Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nepravidelnosti větné stavby Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0116 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nepravidelnosti větné stavby Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0116 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Nepravidelnosti větné stavby Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0116 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Nepravidelnosti větné stavby Jméno autora:Kateřina Turzová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Seznámí žáky s nepravidelnostmi větné stavby a jejich užití ve větě

2 SKLADBA (SYNTAX) Nepravidelnosti větné stavby

3 - jedná se o odchylky větné stavby, které jsou chybné - tyto odchylky nazýváme: chyby ve větné stavbě

4 Druhy chyb větné stavby: - anakolut (vyšinutí z větné vazby) - zeugma (zanedbání dvojí vazby) - kontaminace (směšování vazeb) - atrakce (skladebná spodoba)

5 Anakolut /vyšinutí z větné vazby - k začátku výpovědi se mluvnicky nanáležitě připojí zbytek textu - je hojný v nepřipravených projevech, kdy mluvčí může ztratit přehled, jak větu začal - je typický pro překombinovaná souvětí Děti, když přišly, bylo jim smutno. Děti, když přišly, byly smutné. Nutné je splnění pěti úkolů, z toho tři teoretické a dva praktické. Nutné je splnění pěti úkolů, z toho tří teoretických a dvou praktických.

6 Zeugma/zanedbání dvojí vazby - dva větné členy (často slovesa), které vyžadují odlišnou vazbu (jako předložku, jiný pád), jsou rozvity jediným členem - je častá chyba způsobená snahou vyjádřit se co nejstručněji Zajímali jsme se a také jsme četli nové knihy. Zajímali jsme se o nové knihy a také jsme je četli. Poctivý člověk opovrhuje a nenávidí přetvářku. Poctivý člověk opovrhuje přetvářkou a nenávidí ji.

7 Kontaminace/směšování vazeb - správná vazba slov (často sloves) je zaměněna s jinou, převzatou od slova podobného významově, příp. i zvukově Diskutující se vyjadřovali k problémům týkajících se životního prostředí. Diskutující se vyjadřovali k problémům týkajícím se životního prostředí. Osočil se na mě, že podvádím. Osočil mě, že podvádím. Osopit se na /4. pád koho, co/ + osočit /4. pád koho, co/ = osočit se na /4. pád/

8 Atrakce/skladebná spodoba/ - tvary sousedních slov se nenáležitě přizpůsobují (hlavně pádem) Spoustě lidem to nedojde. Spoustě lidí to nedojde. Vzhledem k nedostatku chemikáliím to nestihneme. Vzhledem k nedostatku chemikálií to nestihneme.

9 Odstraňte anakolut/vyšinutí ze souvětné vazby: „Že je vláda duševně nemocná, to už je informace, která nemá smysl, abych se k ní vracel,“ prohlásil premiér Václav Klaus v jedné soukromé televizi. „Že je vláda duševně nemocná, to už je informace, k níž se nemá smysl vracet/k níž se nebudu vracet,“ prohlásil premiér Václav Klaus v jedné soukromé televizi.

10 Odstraňte kontaminaci/smíšení vazeb: Slovenská literatura je dnes samozřejmě pokládána jako součást literatury světové. Slovenská literatura je dnes samozřejmě pokládána za součást literatury světové. Pokud by lidé trpící nadváhou častěji konzultovali svoje problémy s lékařem, vyvarovali by se zdravotním problémům. Pokud by lidé trpící nadváhou častěji konzultovali svoje problémy s lékařem, vyvarovali by se zdravotních problémů.

11 Odstraňte zeugma/ spřežení vazeb: Urychlete prosím nástup a výstup ze soupravy. Urychlete prosím nástup do soupravy a výstup z ní. Jiří Orten patří k básníkům generace, která vstupovala do literatury před a v době druhé světové války. Jiří Orten patří k básníkům generace, která vstupovala do literatury před druhou světovou válkou a také během ní.

12 Určete druh chybné větné stavby a zjednejte nápravu: Každý, kdo to viděl, už mu to bylo jasné. anakolut – Každému, kdo to viděl, už bylo vše jasné. U Karla Čapka často nacházíme krátké, úsečné věty vedle dlouhých souvětích. atrakce - U Karla Čapka často nacházíme krátké, úsečné věty vedle dlouhých souvětí. Kdo dovrší osmnácti let života, je plnoletý, a tedy již plně trestně odpovědný. kontaminace - Kdo dovrší osmnáct let života, je plnoletý, a tedy již plně trestně odpovědný. Opovrhovala a nenáviděla ho. zeugma – Opovrhovala jím a nenáviděla ho.

13 Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008


Stáhnout ppt "Nepravidelnosti větné stavby Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0116 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google