouze tu proměnnou, která se vyskytuje v čitateli i jmenovateli. V našem případě je to proměnná x. Krátíme (dělíme) proměnnou s nižším exponentem tedy x 3. Říkáme, že lomený výraz krátíme výrazem 4x 3. Zapíšeme podmínky smyslu lomeného výrazu.

4 Krácení mnohočlenů Krácení shodných mnohočlenů: 2-člen s 2-členem 3-člen s 3-členem atd. 1 1 Krácení opačných mnohočlenů: 2-člen s 2-členem 3-člen s 3-členem atd. 1 –1

5 Krácení lomených výrazů (mnohočleny) Podmínky smyslu lomených výrazů píšeme vždy před krácením výrazu. Krať lomený výraz. Výrazy v čitateli i jmenovateli rozložíme na součin. Zapíšeme podmínky smyslu lomeného výrazu. Krátit můžeme pouze jednočlen s jednočlenem, dvojčlen s dvojčlenem atd. Krátíme. 1 1

6 Krácení lomených výrazů Postup 1.Rozložíme čitateli i jmenovatele na součin. 2.Zapíšeme podmínky smyslu lom. výrazu. 3.Krátíme. 4.Zapíšeme výsledek.

7 Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz: Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli nejsou dvojčleny stejné ani opačné. Krátit lomený výraz tedy nelze. nelze

8 Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz: Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli jsou dvojčleny stejné. Krátit lomený výraz tedy lze.

9 Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz: Zapíšeme podmínky. V čitateli i jmenovateli jsou dvojčleny, je možno tedy krátit. Vidíme, že v čitateli a jmenovateli jsou dvojčleny opačné. Krátit lomený výraz tedy lze.

10 Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz: Rozložíme na součin! V čitateli je v závorce dvojčlen a ve jmenovateli jsou v závorkách rovněž dvojčleny. Je tedy možno krátit. Vidíme, že v čitateli je v závorce dvojčlen (x – 2) a ve jmenovateli nás zajímá závorka se stejným dvojčlenem (x – 2). Zapíšeme podmínky. Krátíme tedy stejné dvojčleny. 1 1 Zapíšeme výsledek.

11 Krácení lomených výrazů Krať lomený výraz: Rozložíme na součin! V čitateli je v závorce dvojčlen a ve jmenovateli jsou v závorkách rovněž dvojčleny. Je tedy možno krátit. Vidíme, že v čitateli je v závorce dvojčlen (x – 2) a ve jmenovateli nás zajímá závorka se stejným dvojčlenem (x – 2). Zapíšeme podmínky. Krátíme tedy stejné dvojčleny. 1 1 Zapíšeme výsledek.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.14 Lomené výrazy – krácení lomených výrazů Anotace: Prezentace připomene dělení celistvých výrazů. Žák si osvojuje poznatky získané."

Podobné prezentace


Reklamy Google